כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מאחורי הקלעים: אטיאס חוזר לזירה, ושני סכסוכים מתוקשרים שהסתיימו

הסיפורים הפיקנטיים של השבוע החולף במשכן הכנסת: מדוע המתינו השרים בנט וארדן חצי שעה ברכב בשכונת רמות, מפגש סודי בלשכת ח"כ אייכלר - בהשתתפות 'נגיד' נודע, דיין בעלזאי וח"כ מ'יש עתיד' - וגפני ממשיך לכבד נשים

מאחורי הקלעים: אטיאס חוזר לזירה, ושני סכסוכים מתוקשרים שהסתיימו

בתחילת השבוע קם נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן מ'שבעה' על רעייתו הרבנית ע"ה, מי שעקב אחרי זרם המנחמים כולל גדולי הרבנים והפוליטיקאים מכל קצוות הקשת שבאו לנחם, גילה כי חכם שלום הצליח לאחד את כל חלקי הציבור הישראלי - רבנים משני הפלגים הליטאיים, הרב יעקב הלל והרב מאזוז פלוס אלי ישי, רבנים דתיים לאומים, נכבדי העדה הדרוזית, בכירי האדמו"רים וצמרת המדינה.

כפי שפרסמתי ב'בחדרי חרדים', ראש הממשלה נתניהו התייצב שעות אחדות לפני שבת לניחום כשהוא מלווה בדרעי, וקיבל מחכם שלום מסרים ברורים על הצורך בשמירת קודשי ישראל. במהלך הניחום, שאל חכם שלום את ראש הממשלה: שמך הוא בנימין, למה קיצרו לביבי?

נתניהו ענה: "יש פה סיפור שלם, אספר לרב בהזדמנות..."

אם אתם רוצים עדות למעמדו של חכם שלום בעיני הפוליטיקאים שאינם ש"סניקים מלידה, קבלו את הפרט הפיקנטי הבא, שר החינוך נפתלי בנט, הגיע עם מנכ"ל רשת החינוך של ש"ס חיים ביטון, והשניים המתינו ביראת כבוד ברכב חצי שעה - עד שחכם שלום קם ממנוחת הצהריים. (גם השר לבטחון פנים גלעד ארדן רשם המתנה של 20 דקות).

חכם שלום ששמע על הגעתו של בנט, קיצר במיוחד את מנוחתו וקיבל את פני השותף הקואליציוני הסרוג בחביבות. ביטון אמר לחכם שלום ש"בשנה האחרונה בנט עוזר לנו בכל נושא החינוך", וחכם שלום שאל מיד: "רק בשנה האחרונה?" ע כך הסביר ביטון כי "רק השנה נכנסתי לתפקיד..."

חכם שלום בירך את בנט בחום והוסיף כי "כל הדברים שאמרתי (עמלק) גם אם הם נשמעים קשים הכל מגיע מאהבה. אני אוהב כל יהודי. כשהייתי בחור בקטמון עליתי לאוטובוס ולא רציתי להתקדם בגלל פריצות, והגיע אדם ונתן לי אגרוף על כך. פגשתי אותו אחר כך בבית הכנסת בשחרית וכשהגיעה ברכת כוהנים יצאתי החוצה ולא יכולתי לברך כי כתוב 'וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה' ואני לא אוהב אותו. לאחר מספר דקות הרמתי עיניי לשמים ואמרתי 'הקדוש ברוך הוא אתה ציווית אותי לברך את עמו ישראל באהבה - וחזרתי לברכו באהבה. אני אוהב כך כל יהודי".

מבוגר אחראי במינוי דיינים: אריאל אטיאס
בשקט בשקט, ובניגוד לא אופייני להתנהלות השוטפת בש"ס, מונה השר לשעבר אריאל אטיאס לאחראי על הועדה למינוי דיינים מטעם המפלגה בועדה. במסגרת זאת, מנהל אטיאס מטעם המפלגה את הדילים לבחירת הדיינים ותפקידו להגיע לסיכומים עם שרת המשפטים איילת שקד ועם יו"ר הועדה יובל שטייניץ.

ברצותו יבחר דיינים וברצותו יפסול דיינים בשם התנועה הקדושה שחרטה על דגלה את החזרת העטרה ליושנה. בינתיים נראה כי העטרה חוזרת בעיקר לראשו של אריאל אטיאס כאיש החזק בתנועה בנושאים שמאחורי הקלעים.

ההחלטה למנות את אטיאס לאחראי על הועדה, נעשתה בחשאיות במטרה לא לפגוע בעוזרו של הראשון לציון הגר"י יוסף - דודו עמר - שהיה אחראי לכך עד כניסתו של אטיאס לתפקיד.

בש"ס מסבירים את הצעד כי בבחירות לדיינות בערב ראש השנה, בהן מונו למעלה מעשרים דיינים לבית הדין האזורי, ש"ס נכשלה בסיבוב הראשון ולא הצליחה להעביר את הדיינים שרצתה, ורק בסיבוב השני אודות להתערבותו הישירה של ראש הממשלה בעקבות שיחת טלפון שקיבל מיו"ר ש"ס אריה דרעי בשתיים בלילה - המפלגה ניצלה בעור שיניה והצליחה להביא לבחירת דייניה.

אחרי הפארסה ההיא דרעי החליט לא לקחת יותר סיכונים ומינה את איש אמונו הבוגר והמנוסה אריאל אטיאס לתפקיד. בינתיים זה עובד טוב, וכבר בתקופה האחרונה כאשר אטיאס החל בשקט לבצע את המשימה - ש"ס מצליחה פעם אחר פעם לדחות את כינוס הועדה כל עוד אין דיל מוסכם וסגור שיעניק לה את דרישותיה.

חזקת הגיל הרך: משבר פנימי בקואליציה
הקואליציה רעשה השבוע סביב חוק חזקת גיל הרך: המצב החוקי כיום במדינה ישראל קובע כי כשאין הסכמה בין בני הזוג הגרושים על המשמורת הילדים, עד גיל 6 חזקת הילדים המוגדרים 'גיל רך' היא אצל האמא, אם אין סיבות חריגות.

החוק אותו מקדמת השרה גילה גמליאל כבר עשר שנים וכעת הצטרף אליה גם ח"כ יואב קיש, בא לבטל ולקבוע כי ילד עד גיל 6 לא ילך באופן אוטומטי לאמא, אלא בית המשפט יכריע בכל פעם, כשמולו יעמדו שתי נקודות - טובת הילד והורות משותפת, כך שיהיו שני הורים פעילים בחיי הילד.

ביהדות התורה בדקו מול מנכ"ל בתי הדין הרבניים, שמעון יעקובי, שציין כי ההתנגדות לא נחרצת אך יש להציב דרישה לתיאום מול בית הדין הרבני בהמשך החקיקה. אולם יו"ר סיעת ש"ס יואב בן צור חושב שהחוק חשוב ואמר לי בשיחה כי "אני תומך בחוק ורואה חשיבות רבה בכך שטובת ילדים להורים גרושים תהיה השיקול המרכזי והיחידי בבחירת ההורה עמו הם יגורו". כמו כן הוא סבור כי על כל הגורמים המשפיעים על ההחלטה לבצע תהליכים מקצועיים ומעמיקים ולמנוע מצב שההורה המבוסס כלכלית יוכל להשפיע על האובייקטיביות של התהליך.

בבית היהודי חלוקות הדעות. אלי בן דהן בעד החוק החדש ושקד תומכת למחצה. לעומתם, מועלם ויוגב מתנגדים. כזכור, יוגב אף הפיל את החוק לפני כחצי שנה כשלא השתתף בהצבעה במליאה. מועלם טענה השבוע בישיבת ראשי סיעות הקואליציה כי בעקבות ההתנגדות בתוך הקואליציה היא מבקשת להחזיר אותו להחלטת ראשי מפלגות הקואליציה.

גם ב'כולנו' קיימת התנגדות פנימית, בעיקר מצידם של פולקמן ועזריה.

ביום שני נצפו מובילי החוק, גילה גמליאל ויואב קיש, בשיחה ערה מאחורי המליאה עם יו"ר הקואליציה דוד ביטן. השניים ניסו 'ללחוץ אותו לקיר' לבצע את החלטת ועדת השרים ולהצביע כבר ביום רביעי בקריאה טרומית ולא לדחות בגלל המחלוקות. גמליאל זעקה "כל דחיה תחסל את החוק. שנים אני עובדת על החוק ואתה ברגע אחד קובר אותו", אך ביטן הבהיר לה "אני לא הורס אלא מנסה להגיע להסכמה". בשלב זה התערבה בשיחה ח"כ שולי מועלם שאמרה כי יש לה פשרה בהצעת החוק שהגישה בנושא, המציעה לא לבטל את חזקת הגיל הרך, אך להוריד אותו לגיל 4 ואפילו גיל 2. גילה השיבה כי "זה לא חוק בשבילי", ובתגובה ציינה מועלם כי "אם 10 שנים את מקדמת את החוק והוא תקוע - כנראה הוא בעייתי".

הבוקר, לאחר שקיש הבין שאין לו תמיכה בקואליציה לחוק, הוא התפשר וכינס תידרוך עיתונאים. לצערו, רק בודדים הגיעו לשמוע את דבריו כי הוא מתכוון להוריד את הצעת החוק מסדר היום, לאחר שנודע לו רק הבוקר כי ההסכמות אליהן הגיע - לא יתקיימו. "לא נתפשר על עתיד ילדינו, לילד מגיעים שני הורים. בילדים לא סוחרים. חבל שיו"ר הקואליציה נכנס לחוק שהוא לא מבין בו בכלל, לאחר שהטעה את ראשי הסיעות בקואליציה והציע פשרה שלא היתה מקובלת עליי", זעם קיש על חברו לסיעה. "אני אוכל להעלות את החוק מתי שאראה לנכון, לאחר שועדת השרים אישרה זאת בצורה ברורה", הבהיר.

אחרי עשר שנים שהחוק תקוע, קשכה לראות איך משהו משתנה בעשור הקרוב...

מפגש חשאי: אייכלר, דיין, נגיד ועפר שלח
באותו יום שני, נצפו עוד דמויות מעניינות ולא שגרתיות במשכן הכנסת. בלשכתו של ח"כ ישראל אייכלר נערכה פגישה בהשתתפות דיין חסידות בעלזא בתל אביב הרב אברהם דירנפלד, הנגיד התל אביבי יצחק שפירא (בנו של מוניה שפירא) ומשתתף מפתיע במיוחד - ח"כ עופר שלח מיש עתיד.

בלשכת ח"כ שלח סיפרו כי "המשתתפים דיברו על ענייני היום, כפי שעפר מדבר עם כל יתר חברי הכנסת", אלא שבבדיקה מתברר כי על הפרק הייתה יוזמה של שפירא, הנמצא בקשרי ידידות עמוקים עם שלח, וביקש להפגיש בין אייכלר לשלח לאחר תקופה ארוכה בה שורר בין השניים נתק מוחלט - מאז חקיקת חוק הגיוס ששלח היה ממוביליו.

אייכלר ראה בשלח אויב של המגזר החרדי, ואילו שפירא ודירנפלד ביקשו להפגיש את השניים כדי לערוך שיח משותף.

מתברר כי אביו של שפירא, מוניה האגדי, היה מידידיו הטובים של אביו של שלח, ידידות שנשמרה גם בין הבנים, וכעת נוצלה לצורך יצירת שיח עם הח"כים החרדים. שפירא ביקש מהרב דירנפלד הבעלזאי לגייס את אייכלר מצידו כדי לשבור את הקרח, וכך יצאה הפגישה לפועל.


שפירא והדיין ביציאה מהפגישה

השלום המיוחל - וגפני ממשיך לכבד נשים
והנה סיפור טרי מהערב: שבוע לאחר הקרב הממושך בין גפני לאיציק כהן, שהשליכו בוץ זה על זה וטענו כל אחד לקרדיט העברת הכספים לישיבות, נדמה כי השלום שב לזירה.

באופן מפתיע, סגן שר האוצר איציק כהן, הזמין את יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לשבע ברכות שנערך לבנו בביתו באשקלון. נראה כי גם כהן מבין שהגיע הזמן לסיים את המלחמות הפנימיות וליזום סולחה שקטה על ארוחה טובה.

למעשה, ניצוצות השלום המיוחל הפציעו כבר בחתונת הזוג המאושר, כאשר למרות הנתק בין השניים, הופיעו בליל שישי האחרון במלון רמדה יועציו של גפני - שלומי פולק וירח טוקר.

אפרופו גפני, כזכור, בשבוע שעבר פרסמתי כאן על התבטאות חריגה של גפני במהלך דיון באוניברסיטה כי "הוא לא זז צעד בלי סתיו שפיר", אנקדוטה משעשעת נרשמה גם השבוע, במהלך אישור העברת כספים בועדת הכספים, ביקשה סתיו שפיר את רשות הדיבור, גפני סירב כי רצה להצביע ואמר לה: "את אישה עם מידות טובות. תוותרי על זה. אני צריך ללכת לתפילת מנחה..."

הסולחה הערב בין איציק כהן למשה גפני.
חזקת הגיל הרך כנסת חכם שלום ניחום אבלים אריאל אטיאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד