כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

התראה: דליפת נפט חמורה במפרץ חיפה

ספינה פגעה בצינור נפט ישן וגרמה לכתם נפט גדול, בעקבותיו פרסם משרד הפנים איזור רחצה בחופי קרית ים וקרית חיים

דליפת הנפט בחופי קריית ים. צילום: המשרד להגנת הסביבה
דליפת הנפט בחופי קריית ים. צילום: המשרד להגנת הסביבה

אירוע זיהום נפט חמור במפרץ חיפה בשעות הצהריים (ג) - ספינה שמפרקת צינורות נפט ישנים פגעה בצנרת, וכתם הנפט מתפשט ברחבי הים וחופי ישראל.



במהלך החודש וחצי האחרונים החלה חברת תש"ן לפנות צינורות תת-ימיים ישנים מקרקעית מפרץ חיפה. מדובר בצינורות אשר שימשו בעבר לייבוא נפט, וכעת מהווים פגיעה בסביבה הימית. בקרקעית הים מונחים חמישה צינורות נפט ישנים, אשר חלקם שימשו את הבריטים עוד בימי המנדט, ואינם נמצאים עוד בשימוש.

צילום: המשרד לאיכות הסביבה

במהלך העבודות נפגע הצינור וקוב עד קוב וחצי של נפט פרץ לים. בשל הסבירות הגבוהה לדליפה במהלך העבודה, נערכה מראש חברת תשן עם צוותי חירום שמטפלים בבעיה. מחברת תש"ן נמסר כי בוצעה אטימה פיזית של הצינור כך שהדליפה פסקה ורוב הנפט נאסף.

הנפט כרגע לא הגיע לחופים והחברה עוקבת באופן צמוד אחר שאריות הכתם במים וערוכה לטיפול מיידי במידה ויגיע לחופים.

בעקבות דליפת הנפט, משרד הפנים הודיע על איסור הרחצה בחופים קרית ים וקרית חיים לאחר הודעת משרד הבריאות מחשש לזיהום עקב דליפת דלק לים בשל חפירה במפרץ חיפה. איסור הרחצה עד לקבלת הודעה חדשה.

צילום: המשרד לאיכות הסביבה

ח"כ יעל כהן פארן, פעילה סביבתית ישראלית אמרה כי "ישראל לא יודעת להתמודד עם זיהום ים, וזאת לאחר שנים רבות שארגוני הסביבה מתריעים על הסכנות הרבות. תפסו את מדינת ישראל לא מוכנה באירוע עברונה לפני כשנה וחצי, ברגעים אלו אנו עדים לזיהום נפט במפרץ חיפה, ולא רחוק היום שבו התנהלות המדינה תביא לכך שקידוחי הנפט והגז בים יביאו אסון על כולנו. לא מספיק כל הצרות שיש למפרץ חיפה, היום פתחנו את הבוקר עם מפת הסרטן, ועכשיו החופים עלולים להיפגע ולהסגר לרחצה, והכל קשור בצורה ישירה למפעלי התעשייה המזהמים את האוויר, ועכשיו גם את הים".

מעמותת צלול נמסר בתגובה לדליפת הנפט בחיפה: "האירוע בחיפה מוכיח שגם כשלא מדובר בתקלה אלא כשהעבודות יזומות - דליפת נפט בים היא אירוע עם פוטנציאל נזק קשה ויש לטפל בו בדחיפות רבה. ישראל עומדת לחדש את ההיתרים לקידוחי גז ונפט אך אינה ערוכה לטיפול בדליפות בים. זהו תמרור אזהרה שמעיד על הצורך להאיץ את חוק התלמ"ת שדורש היערכות לחירום עם אנשי מקצוע מיומנים, ציוד חירום ותקציבים נאותים".

צילום: המשרד לאיכות הסביבה

בקיץ 2014, התגלו כתמי שמן בחוף בקריית חיים. בעקבות כך, נערכה בדיקה של אנשי היחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית ונמצא כי אחד מצינורות המיקשר הישנים דלף. בעקבות הממצאים, סיכמו אנשי היחידה להגנת הסביבה הימית עם חברת תש"ן, כי החברה תבצע כחלק ממחויבותה להגנת הסביבה סקר מקיף לבדיקת מצב צינורות המיקשר הישנים, שבעקבותיו הוחלט על פינוי מלא.
דליפת נפט צינורות נפט מפרץ חיפה המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד