י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מלחמת חורמה: ישיבה תיכונית חרדית הציתה מאבק על עתיד החינוך החרדי

המריבה על ההקצאה לישיבה התיכונית החרדית בירושלים "חכמי לב", חשפה את המאבק הכי משמעותי שבין החרדים מבית 'יתד נאמן' לחרדים 'החדשים' או 'המודרנים': האם לפנות לשיטת החינוך האמריקאית, תורה וגם תואר אקדמי?

תורה או אקדמיה? צילום אילוסטרציה: פלאש90
תורה או אקדמיה? צילום אילוסטרציה: פלאש90

המאבק על התקציב העירוני של הישיבה התיכונית 'חכמי לב' בירושלים והקצאת המבנה, הביא הבוקר (ג') למתקפה חריפה במאמר המערכת של העיתון 'יתד נאמן', על ידי העורך הראשי ישראל פרידמן.

במאמר, תחת הכותרת "שעטנז בלב ירושלים", כותב פרידמן כי "המלחמה הקטנה הסתיימה בכשלון זמני, אבל "המלחמה הגדולה" רק החלה". בכך למעשה חושף ביטאון 'דגל התורה' יתד נאמן את מאבק האיתנים המתרחש מתחת לפני השטח בציבור הליטאי והתורתי, האם להיעתר למגמות החותרות לקדם את החינוך החרדי לנוסח אמריקאי יותר, בו התלמידים רוכשים השכלה תיכונית לצד השכלה תורנית, או לשמור על דרך החינוך המסורה והמקובלת במגזר החרדי בישראל.

פרידמן כותב כי - "היהדות הנאמנה נמצאת תחת מתקפה רוחנית עזה. גורמים רבים מכיוונים שונים מנסים למעט את לומדי בית המדרש. מאז ששרו של עשו נאבק עם יעקב עד עלות השחר, המלחמה עודנה נטושה. אדום ושרו סמאל, מנהלים קרבות בלתי פוסקים כדי לבטל את עם ישראל מתורה. פעם הם באים בדמותה של ממשלה שמבקשת להעניק לתלמידים החרדים כלים, שיאפשרו להם להחליק בקלות מתוך בית המדרש ולהשתלב בעולם החילוני.

"לפעמים הם באים במתק שפתיים, תופת צופים. במקביל לתוכנית הכפייה, מופעלת וממומנת תוכנית פיתויים רחבת היקף. מסיון מגוייס עובד שעות נוספות, כדי לרכך את ההתנגדות העזה. כסף בלתי נדלה נשפך ע"י ארגונים שונים "החפצים בטובתו של הציבור החרדי", כדי לפתוח "חלונות הזדמנויות" ולמשוך חרדים מחוץ לחומות המגוננות".

פרידמן מדגיש ואומר כי - "מתחת לפני השטח של היהדות החרדית נחפרות מנהרות תת קרקעיות. בשולי הציבור החרדי, נטווית תוכנית לשנות את הציבור החרדי מבפנים, להחליש את חוסנו ולערער את יציבותו".

"התוכנית הזו כוללת הקמת מוסדות "שעטנז" ופריסת מערך של "ישיבות" תיכוניות ברחבי הארץ. דוקא בשעה שהיהדות החרדית מתמודדת עם קשיים, במקום לבצר את החומות, פועלים אותם ראשי המוסדות לייצר אלטרנטיבות פתיוניות. מי שיודע להאזין למסרים שבוקעים משם ולראיונות שהללו משחררים לתקשורת, שומע צפירות עולות ויורדות".

כאן עובר פרידמן להתקפה על בצלאל כהן, ראש הישיבה התיכונית 'חכמי לב' - "העומד בראש המוסד הדגיש כי הוא מתכוון לחומר אנושי משובח. לימים, בראיון לתקשורת, כשנשאל "מי הנערים" השיב: "מיטב הנוער". אבל הדבר החמור ביותר שנאמר באותו כינוס משותף היה כשאותו דובר הבהיר מה הוא עונה לתלמידיו: "כשהרב שך הקים את 'דגל התורה' שאלו אותו איך הוא עוזב את אגודת ישראל שהוקמה ע"י הח"ח וכל גדולי התורה? ענה להם הרב שך: אנחנו אגודת ישראל! אם יש לכם כל כך הרבה טענות נגד החרדים, אז 'אנחנו החרדים', ומי שנגדנו הוא נגד החרדים, מן הסתם". הוא חזר על כך בראיונות תעמולה, שוב ושוב".

פרידמן כותב כי מה שהצית "נורות אזעקה אדומות זו העובדה שאותם ראשי מוסדות שחושפים טלפיהם ואומרים "כשר אני" וטוענים כי מוסדות השעטנז התיכוני מיועדים רק לילדים שלטעמם אינם מתאימים למסלול ישיבתי, הם הפכו להיות "המומחים" של כל הפורומים והגופים שמטפלים ב"תעסוקת חרדים". הממשלה במתכוון מייצרת מצוקה כלכלית כדי לדחוק את הציבור החרדי החוצה, בשיתוף גופים שבאים כאילו לסייע ולדאוג לחרדים ולרווחתם, ואותם ראשי מוסדות שעטנז שהפכו למשת"פים של אלו המבקשים לשנות את החברה החרדית, הפכו להיות היועצים ומורי הדרך שלהם. הורסי החרדים רואים עצמם כ"מצילי החרדים".

"לכבוש את המלכה עמי בבית"
"זו הפעם הראשונה שהאנשים האלה הפכו את הסילוף לאידיאולוגיה. זו הפעם הראשונה שנעשה נסיון לכבוש את המלכה עמי בבית, "אנחנו החרדים"! אנחנו נתנחל בלב שכונתכם כדי שנוכל להתנחל בלבבות. מדובר באג'נדה, במשנה מסודרת של סילוף. מדובר בהתארגנות חתרנית-רוחנית בקומת המרתף של הבית.

"המנהל של אותו מוסד שעטנז הבהיר כי מחזור חרדי כלל ארצי עומד בממוצע בין 7000 ל-8000 בנים ורק 200 לומדים לבגרות אבל הוא משוכנע שהפוטנציאל גדול פי עשרה. "כשהמודל הזה יכנס נכון, הוא יוכל לשלב 20-30 אחוז ממחזור. תלמידים יצטיינו גם בתורה, גם בלמודים כלליים וגם ביראת שמים. אנחנו צריכים לקחת מהחרדיות בארה"ב את הדוגמה שזה אפשרי", צוטט המיסד וראש אותו מוסד שעטנז כשהוא חושף בגלוי את משנתו וכוונותיו המסוכנות.

"זו הפעם הראשונה בתולדות היהדות החרדית בארץ ישראל שמנסים להחליף תכלת הישיבה בקלא אילן של ישיבה יוניברסיטי ותיכון שעטנז – ועוד "הם החרדים". זו פעם ראשונה שמדובר במערכת מסודרת עם מוסדות מגיל היסודי ועד לגיל הלמודים האקדמיים, כתחליף לחינוך הטהור. זו פעם ראשונה שראשי מוסדות שונים מתלכדים כדי לפתח את תוכניותיהם ומבקשים לפלוש לתוך היהדות הנאמנה, ולהחלישה בעת מלחמה! - וכבר הבאנו בעבר חלק מדברים אלה והם טעונים זעקה מחודשת כשהללו מנסים לפלוש לשכונה חרדית".

לסיום כותב פרידמן - "זו פצצת זמן רוחנית מתקתקת. חייבים להוציא אותה מהמנהרות, לאוורור. אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר. זה לא יכול להתקיים בתוכינו. לא בשכונותינו, לא בקהלינו. את כל אלה חייבים לדון בליבה רותחת. אסור לאפשר להם לצמוח כפטריות רקב בערוגותינו. אסור לאפשר להם לחנך את ילדיהם בבתי אולפנה שלנו ולקבל לגיטימציה שתאפשר להם להרעיל. רב לכם בני עוול. ואנחנו, הבדלו מתוך העדה הרעה הזו".
חכמי לב בצלאל כהן ישיבה תיכונית יתד נאמן ישראל פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד