כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

משתלבים? ארגון רבנים חרדי ידרוש מהצבא שינויים למען החייל החרדי

העלייה התלולה במספר המתגייסים החרדיים לצה"ל הביאה שורה של רבנים, האמונים על העיסוק בנוער חרדי נושר ושאינו לומד בישיבות קדושות - להקים את 'ארגון רבני ומחנכי החרדים המשרתים' • שאלת המיליון: האם בצה"ל יבחרו לשתף פעולה?

האם הצבא יתאים את עצמו? צילום אילוסטרציה: פלאש90
האם הצבא יתאים את עצמו? צילום אילוסטרציה: פלאש90

חדש: גוף רבנים חרדי, המורכב מרבנים המתמחים בטיפול בנוער חרדי נושר, הוקם בשבוע שעבר על מנת לעצב את הליכות צה"ל על מנת שיתאים לחייל החרדי - 'איגוד רבני ומחנכי החרדים המשרתים'.

הגוף הרבני הוקם בעקבות העלייה התלולה במספר החרדים המתגייסים לצבא, ומטרתו לעצב שורת כללים והנחיות הנוגעים לחיי החייל החרדי, בניגוד למקבילו החילוני והדתי. טרם ברור מה עמדתו של צה"ל לגבי שיתוף הפעולה עם רבני הארגון.

כחלק ממגמת שילוב החרדים בצבא, הנחה סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן את פקודיו "לשלב חרדים מבלי לשנות את צה"ל", הוא אמר שאינו מוכן לכך שצעירים חרדים יתגייסו לצה"ל שם ישתנו באופיים הדתי לרעה, ומנגד גם אינו מוכן שצה"ל ישתנה עבור המתגייסים חרדים.

איך מצליחים לקיים את שני הדברים גם יחד? בשביל זה צריך לחזור אחורה בזמן. הנח"ל החרדי (המכונה היום גדוד 'נצח יהודה') החל את דרכו כפלוגה בגדוד 903, בשנת 2002 הוא קיבל עצמאות והפך לגדוד עצמאי הכולל כ-700-1,000 חיילים. איך ניתן לקיים גדוד שלם רק מחיילים חרדים? זה אכן לא ממש אפשרי ואין 600 חיילים חרדים בכל מחזור גיוס (לפחות בעבר), כך שלגדוד סופחו גם דתיים וגם כאלה שהם פחות חרדים.

לפני כשנה וחצי, במסגרת תכנית תר"ש גדעון לצמצום ההוצאות בצה"ל, החליט סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן לשנות את אופי שילוב החרדים בצה"ל, כמו הרבה שינויים שנעשו. במקום גדודים חרדים - פלוגות: בכל פלוגה ישנם 150-220 חיילים, כך שבעתיד יהיה ניתן לשלב פלוגות חרדיות בכל חילות צה"ל. בחטיבת גבעתי יש כ-6 פלוגות - אחת מהן חרדית הכוללת כ-200 חיילים.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' - לאחר שבצה"ל ראו את ההצלחה בגבעתי, הוחלט לפתוח פלוגה חרדית נוספת גם בחטיבת הצנחנים שהגיוס אליה יחל בסוף השנה האזרחית הנוכחית (אגב, החיילים שם ממש ישמשו כצנחנים, לא רק בתואר). בהמשך מתכננים בצה"ל גם פתיחת פלוגה בחיל הים. בשורה התחתונה: צה"ל הבין איך הוא יכול לשלב חיילים חרדים כפלוגה בכל חטיבה קיימת, במקום להקים גדוד חרדי אליו יסופחו בלית ברירה גם כאלה שהם אינם בהכרח חרדים.

בצה"ל הבינו גם כי חייל חרדי שווה לצבא הן כלכלית והן מבחינת האיכות. הקורסים המקצועיים של שח"ר ממומנים על ידי משרדי הממשלה (הכלכלה, האוצר ומשרד הביטחון) ולא מתקציב צה"ל. מעבר לכך, כפי שהתבטא בעבר ל'בחדרי חרדים' אלוף משנה בחיל האוויר ובכירים צבאיים נוספים, לחיילים חרדים יש יתרונות גדולים על חיילים אחרים, ולכל הפחות אינם נופלים מהם.

על פי נתוני משרד החינוך שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' כ-30% מילדי כיתות א' הם חרדים - לעומת זאת, בגיוס לצה"ל בגיל 18 יש 80% גברים וקצת מעל 50% נשים. כ-13% מהלא מתגייסים הם גברים חרדים, ולמעלה מ-30% מהבנות מצהירות על דת ואינן מתגייסות. בצה"ל הבינו כי בעוד כ-15 שנה אחוז החרדים יהיה גבוה בהרבה - כמעט 50 אחוז מהמועמדים לגיוס יהיו חרדים. בצה"ל הבינו כי הם חייבים לפתוח אפיקים נוספים בתוך צה"ל על מנת לאפשר להם להשתלב.

צה"ל מצידו נערך ופותח פלוגות נוספות לחרדים. אך איך מגיעים לקהל חרדי גדול יותר שיתגייס לצה"ל? ישנם כיום חיילים באכ"א (אגף כוח אדם) שתפקידם לאתר צעירים חרדים ולגייסם. אך יש לזכור שאותם מגייסים נתקלים בלא מעט התנגדות הן מצד המשפחות והן מצד תלמידי הישיבות. ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבוע שעבר הוקם "פורום של רבנים למען החיילים החרדים", שלכאורה יסייע לצה"ל בגיוס חרדים.

למעלה כ-5,200 חיילים חרדים משרתים כיום בצה"ל, כולל קצינים ונגדים, כאשר מי שמפקח על רמת ה'דת' במסגרת השירות, התאמת המסגרת הצבאית לאורח החיים החרדי, מה מותר ומה אסור, איפה אפשר להתגמש והיכן צריך לעמוד איתן - היא הרבנות הצבאית. העמותות שח"ר ונצח יהודה נותנות העיקר תמיכה ומעטפת חיצונית, ואצל חלק מהחיילים הם משמשים אף כמשפחה.

שיתוף פעולה או מאבק חיצוני?
לפני כשבועיים נערך כנס יסוד של 'איגוד רבני ומחנכי החרדים המשרתים' בו נטלו חלק רבנים, מחנכים ומנהלי מוסדות לנוער חרדי שאינו במסגרת הישיבות. מטרת מקימי האיגוד; הכרה רשמית של צה"ל כמי שיכול לדרוש מהצבא לבצע שינויים על מנת לשמור על הרמה הרוחנית של החיילים במסגרת הצבאית.

האם צה"ל יחבק אותם? מצד אחד, הצבא לא אמור לרצות לקבל על עצמו מרות של גוף חיצוני שיכתיב לו מה לעשות בנושאים דתיים או קרובים לו, בפרט שבין כה יש עלייה מתמדת שיעור המתגייסים החרדים. אך מנגד, הרבנים החברים באיגוד באים מעמדת כוח משמעותית, כאשר הם משמשים כמדריכים ורבנים עבור נוער חרדי עובד, ראשי ישיבות הסדר חרדיות, מכינות קדם צבאיות חרדיות וכן ראשי מוסדות שרבים מתלמידיהם מתגייסים למסגרות החרדיות בצה"ל.

לטענת ה'איגוד', חוסר הליווי 'הרוחני' של החרדים שהגיעו למסגרת ששונה מאוד מאורח החיים החרדי גורם לירידה רוחנית ודתית - דבר ממנו צה"ל חושש יותר מכל, מכיוון שאם חרדים יראו שחרדי שמתגייס לצה"ל 'מוריד את הכיפה', הדבר יגרום לסחף אדיר בחברה החרדית נגד הגיוס, דבר שכיום מובל בעיקר ע"י רבני ואנשי 'הפלג הירושלמי', אך יכול לזלוג בקלות לכלל החברה החרדית ולהוריד משמעותית באיכות ובכמות את המתגייסים החרדים לצה"ל.

רב חטיבת הנח"ל לשעבר הרב שמעון הרטמן, תושב אלעד ובוגר ישיבת 'עטרת', משמש כיו"ר האיגוד. החברים בה: הרב דוד בלוך, ממקימי הנח"ל החרדי המשמש כראש ישיבת הסדר דרך חיים, הרב דב רוזמן - עמלנו, הרב יחיאל פרץ מהצפון שהקים שתי מכינות קדם צבאיות חרדיות, הרב ישראל מאיר דוידוביץ מרמת גולן והרב יוסי כהן - רכז חינוך חרדי בעיריית ירושלים. מי שמשמש כמזכיר הועד הוא ברוך גליס.

כ-50 ראשי מוסדות שיש מתלמידיהם שמתגייסים, הצטרפו לאיגוד, בהם רבנים ומחנכים המלווים נוער חרדי שאין תורתו אומנותו ומתגייס לצה"ל, מתוך מטרה לעזור לחיילים החרדים שמשרתים בצבא להישאר ברמתם הרוחנית והדתית ולהוות גורם אזרחי שמאחד את כלל המוסדות החרדים שתלמידיהם הולכים לשרת בצה"ל.

האם צה"ל יחליט לקבל את ה'איגוד' לא רק כמגייס אלא גם כסמכות רבנית לאורך תקופת השירות? ימים יגידו.
חיילים חרדים ארגון רבני ומחנכי החרדים המשרתים חייל חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד