כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

חשוב ביותר: מה עושים עם קבלן שמתחמק?

אל תיפלו בפח: שיטת הקבלנים להתחמק מתיקון ליקויי בנייה - עכשיו הפתרון

חשוב ביותר: מה עושים עם קבלן שמתחמק?
ל



לא פעם בעלי דירות מגלים ליקויי בנייה קשים בדירות חדשות שרכשו - סדקים בקירות, טפטופי מים ורטיבות, גשם שחודר מהתקרה, עובש וטחב בחדר הילדים, אי התאמות בין מה שהוצג לבנוי בפועל ועוד.

למרות שבהתאם לחוק המכר, הקבלן מחויב לתקופת אחריות בה עליו לפעול ולתקן על חשבונו ליקויים אשר יתגלו בדירה, ישנם קבלנים וחברות בנייה הנוקטים בשיטה שמטרתה להתיש את הדיירים ולפטור עצמם מתיקון הליקויים. מה ניתן לעשות במצב שכזה?

אותה "שיטה", שמטרתה להתחמק מתיקון ליקויי הבנייה, כוללת התשה של הדיירים באמצעות סאגה בלתי נגמרת של ניסיונות עקרים לגרום לקבלן לתקן את הליקויים. אותם חברות או קבלנים מעדיפים לבצע תיקונים קוסמטיים בלבד, כדי שלא להיכנס להוצאות תיקון רבות, ולנסות להתיש את הדיירים תוך תקווה כי בשלב כלשהו יימאס להם לחיות תחת הליקויים החוזרים ונשנים והם יפעלו לתקן את הליקויים בעצמם, או לחילופין - שתעבור תקופת האחריות וכך יפטרו עצמם מהחובה לבצע את התיקונים.

אלא שברגע שגורם חיצוני מבצע תיקונים בדירה, בעלי הדירות נשארים קירחים מכאן ומכאן. אחריות הקבלן לפי חוק המכר פוקעת, והמשמעות היא, שאם יידרשו תיקונים נוספים מעבר למה שתיקן המומחה החיצוני מטעם הדיירים, הקבלן לא יהיה מחויב לתקנם.

יתרה מכך, גם אם יתגלו ליקויים נוספים בדירה, הקבלן יוכל לסרב לתקנם בטענה כי הליקויים נבעו מעבודות אחרות אשר המומחה מטעם הדיירים ביצע בדירה.

רק לא להביא קבלן פרטי

לכן, כאשר מגלים בדירה ליקוי כלשהו, כולל ליקויי רטיבות, יש להקפיד לדווח לחברת הבנייה בהקדם האפשרי, מכיוון שתקופת האחריות של הקבלן קצובות בזמן. חשוב לדרוש מהקבלן בדיקה מסודרת עם דו"ח מסכם, המפרט אלו בדיקות נעשו ותוצאותיהן, ומהן העבודות אשר בכוונתו לבצע. יש לתעד את כל תהליך התיקון, כולל העבודות עצמן, הפניות לקבלן ותוצאות התיקון, ולתעד כל נזק שנגרם לדייר במהלך התיקונים, ישיר או עקיף (חשוב לסעד הכספי).

במידה וניכר שהקבלן אינו מתקן את הליקויים כהלכה, חשוב מאוד שלא לפנות לאיש מקצוע חיצוני לפני ביצוע מספר צעדים חשובים, אשר ימנעו מהקבלן להתנער מאחריותו לתיקון לאחר מכן.

ראשית, יש לתעד ולבקש חוות דעת מומחה אודות הליקויים, להציגה בפני הקבלן ולהודיע לו רשמית על הכוונה לבצע את התיקון באופן עצמאי. בהמשך, יש לבצע את התיקון העצמאי תוך תיעוד וקבלת תצהיר מסודר של איש מקצוע אודות התיקון הנדרש. מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע מנוסים לביצוע התיקון ובמומחה משפטי לליקויי בנייה שילווה את התהליך ויוודא שיש ברשות הדיירים את כל החומרים הנדרשים להוכחת תביעה כספית כנגד הקבלן, ושיתמודד עם טענות מצד הקבלן על הפרת חוק המכר.

חשוב לציין, כי בתי המשפט מגלים יעילות רבה בכל הקשור בטיפול במקרים של ליקויי בנייה ומשתדלים, בייחוד במקרים של ליקויי רטיבות, לפעול בדרך מהירה ככל הניתן לביצוע התיקונים בשל ההבנה כי ליקויים מסוג זה הינם גם מפגע בריאותי.

מכיוון שכך, גם אם הקבלן מתחמק באופן שיטתי מתיקון הליקויים, חשוב שלא להתייאש. קריטי שלא לבצע תיקון עצמאי ללא ביצוע הצעדים שימנעו מהקבלן לטעון להפרת חוק המכר, ולתעד את תהליך התיקון בכדי לקבל פיצוי על הנזקים הישירים והעקיפים שנגרמו במסגרתו.

במרבית המקרים בהם רוכשי הדירות אזרו אומץ, לא נכנעו והגישו תביעות נגד הקבלנים, בית המשפט חייב את הקבלנים להחזיר לבעלי הדירות את ההוצאות שנגרמו להם בגין התיקון, אילץ את הקבלנים לערוך תיקון של "טיפול שורש" בבתי הדירות ואף השית על הקבלנים את תשלום הוצאות המשפט.

הכותב הוא עו"ד מומחה בדיני נדל"ן, שותף במשרד עו"ד אלסטר שמעוני את רזיאל

עו"ד אייל לוטטיצילום: עו"ד אייל לוטטי
עו"ד אייל לוטטי


''
קבלן מתחמק ליקויי בניה דירה חדשה מצוקת הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד