כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

חשיפה: פשרת המיליונים עם המוסדות החרדים

בצל המתיחות בין 'דגל התורה' לבין ראש עיריית חיפה יונה יהב, מגיעה לסיומה בפשרה אחת הסוגיות המרכזיות בפרשה. על פי הסכם פשרה שהושג יקבלו המוסדות החרדיים 3.5 מיליון שקל מהעירייה - כמיליון שקלים פחות מההצעה הראשונה. פרסום ראשון ב"בחדרי חרדים"

יונה יהב (פלאש 90)
יונה יהב (פלאש 90)

בצל המתיחות בין 'דגל התורה' לבין ראש עיריית חיפה יונה יהב, המסרב למנות את נציג "דגל" מיכי אלפר לתפקיד סגן ראש העיר, מגיעה לסיומה בפשרה אחת הסוגיות המרכזיות העומדות בבסיס טענותיו של ראש העיר יהב נגד התנהלותו של אלפר, אך תוך הפסד כספי ממשי לחרדים. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

הסיפור החל לפני כשלוש שנים כאשר 11 מוסדות חינוך חרדיים בחיפה הגישו תביעה על סכום של עשרות מיליוני שקלים נגד עיריית חיפה בראשותו של יהב, בגין אי תשלום הכספים המתחייבים על פי 'חוק נהרי', שהיה עדיין אז בתוקף. בעקבות אותה תביעה העמיק הקרע בין יהב לאלפר, שבו ראה ראש העיר את האחראי להגשת התביעה בטרם מיצוי ההידברות.

לתביעה הייתה השלכה רחבה מאד שכן בחיפה, בשונה משאר הערים בישראל, מוסדות הפטור מהווים אחוז גדול מאד מכלל מוסדות החינוך, ותחת הגדרה זו נמנים גם מוסדות רבים שאינם חרדים כמו בית הספר הריאלי וכל מוסדות החינוך של המגזר הערבי בעיר.

במקביל להגשת התביעה נוהל המו"מ לתמיכת החרדים ביונה יהב במערכת הבחירות וכחלק ממנו גם למינויו של אלפר לסגן ראש העיר. יהב טען אז כי במסגרת ההסכמים ניתן היה לפתור את המחלוקת מחוץ לבית המשפט, בלא שהדבר יעורר גם את תיאבונם של הערבים והמוסדות האחרים.

לפני כשנתיים, קיים יהב מו"מ ישיר בנושא עם מוטל'ה קרליץ, כנציג 'החינוך העצמאי' ומוסדות הפטור החרדים. השניים ניסו להגיע לפשרה שתוביל לסילוק התביעה. הפער כבר לא היה גדול ועמד על כ-600 אלף שקל, כאשר קרליץ דרש 5.1 מיליון שקלים ויהב מצידו הציע לסגור על סכום של 4.5 מיליון שקלים - פער שבמושגי עירייה כמו חיפה, עם תקציב של למעלה מ-3 מיליארד שקל אינו משהו שלא ניתן היה לסגור אותו על כוס קפה חם בחוף השקט והנפרד של חיפה.

אלא שבשלב כלשהו קרליץ ניתק קשר והמו"מ נעצר. בדיעבד טענו אנשי יהב כי נאמר להם שמיכי אלפר טען כי ניתן יהיה בפסק דין שיתקבל במשפט להוציא סכום כפול, לפחות. בימים אלה, כאשר המתח בעיר נמצא בשיאו, מסתיימת התביעה בהסכם פשרה בין משרד עו"ד ויינרוט ושות' המייצג את המוסדות שתבעו, לבין עיריית חיפה בסכום כולל העומד על 5 מיליון שקלים שיוחלקו בין כל המוסדות שתבעו. הסכום הזה כולל גם את שנת 2015, שלא נכללה בהצעת הפשרה הקודמת בין יהב לקרליץ, שכן היא גובשה עוד שנה קודם, ב-2014.

בנוסף, נאמר בהסכם, כי העירייה תקזז מהסכום את ההוצאות שהיו לה בגין חלק מהתשלומים שכלולים ב'חוק נהרי' שאותם כן העבירה לחלק מן המוסדות. מתוך הסכום הכולל של 5 מיליון שקל, הופרשו גם שכ"ט למשרד עו"ד וינרוט העומד על למעלה ממיליון שקלים ועוזרו של מיכי אלפר יקבל עוד סך של 50 אלף שקל על טיפול בתיק, שירד מההקצבה לכל מוסד, מלבד ממוסדות חסידי סערט ויז'ניץ, שלא הצטרפו לתביעה.

כך, שמה שנשאר לחלק בין המוסדות, כולל על שנת 2015 הם פחות מ-3.5 מיליון שקל, ביותר ממיליון שקל פחות מהצעתה הראשונית של עירית חיפה. אחד מגורמי חוסר האמון בין אלפר ליהב שבגינו הוא מסרב למנותו לסגנו, הוסר אמנם, אבל חוסר האמון עצמו, דווקא גבר.
חיפה יונה יהב מיכי אלפר פשרה יעקב וינרוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד