י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לפיד החדש: "חוק הגיוס ירד מהשולחן"

יאיר ‏לפיד סיפק היום מספר אמירות דרמטיות בנוגע ליחסיו עם החרדים. לדבריו, נושא "חוק הגיוס" לא יעלה יותר על ידו וכי הוא לא פוסל ישיבה בממשלה עם החרדים. עוד אמר לפיד כי לימודי גמרא הם גם השכלה • וידאו

יאיר לפיד (מרים אלסטר, פלאש 90)
יאיר לפיד (מרים אלסטר, פלאש 90)

יו"ר "יש עתיד", יאיר ‏לפיד, סיפק היום (שני) מספר אמירות דרמטיות בנוגע ליחסיו עם החרדים. לדבריו, נושא "חוק הגיוס" לא יעלה יותר על ידו והוא יקבל כל הכרעה של בג"צ בנושא וכי הוא לא פוסל ישיבה בממשלה עם החרדים. את הדברים אמר לפיד במהלך צ'ט שניהל היום בעמוד הפייסבוק שלו וענה לשאלות הגולשים.

תחילה נשאל לפיד 'למה שלא נפסיק לרדוף את החרדים?' ווהשיב: "אנחנו מעולם לא רדפנו את החרדים. יש משהו פוגע ברעיון הזה. אני חושב שהשוויון בנטל, ולימודי ליב"ה, מתמטיקה ואנגלית בכיתות הנמוכות הן דבר חשוב מאין כמותו. לא נגד חרדים אלא בעד החברה הישראלית. בחיים הפוליטיים יש דבר כזה שכל הזמן מנסים לפגוע בך ואתה צריך לשמור על עצמך. זה כן פוגע. הרעיון הזה שאנחנו היה בנו אפילו שמץ של שנאת חרדים, אני לא שונא אף אחד וחושב שאנחנו צריכים לחיות פה ביחד".

גולש נוסף שאל: 'האם תהיה מוכן להתפשר על ערכיך ולשבת עם החרדים באותה ממשלה? מחשש שזה ירסק את השוויון בנטל'.

לפיד השיב כי "אין לי שום בעיה לשבת עם כל אחד. זה לא לעבור על שום ערכים שלי. כל האגדות הללו שאנחנו פסלנו מישהו. אני לא פוסל אף אחד, אני מאמין בהידברות בין כל חלקי החברה הישראלית. כל התרבות הזאת של את מי אתה פוסל, את מי אתה שונא, להגדיר את עצמך רק דרך השאלה נגד מי אתה היא תרבות שבעיני מכרסמת בנו מבפנים. אנחנו לא פוסלים אף אחד".



כאמור, לפיד התייחס לחוק הגיוס ואמר כי "השוויון בנטל לא משנה במילא מתי זה יקרה, כבר לא יהיה על השולחן. בג"צ הרי יושב עכשיו, הבג"צ שלנו על השוויון בנטל. אני אומר מראש - מה שבג"צ יחליט מקובל עלי. יחליט שהמתווה שאנחנו עשינו הוא המתווה הנכון אני אשמח. יחליט שהמתווה של הממשלה הנוכחית עשתה, שהיא עשתה שינוי בשוויון בנטל, אני אקבל את זה, כי צריך לקבל את הכרעת בית המשפט בין אם מוצאת חן בעינייך ובין אם לא. כך שנושא השוויון בנטל לא יהיה על השולחן הלאומי אם וכאשר אנחנו נקים את הממשלה הבאה".

לפיד התייחס לשאלת חייל חרדי: "אני בתור חייל חרדי אשמח מאוד אם תיכנס לעובי הקורה בנושא הכאוב של אנשים קיצוניים מתוך המגזר החרדי שמתנכלים לחרדים שמתגייסים לצבא. כידוע לך לאחרונה עבר חוק להחמרת עונשם של אנשים שמתנכלים לחיילים מבני המיעוטים ומשום מה ברגע האחרון הושמטו הסעיפים שעוסקים בחיילים חרדים".

לפיד השיב: "שנינו יודעים שזה לא ממש משום מה. צריך להיאבק בתופעה המכוערת הזאת בלי למצמץ ובלי להסס. זו עבירה על החוק. אין דבר כזה שמישהו מוגן בפני החוק. הרי מה הבעיה בישראל? הבעיה בישראל שהחוזה מופר. החוזה היסודי הזה בין אדם למדינתו שבו אנחנו צריכים לעבוד קשה ולשלם מיסים ולשרת בצבא והילדים שלנו משרתים בצבא, ובתמורה המדינה צריכה לדאוג לביטחון האישי שלנו, לביטחון הסוציאלי לנו ולנהוג בכספנו ביראת כבוד. זה מופר כל יום. הסיפור הזה הוא דוגמה להפרת חוזה. חייל חרדי במדים שחוזר הביתה אחרי שהגן על עם ישראל צריך להרגיש בטוח וגאה. אם מישהו תוקף אותו המדינה בזה צריכה לטפל בחומרה וללא היסוס ואנחנו נפעל כדי שזה יקרה".

עוד שאלה מעניינית שהופנתה ללפיד הייתה מחרדי שתהה בנוגע ללימודי הליב"ה: "בתור חרדי חסר השכלה מה בדעתך לעשות כדי שכל ילד חרדי יקבל שוויון הזדמנויות ולא יישאר בור?"

לפיד השיב במפתיע: "אני אגיד לך משהו וזה מפתיע שדווקא אני אומר את זה, אם למדת גמרא ותורה אתה לא חסר השכלה. יש לך השלכה מסוג אחד. אבל אתה גם צריך ללמוד מתמטיקה ואנגלית כדי שתהיה לך אפשרות לפרנס את עצמך ואת ילדיך ואחריך ילדיך יוכלו לפרנס את עצמם ואת ילדיהם. אני רוצה שאתה תגיע לא למשרות הנמוכות, אלא לקצה העליון של המשכורות, להיי טק הישראלי, למקומות שבהן מרווחים 20,30,40 אלף שקל בחודש כדי שתהיה מודל ודוגמא. הדבר ההכרחי הוא שבשביל זה בכיתה א' ב' ו ג' תלמד מתמטיקה ואנגלית. אני לא יודע לאיזה זרם בחרדיות אתה משתמש אבל הדוגמאות לזה שאדם יכול להיות גם משכיל בהשכלה כללית וגם דתי מאוד הם אינסופיות. הרמב"ם היה רופא. אני לא חושב שיש מישהו בעולם היהודי שאומר הרמב"ם לא היה מספיק דתי, היה רופא והיה פילוסוף והיה סופר, וכתב בערבית, וכתב בעברית. זאת אומרת השכלה היא דבר טוב מצוינות בהשכלה היא דבר משמעותי ואנחנו התחלנו מהלך גדול של לימודי ליב"ה ואנחנו נמשיך אותו אם וכאשר נהיה בשלטון".
יאיר לפיד חוק הגיוס שוויון בנטל לימודי ליבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד