י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"הייתי שולח שליח, גם בשביל יהודי אחד בלבד" • ראיון חגיגי

מחדר הישיבות בקומה השישית של 'מוזיאון הילדים' בשכונת קראון הייטס, מתנהל המפעל היהודי הגדול בעולם • הרב משה קוטלרסקי, המנהל מעל 4000 שלוחים, בראיון מיוחד ומרתק עם שליח 'בחדרי חרדים', לרגל פתיחת 'כינוס השלוחים' של חב"ד

השנה מתמקדים במשפחה של השליח. הרב משה קוטלרסקי
השנה מתמקדים במשפחה של השליח. הרב משה קוטלרסקי



כינוס השלוחים העולמי נפתח הבוקר בשכונת קראון הייטס בניו יורק.

השורה הזו, מגיעה באותו יום, ובאותו שעה, מידי שנה. בדיוק.

למרות שזהו הכינוס ה-23 במניין, ההתרגשות – בשיאה. למי שנראה שהמשפטים הללו נלקחים מהמחסנים המאובקים של המטאפורות היבשושית המלווים כינוסים באשר הם, לא ביקר ברחובות איסטרן פארקווי וגלילותיה בימים אלה.

השליחים, מעל 4000, מסתובבים אחוזי התרגשות ברחובות השכונה ומחבקים האחד את רעהו, לאחר למעלה משנה שלא נפגשו. מנצח המקהלה, הרב משה קוטלרסקי, נראה כחתן ביום חופתו. והאווירה החגיגית, מדבקת.

ההתעניינות התקשורתית האדירה בכינוס ובמשתתפיו, הביאה אותנו יחד עם עוד עשרות (!) עיתונאים לקומה השישית במוזיאון הילדים, שם, במשרדי המרכז העולמי לחינוך, התיישבנו כולנו לשיחה עם הרב משה קוטלרסקי, מי שעומד בראשות המפעל הגדול הזה.

את הישיבה המיוחדת פתח, מי שמדברר את חסידות חב"ד בישראל במשך השנה כולה, הרב מנחם ברוד. ברוד, שנתן מופע חימום לפני כניסתו של הרב משה קוטלרסקי, דיבר על מפעל השלוחים, על קשיי השליח ועל המפעל הגדול שהולך ומתפתח גם, ואולי בעיקר, לאחר פטירתו של האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל.

את הרב קוטלרסקי, הכרנו כבר בשנה שעברה. אישיות כובשת. קשה שלא להישבות בקסמו האישי. למרות עיסוקיו, והם לא מעטים, הוא מקדיש לנו זמן לא מועט.

"הנה המתנגד שלי", הוא קורא לעבר שליח 'בחדרי חרדים' בעל החזות הליטאית.

ניצלנו את ההזדמנות, הלא שגרתית, לשוחח עם הרב קוטלרסקי, גם על דברים עליהם הוא אינו נוהג לדבר.

• במה תתמקדו השנה בכינוס השלוחים?

"השנה אנחנו מציינים 70 שנה להגעת האדמו"ר לארצות הברית. יום בואו חל ביום כח' סיוון. באותו יום שהיו מכריזים על ההתוועדות, היו מכריזים על הסיבה בעטיה התוועדו. קם אחד החסידים והכריז, כי היום מתוועדים בשל העובדה שהרב'ה הגיע לאמריקה. הרב'ה תיקן אותו ואמר: 'אני וביתי'. כלומר: עם משפחתי.

"אנחנו השנה מתמקדים במשפחה של השליח. צריך להבין שלא רק השליח יוצא לשליחות, אלא כל משפחתו. האשה. הילדים. ואנחנו רוצים לתת את הכלים לשליח שיוכל לתת למשפחתו את הטוב ביותר".

מעיון בתוכניה עבת הכרס שחולקה למשתתפים, נראה כי ה'מרכז' עשה הכל בכדי להעניק את הכלים הדרושים. אין ספור הרצאות מתקיימות בימי הכינוס לשליחים, שנודעו כולם לאפשר להם חיים נוחים יותר במדינות מרוחקות.

• אתה מכיר את כל השלוחים?

"קשה לי להכיר את כולם. אבל אני מכיר אותם יותר מכל אחד אחר", עונה קוטלרסקי. מההיכרות הקצרה שערכנו איתו, אנחנו יכולים לומר כמעט בוודאות כי לא רק שהוא מכיר את כל השלוחים, אלא רואה בכל אחד מהם את בנו האישי.

איש אחד. אלפי ילדים.

הבאנקט החגיגי. צילום: ישראל ברדוגוצילום: הבאנקט החגיגי. צילום: ישראל ברדוגו
הבאנקט החגיגי. צילום: ישראל ברדוגו


"שני הפלגים בסאטמר? רק בחב"ד!"


• מה הבעיה הגדולה ביותר איתה אתם מתמודדים היום?

"אנחנו מתקשים למצוא מקומות חדשים לאברכים שרוצים לצאת לשליחות. רק השנה הקמנו 150 נציגויות חדשות, ויש ביקוש אדיר של אברכים שרוצים להצטרף למערך הענק".

• ישנם מקומות בהם מתגורר רק יהודי אחד או שניים, היית שולח לשם שליח?

"מה השאלה? וודאי! יש מקומות כאלו, ואנחנו איתם בקשר צמוד. גם יהודים הנמצאים במדינות עוינות".

• מהו ההיתר ההלכתי לשלוח יהודי למקום בו אין לו מניין?

"אני אענה לך בסיפור", אומר הרב קוטלרסקי בחיוך, "לפני 30 שנה רצינו לשלוח שליח ל'יר בה לא היה מקווה טהרה. הרב'ה מאד הקפיד לשלוח רק למקומות בהם היה מקווה. שאלתי אותו: 'יש במרחק של שעה וחצי נסיעה מקווה, האם אפשר לשלוח?. הרב'ה ענה שלא. למחרת בבוקר שאל אותי הרב'ה: 'מה קורה עם אותה עיר?', עניתי: 'הבנתי שהרב'ה לא רוצה שאשלח. אין שם מקווה'. אמר לי הרב'ה: 'ולבנות מקווה לא עלה בדעתך?'

"אתה שואל מה עם מניין. בכל מקום שאנחנו שולחים, לאחר כמה חודשים מתגבש מניין. אנחנו יוצרים דברים, לא מחכים להם. זה חב"ד במילה אחת".

• לחסידות חב"ד יש לא מעט מתנגדים. לאחרונה אנחנו רואים סוג של התקרבות בין קהלים רבים
לחסידות. זה מתבטא גם בתרומות?

"המקום היחיד בו יושבים נציגי שני הפלגים בחסידות סאטמר זה לצד זה, זה בבתי חב"ד. תסתובב בבאנקט, ותראה יריבים מושבעים היושבים אחד ליד השני, כשמדובר בחב"ד. המטרה שלנו היא לאחד את כולם. לא לתת למחלוקות זכות קיום. כולם יהודים, וכולנו בנים של אברהם יצחק ויעקב.

"אחד התומכים הגדולים של השליחים הגיע פעם לרב'ה וסיפר לו כי הוא הקים מניין ליהודים שאין להם רקע. הרב'ה ענה לו: אין יהודי בלי רקע. כולם עם רקע. כולם בני אברהם יצחק ויעקב.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד