י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אושר בקריאה טרומית - סוף שבוע ארוך

לקראת שיפור דרמטי בשוק התעסוקה הישראלי: אושרו הצעות חוק התומכות במתן 6 ימי ראשון חופשיים בשנה, אחת לחודשיים

אושר בקריאה טרומית - סוף שבוע ארוך

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון - הסדרת סוף שבוע ארוך), התשע"ו-2016. מדובר בארבע הצעות שונות של חברי הכנסת ציפי לבני, אלי כהן, שולי מועלם רפאלי, ודב חנין.

מוצע לעגן בחקיקה שבוע עבודה בן חמישה ימים, ולהוסיף יום חופשי אחד בשבוע העבודה הראשון בשישה חודשים בשנה. את ששת החודשים עליהם יוחל ההסדר המוצע יקבע שר הכלכלה והתעשייה, בהתייעצות עם שר האוצר. מוצע כי תחילתו של ההסדר תהיה ב-1 בינואר 2017.

בדברי ההסבר נכתב: "במרבית מדינות המערב נהוגים שני ימי מנוחה מלאים למשק כולו. הדבר מועיל לתא המשפחתי ומאפשר לבני המשפחה לשהות יחד זמן רב יותר, תוך שהם נוטלים חלק בפעולות פנאי, לרבות פעילות בתחומי התרבות, החינוך והמסחר הקמעונאי.

שינוי זה עשוי להיות בעל משמעות גם בתחומים נוספים בעלי משמעות לחברה הישראלית. כך למשל עשוי השינוי לצמצם מחלוקות בין דתיים וחילונים, צמצום האבטלה והקטנת פערים חברתיים. כן יש לשינוי המוצע השפעות חיוביות על הכלכלה הישראלית והשתלבותה במסחר הבינלאומי".

ח"כ ציפי לבני אמרה: "העובדה שיום שבת הוא יום המנוחה זה נכון וחשוב ומשקף גם את המסורת היהודית. במהלך השנים בגלל הייחוד הדתי של שבת נמצא שיש קושי לחלק אחר באוכלוסייה לנצל את יום השבת לצורך קניות או הגעה למקומות בילוי. על ידי הוספת יום המנוחה ביום ראשון אנחנו מפרקים את אותן מחלוקות ויתאפשר גם וגם".

ח"כ דב חנין ציין: "מבחינתי המהלך הזה הוא חלק ממהלך גדול של קיצור שבוע העבודה ישראל. אני בעד כל התקדמות בכיוון לקיצור שבוע העבודה ל35 שעות. הטיעונים הנגדיים אומרים בעיה כלכלית אבל ההיפך הוא הנכון. ככל ששבוע העבודה מתקצר, פיריון העבודה עולה".

ח"כ אלי כהן: "אחרי שנים שמדברים על הנושא, יש לנו לראשונה חוק פרקטי שיכול לצאת לפועל. ההצעה הזו נותנת לנו שינוי דרמטי במאפייני העבודה בישראל ומסייעת לאזן בין העבודה וחיי המשפחה. מספר שעות העבודה בישראל הוא מהגבוה במדינות הoecd. מספר ימי החופשה בישראל מתחיל ב-12 כשבמרבית מדינות אירופה זה מתחיל ב-20 ואף יותר מכך".

השר יריב לוין השיב בשם הממשלה: "יש כאן רעיון שיכול לייצר את פריצת הדרך. זו הצעה מאוזנת שתתרום ותסייע להרבה מאוד ענפים במשק, ללכידות המשפחתית, לפיריון בעבודה, ולתחומים נוספים".

ח"כ עיסאווי פריג' התנגד: "מה קורה עם מוסלמי שלא עובד בשישי ויש לו יום ראשון כיום חופש. יישאר לו רק ארבעה ימי עבודה והוא לא יכול לבחור כי מוסדות המדינה סגורים בשישי, ואז ידרשו ממנו לעבוד בשני ושלישי יום עבודה ארוך למרות שהוא מעדיף לעבוד בשישי".

ח"כ אלעזר שטרן התנגד ונימק: "משחקים פה פינג פונג בין ראשון לשישי כשהשבת היא רק הרשת ביניהם. אנחנו רגישים למה שקורה בשבת גם מבחינה סוציאלית וגם מבחינה יהודית. לא יכול להיות שזה לא הנושא המרכזי. צר לי שההצעה הזו נעשתה במנותק מהשבת".

בחוק הראשון תמכו 49 תמכו 4 התנגדו 4 נמנעו.

בחוק השני תמכו 35 התנגדו 3 נמנעו 6.

בחוק השלישי תמכו 62 התנגדו 2 ואחד נמנע.

שלושת ההצעות הראשונות יועברו לוועדת העבודה והרווחה.

בהצעה הרביעית תמכו 65 ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע באיזו וועדה יתקיים המשך הדיון.
קריאה טרומית סוף שבוע חופש עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד