כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

טבח שרונה: סכינים טבולים ברעל ושינוי יעד

כתב האישום חושף: שני המחבלים שקלו תחילה לירות לעבר נוסעים ברכבת ולבסוף בחרו באופן אקראי במסעדה • הלבוש המהודר נועד כדי להיטמע בלב ת"א • וגם: מחבל שלישי לא הצטרף לבסוף מסיבות טכניות

זירת הפיגוע: פלאש 90
זירת הפיגוע: פלאש 90

הותר לפרסום כי נעצרו סייעניהם של מבצעי פיגוע הירי במסעדת מקס ברנר שבמתחם שרונה בתל אביב, בו נרצחו ארבעה ישראלים ונפצעו 15 בני אדם נוספים.

שני המחבלים, מחמד מחאמרה וחאלד מחאמרה, בני 31, תושבי יאטה שבאזור יתיר. מחמד הוא תומך דאעש שלמד בירדן וחזר לביתו ביאטה בינואר 2016. על פי ממצאי החקירה, השניים החליטו לבצע את הפיגוע בהשראת ארגון דאעש, אך מבלי שגוייסו רשמית לארגון ומבלי לקבל סיוע והדרכה כלשהם.

במסגרת החקירה נעצר יונס עאיש מוסא זין, בן 22 אף הוא תושב יטא, שהודה בחקירתו שתכנן לצאת לפיגוע יחד עם שני המחבלים, אולם בסופו של דבר לא יצא מטעמים טכניים. בנוסף הודה כי סייע למחבלים עם אספקת אמצעי לחימה ואף הסגיר רובה מסוג קרלו.

חיילי דובדבן עוצרים 10 מחבלים שסייעו לביצוע הפיגוע במתחם שרונה

בחקירתם בשירות הביטחון הכללי עלה כי המחבלים החלו בתכנון הפיגוע כבר בינואר 2016. על פי התכנית המקורית, השניים תכננו לבצע פיגוע ירי בקרון נוסעים של רכבת ישראל מתל אביב לחיפה.

לצורך מימוש תכנית הפיגוע החליטו להצטייד ברובים ותחמושת. בפברואר 2016, החליטו הנאשמים כי יונס יספק להם את כלי הנשק. בעודם ממתינים להגעת כלי הנשק מיונס, ביצעו חאלד ומחמד את הפעולות הבאות על מנת להתחזות לאנשי עסקים ישראלים, רכשו חליפות רשמיות, שעונים, תיקי עור, נעליים, משקפיים ושעונים בעלות כוללת של כ-2,600 ש"ח.

בנוסף, קנו שני סכינים באורך 30 ס"מ, מתוך מטרה שאם כלי הנשק יתקלקלו או יתקעו במהלך הירי או שתגמר התחמושת, יבצעו השניים פיגוע דקירה; קנו רעל עכברים כדי שיוכלו לעשות שימוש בסכינים הטבולות ברעל ולדקור באמצעותן אזרחים ישראלים נוספים ובכך להעצים את הנזק ההמוני המתוכנן.

זמן קצר לפני הפיגוע, השיג יונס 3 כלי נשק ותחמושת והשלושה ערכו יחד אימוני ירי שנועדו לבדוק את תקינות כלי הנשק. לפני מימוש הפיגוע החליטו חאלד ומחמד למנוע מיונס לצאת לפיגוע, מאחר ויש לו חובות כספיים ולכן לא יוכל להיות "שהיד" על פי האמונה המוסלמית, למרות שהתכונן לפיגוע והיה שותף מלא לתכנון.

יום לפני הפיגוע המחבלים דיברו עם איסמאעיל אדעיס שיסיע אותם ליישוב שגב שלום. בנוסף הצטלמו עם דגל המדינה האסלאמית -דאעש, מתוך מטרה שתמונות אלה תפורסמנה בתקשורת ובפייסבוק, לאחר ביצוע הפיגוע.

שינוי יעד ברגע האחרון
בבוקר הפיגוע בשעות המוקדמות, שני המחבלים חאלד ומחמד הסתפרו כדי להידמות לאנשי עסקים, ומשם הלכו ליונס ואספו את הנשקים, התחמושת, הסכינים, הרעל והציוד. בשעה 12:30 בערך הגיע נהג שנשלח על ידי איסמאעיל - וחאלד ומחמד הוסעו על ידו לשגב שלום.

בצהריים הגיעו לשגב שלום ובשעה 17:00 בערך הלכו לדירה שבה התגורר מכר שלהם כדי לסיים את הכנותיהם לפיגוע. חאלד ומחמד לבשו את החליפות והכניסו לתיקים את כלי הנשק, התחמושת והסכינים. לאחר מכן עלו על אוטובוס 53 משגב שלום לבאר שבע וירדו בכניסה לתחנה המרכזית באר שבע.

בעת שהגיעו שני המחבלים לתחנת הרכבת בבאר שבע, גילו כי בפתח התחנה קיימים אמצעי ביטחון קפדניים, לרבות גלאי מתכות, ובהחלטה של רגע שינו את התכנית המקורית. סמוך לשעה 20:00 לקחו מונית לתל אביב והגיעו תוך כשעה ליד תחנת רכבת "השלום", הסמוכה למרכז עזריאלי.

בהגיעם לתל אביב, חיפשו חאלד ומחמד מקום הומה אדם על מנת לבצע בו את הפיגוע. לצורך כך, שאלו עוברים ושבים היכן ישנן מסעדות או בתי קפה, ולאור המידע שקיבלו, החלו לצעוד למתחם "שרונה".

בשעה 21:30 בערך נכנסו השניים לבית הקפה "מקס ברנר" והתיישבו ליד אחד השולחנות. לאחר כמה דקות, כשהבחינו שהמקום הומה אדם, החליטו כי זה העיתוי לבצע את הפיגוע. חאלד ומחמד קמו ממקומם, שלפו את כלי הנשק וירו לכל עבר בכוונה לגרום למותם של ישראלים רבים ככל האפשר.

במהלך הירי, לאחר שפגעו במספר אזרחים, התקלקלו כלי הנשק וחדלו לירות. בשלב זה, השליך מחמד את נשקו על אחד מהאזרחים שנפגעו כתוצאה מהירי, ויחד עם חאלד, החל לברוח מהמקום מכיוון מזרח למערב.



בעת המילוט, רדפו אחריהם מאבטחים שהיו במקום ואף ניסו לירות לעברם, אך לא פגעו בהם. לאחר מכן, התפצלו השניים, כשכל אחד מהם פונה לנתיב בריחה אחר - חאלד נורה על ידי מאבטח, נוטרל ונעצר על ידי כוחות הביטחון.

מחמד נמלט ונטמע בשאר האשנים שנמלטו מהפיגוע. הוא הגיע לבניין מגורים ברחוב שפרינצק בתל אביב, שם עלה במדרגות יחד עם בני משפחת שוטר שמתגוררים בבניין. המחבל נכנס יחד עם השוטר ואשתו לדירת המגורים שלהם במטרה להסתתר במסווה של אזרח הנמלט ממקום הפיגוע. הבעל השוטר לבש את מדי המשטרה ויצא לסייע לחבריו, אז קיבל את תיאור המחבל והבין כי הוא שוהה בתוך ביתו. תוך זמן קצר נעצר המחבל ושוטר נפצע באורח בינוני מירי שנפלט במהלך המעצר.

כתוצאה מהפיגוע נרצחו עידו בן ארי הי"ד, אילנה נבעה הי"ד, מילה מישייב הי"ד ומיכאל פייגה הי"ד. בנוסף נפצעו 15 אזרחים, כשלארבעה נגרמו חבלות חמורות. מיד לאחר הפיגוע, לקח יונס את הנשק שאיתו התכונן לבצע את הפיגוע והחביא אותו בביתו של חברו כדי שבמידה וייעצר לא ייתפס הנשק ברשותו.

במסגרת חקירת הפיגוע בשב"כ נעצרו לחקירה 10 תושבי הכפר יאטה, בחשד שהיו מעורבים בייצור ובסחר באמל"ח, וכן בתאום העברת המפגעים לישראל.
פיגוע שרונה דאעש רעל עכברים פיגוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד