כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

צפו בתיעוד: שוטרים ופרשים פיזרו באלימות את הפגנת "העדה"

עשרות שוטרים, פרשים ובלשים פיזרו באלימות את הפגנת "העדה החרדית" מול בית הדין הצבאי ביפו. עד ראייה: "פתאום צצו פרשים שדהרו לתוך המפגינים והאלימות המשטרתית הופעלה במלוא עוזה". המשטרה: "לא נאפשר ונדליזם" • וידאו

צילומים: יעקב לדרמן
צילומים: יעקב לדרמן

מאות אנשי "העדה החרדית" הפגינו היום (ראשון) מול בית הדין הצבאי ביפו, זאת במקביל לדיון שלישי בעניינו של בחור הישיבה היתום שלומי לוי מצפת, העצור בכלא 4 בגין עריקות מצה"ל כבר במשך כשבוע וחצי. במקביל, נערכה בתל אביב מחאת האתיופים שם נעצרו 17 מפגינים.

במשך שעה ארוכה התנהלה המחאה ביפו כמסוכם וללא חריגות, אך עם סיום הדרשות ופיזור הקהל, החלו השוטרים לפזר את המפגינים בכוח, זאת לאחר קריאות חוזרות ונשנות לפזר את ההפגנה.

"המפגינים עמדו בתוך המתחם שנקבע, לא השחיתו ואף התיידדו עם תושבי האזור הערבים ונכנסו ברשותם לבתים כדי להתפנות ולנוח. מארגני ההפגנה הביאו איתם את כל הציוד הנדרש, עד רמת בקבוקי המים למפגינים" מספר אלי ביתאן, עורך אתר 'בחדרי חרדים', שנכח במקום.

צילום: יעקב לדרמן, בחדרי חרדים

על פי עדותו, בתום ההפגנה הם קיימו צעדה קטנה לאורך הכביש, שהיה סגור כבר על ידי המשטרה עוד בטרם החלה ההפגנה. "לפתע החליטו במשטרה לחסום את הכביש בפני המפגינים בשרשרת אנושית שהדרדרה תוך רגע לאלימות" הוא מתאר. "אחרי דקה וחצי צצו פרשים במקום שדהרו לתוך המפגינים והאלימות המשטרתית צצה במלוא עוזה, כאשר השוטרים הולמים במפגינים שעמדו בקו הראשון, דוחפים אותם בגסות, ולחלק מהם שנתפסו אף מחטיפים מכות.

"האלימות המשיכה עד שהמפגינים המבוצרים בטבעת משטרתית עלו להסעות עליהם תכננו לעלות מלכתחילה ונסעו לביתם".

ביתאן מעיד על עצמו ומסכם, "נכחתי במאות הפגנות בימי חיי, עצוב ומקומם לראות שכשמדובר בחרדים היד קלה על האלה".

במשטרה אמרו מנגד כי 100-150 מהמוחים החלו להתפרע עם סיום המחאה, הפכו פחי אשפה וחסמו את התנועה. "למארגני ההפגנה הוסבר כי חופש המחאה זו זכות בסיסית, אך עם זאת לא נאפשר הפרת החוק ומעשי ונדליזם היכולים לפגוע בבטחונם של האזרחים".

לדבריהם, לאחר שהמפגינים החלו להתפרע, מפקד המשטרה הודיע להם כי הם מפרים את תנאי רישיון ההפגנה ופועלים בניגוד לחוק. משלא נשמעו להוראות המשטרה ניתנה הוראה לפזרם ונעצרו חמישה החשודים בהתפרעות והפרת הסדר הציבורי. לטענת המשטרה, החלו המתפרעים להפר את הסדר, הפכו פחי אשפה, חסמו את צירי תנועה ואף תקפו שוטרים. "המתפרעים השליכו ביצים ואבנים לעבר השוטרים ואף הפכו שני קטנועים וגרמו להם נזק" נמסר.

מפקד המשטרה הודיע למפגינים כי הם מפרים את תנאי רישיון ההפגנה ופועלים בניגוד לחוק. "משלא נשמעו להוראות המשטרה ניתנה הוראה לפזרם. במהלך פיזור ההפגנה נעצרו חמישה חשודים בגין התפרעות והפרת הסדר הציבורי". לטענת המשטרה, האלימות שננקטה נגד המפגינים ואף תועדה בוידאו שמתפרסם כאן ב'בחדרי', לא הייתה חריגה.

יצויין, כי אחד הנואמים שהוזמן על ידי מארגני ההפגנה היה תימני יליד יפו שחזר בתשובה. בנאומו דיבר על עוזי משולם, חטיפת ילדי תימן, בן גוריון ועוד - ולא על מעצר תלמיד הישיבה מבני עדות המזרח.

הנואם התימני. צילום: יעקב לדרמן

למרות שכמעט כל המפגינים היו מבני עדות אשכנז, השלטים שהונפו במקום הציגו הזדהות עם הספרדים והתימנים. "השלטון מעביר את בני עדות המזרח על דתם באמצעות השירות הצבאי" נכתב על אחד השלטים, "האם דם אשכנזי אדום יותר מדמנו?", וכן "נשמת יהודי טהורה היא: ספרדי כירושלמי, ספרדי כאשכנזי ויתום כבן טובים - כולם אהובים כבנים יחידים למלך מלכי המלכים".



השלטים אותם נשאו המפגינים. ציולם: יעקב לדרמן

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', בחור הישיבה היתום שלומי לוי נעצר לפני כעשרה ימים באישון ליל בביתו שבצפת, על ידי שוטרים שהיו לבושים בלבוש אזרחי. והוא שוהה במעצר בכלא 4. לפי עדות בני משפחתו ל'בחדרי', הוא התייצב מספר פעמים, אך משום שהוא יתום מאב, הוא התקשה להמשיך ולהתייצב. לוי לומד בישיבת חזון עובדיה בראשות הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף.

בן משפחתו של לוי אמר אמש ל"בחדרי חרדים": "אנו מתנגדים בכל תוקף להפגנות העדה החרדית מחר. זו לא דרכנו להפגין". לדבריו, "הצהרנו בפני הצבא כי שלומי נמצא במצב אישי לא כ"כ טוב בשל פטירת אביו. זה לא מקרה קלאסי, שלומי לא נגד הצבא, ואני לא מבין למה העדה החרדית יוצאים להפגין. זה מאוד יפריע לנו שהעדה יבוא להפגין. בחורים יכולים למנוע מעצמם את המעצר ולהגיש דיחוי בזמן. אנו מקווים ששלומי ישתחרר בקרוב ויחזור לשקוד על תלמודו בישיבה".

במקביל, נערכה מחאת בני העדה האתיופית בתל אביב בה נעצרו ועוכבו 17 בני אדם. "במהלך המחאה בחרו מספר מפגינים להפר את הסדר הציבורי וחסמו צירי תנועה למעבר כלי רכב בניגוד לחוק. מאחר ולא נשמעו לפניות השוטרים לפנות את הדרך החלה המשטרה לבצע מעצרים" נמסר. הצירים שנחסמו לתנועה: רחוב קפלן, דרך בגין ולמספר שניות את אחד הנתיבים בנתיבי איילון.

במהלך השבוע שעבר הגישו המארגנים בקשה מסודרת לקיום מחאה ברישיון. הבקשה אושרה על ידי המשטרה שסייעה למארגנים על פי החוק והכללים לאחר שאלה התחייבו כי לאורך המחאה יישמר הסדר הציבורי ולא ייחסמו צירי תנועה מלבד אלו שיחסמו על ידי המשטרה על מנת לשמור על שלומם וביטחונם של המשתתפים במחאה.

כאמור, בעקבות הפרות הסדר עוכבו/נעצרו 17 מפגינים בגין הפרות סדר, חסימת צירי תנועה, התקהלות אסורה ותקיפת שוטרים.

צילום: יעקב לדרמן




























אלימות משטרה הפגנה ביפו מעצר בני ישיבה העדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד