י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

יתד על חשיפת 'בחדרי': ניצחון חרדי: עיריית חיפה תשלם מיליונים

לאחר חשיפת 'בחדרי חרדים' על הסכם הפשרה בחיפה - ב'דגל התורה' מגבים את אלפר: "הביא הישג חסר תקדים למוסדות בחיפה" • הסכומים המלאים - בפנים

יתד על חשיפת 'בחדרי': ניצחון חרדי: עיריית חיפה תשלם מיליונים

בשבוע שעבר חשפנו באתר 'בחדרי חרדים' את הסכם הפשרה אליו הגיעו מוסדות החינוך החרדיים עם עיריית חיפה בתום שנים ארוכות של התדיינות משפטית. החשיפה שעוררה הדים רבים גררה תגובות רבות.

הבוקר (ג'), בעיתון 'יתד נאמן' הקדישו יריעה נרחבת לסיקור הפרשה, תוך שהם מכוונים לענות לחשיפת 'בחדרי חרדים' על הסכם הפשרה השנוי במחלוקת. על פי הפרסום ביתד נאמן, הסכם הפשרה הוא הישג חסר תקדים למוסדות החינוך החרדיים בחיפה.

בידיעה שזכתה להבלטה בשער, נכתב כי "לאחר שנים ארוכות של מאבק נגד עיריית חיפה בהובלת חבר מועצת העיר, הרב מיכאל אלפר ובהתערבות בית המשפט, יוכפל התקציב של המוסדות החרדיים בעיר. למרות ניסיונות ההדרה והניסיונות לדחוק את רגלי ילדי התשב"ר מן העיר, הצליחו ראשי המוסדות בס"ד להגיע להישג חסר תקדים ולכפות את העירייה לשלם לילדים החרדיים את מה שמגיע להם על פי חוק".

על דבר אחד אין מחלוקת: תקציב המוסדות החרדיים בחיפה יוכפל ומנהלי המוסדות יקבלו צ'קים נאים מקופת העירייה שנאבקה נגדם שנים ארוכות. השאלה אם ניתן היה להשיג הסכם טוב יותר - כנראה תישאר פתוחה.

כזכור, בימים האחרונים נתן בית המשפט המחוזי בחיפה תוקף להסכם פשרה בין "פורום מנהלי מוסדות החינוך החרדיים בחיפה", לבין עיריית חיפה. הסכם הפשרה נחתם לאחר הליכים משפטיים ארוכים ומייגעים אותם ניהל "פורום מנהלי המוסדות" המאגד תחתיו את מוסדות החינוך החרדיים בחיפה, נגד האפליה התקציבית החמורה והלא חוקית של העירייה נגד המוסדות החרדיים.

הסכם הפשרה קובע כי החל משנת 2016 יוכפל בסיס החישוב ויעמוד על 1508 ₪ לתלמיד, ובס"ה תשלם עיריית חיפה למוסדות כ-16 מיליון ₪ בגין השנים 2008 – 2016, כשבמסגרת ההסכם חוייבה העירייה לשלם כ 7.5 מיליון ₪ שעדיין לא העבירה לידי המוסדות. כמו"כ נקבע כי מכאן ואילך תשלם העירייה למוסדות שעתרו כ 2.5 מיליון ₪ נוספים מידי שנה, כשהסכום יגדל מידי שנה ע"פ מספר התלמידים וע"פ ההוצאות אותן היא מוציאה בחינוך הממלכתי.

מי שהוביל את ההסכם מהבחינה המשפטית - עו"ד עמית חדד, עו"ד אריאל רוט ועו"ד ליאב איינס - ממשרד עו"ד יעקב וינרוט ורו"ח א. שקוביצקי ורו"ח א. וכסלר טוענים בתוקף כי ההסכם שהושג טוב בהרבה מכל נוסחה אחרת שגובשה במהלך השנים, והתקדים שהושג בהסכם הנוכחי יכול להשפיע גם על ערים נוספות ברחבי הארץ, שיחוייבו לשלם למוסדות החרדיים סכומים משמעותיים בהרבה אם יתבעו לבית המשפט.

הרקע להגשת העתירה הוא עם התקנתו של חוק נהרי בשנת 2008, אז חוקק שהעיריות יתקצבו את מוסדות המוכר שאינו רשמי בסך 75% מהתקצוב של המוסדות הממלכתיים הנהנים ממאה אחוז תקצוב ממשלתי ועירוני.

אחרי חקיקת החוק, פנו ראשי המוסדות החרדיים לעירייה באמצעות חבר מועצת העיר מיכאל אלפר בבקשה להסדיר את תקצובם של המוסדות. תחילה נענו כי הנושא יתוקן בשנת התקציב הבאה אך בשנת2009 בוצע קיצוץ דרמטי בתקציב המוסדות. גם תיקון בחוק שהעביר ח"כ משה גפני המתיר לעירייה לתקצב את המוסדות ב-100% לא הועיל, ומוסדות החינוך החלו לעמוד בפני ניתוקי חשמל קיצוצים בתקציב והפסקת תקצוב הצטיידות, שיפוצים וקיצוץ במגוון תוכניות לימוד. במשך השנים ניסו המוסדות לפנות פעמים רבות בבקשות להסדרת התקציב, אך העירייה התחמקה בעקביות ואף סירבה לחשוף את הסכומים שהיא מעבירה לתלמיד חילוני בכדי לחשב את הסכומים שמגיעים לתלמידים החרדים.

מי שנכנס לעובי הקורה והוביל את המגעים עם העירייה היה חבר המועצה מיכאל אלפר שניסה לתווך תקופה ארוכה בדרכי שלום בין העירייה לבין ראשי המוסדות החרדיים. אלא שלמרות הניסיונות לפתור את המשבר בדרכי נועם והמלצות הדרג המקצועי בעירייה להגיע להסכם -סירב ראש העיר לכל הצעות הפשרה וסירב לממן את מוסדות החינוך.

לאחר שהתברר למעלה מכל ספק שאין פניה של עיריית חיפה לשלם את מה שמגיע למוסדות על פי דין הוחלט ללכת, בהסכמת גדולי ישראל, לאפיק המשפטי בכדי להביא ליישום חוק נהרי. ראשי המוסדות פנו תחילה לרו"ח שיקוביצקי, אשר ביקשה מהעירייה בשם המוסדות את העברות התקציביות שניתנו למוסדות החילוניים בכדי לגזור מהם את הסכום שמגיע למוסדות החרדיים. למרות חוזר מנכ"ל משרד הפנים שחייב את העירייה לספק את הנתונים, המשיכה עיריית חיפה לפעול בניגוד לחוק וסירבה להעביר את הנתונים המתחייבים על פי חוק.

כשמנהלי המוסדות הבינו שכלו כל הקיצין, החליטו להעלות שלב במאבק ולשכור את שירותי משרד עו"ד יעקב וינרוט על מנת לתבוע את הזכויות המגיעות למוסדות החרדיים על פי כל דין. על פי נתונים שנאספו במשרד רו"ח שיקוביצקי שאמדו את היקף הסכומים שניתנו למוסדות החילוניים הוגשה תביעה לעירייה על סכום שנאמד במיליוני שקלים עבור כל שנת לימודים. בעתירה המנהלית שהוגשה דרשו המוסדות לשלם להם את התקציב שמגיע להם על פי חוק, תוך שהעותרות מוכיחות שהעירייה לא בחלה באמצעים על מנת לצמצם את היקף התשלומים שהעבירו למוסדות החינוך החרדיים, כולל 'השמטות' של רכיבים כספיים רבים שהועברו למוסדות החינוך החילוניים.

בתשובה לבית המשפט הודתה העירייה שישנם עיוותים בתקציבים שמועברים למוסדות החרדיים, אך במקום לתקן את המעוות החלה העירייה בניסיונות להלך אימים על המוסדות על מנת שתמשוכנה את העתירה. העירייה נקטה במדיניות כוחנית ופסולה נגד המוסדות, כך למשל, עיכבה העירייה העברת תקציבי ממשלה למוסדות החינוך של העותרות וכן עכבה את העברת השתתפותה (המינימאלית) בתקצוב המוסדות כפי שהועברו עובר להגשת העתירה.

לאור התנהלות העירייה ולאחר מתן מספר הארכות שנתנו לעירייה, התקיימו מספר ישיבות גישור בתקופה בה חוק נהרי בוטל במסגרת גזירות לפיד, במסגרת הגישור ניסתה העירייה להציע כי המוסדות ימחקו את חובות העבר, בתמורה להצעות מגוחכות של פשרה שנדחו על ידי כל המעורבים בדבר, ביניהם גם ראשי החינוך העצמאי שנכנסו לעובי הקורה.

לאור ההצעות דחו המוסדות את ההצעה ופנו לביהמ"ש להמשך הדיון.ביהמ"ש קיבל את עמדת המוסדות ודחה את עמדת העירייה כי אינו מוסמך לדון בתיק, כמו"כ הורה ביהמ"ש כי לאור התנהלות העירייה וסירובה לחשיפת המסמכים - נטל ההוכחה מוטל עליה, תוך שהוא מקבל את עמדת המוסדות החרדיים על סכום התקציב שמועבר למוסדות החילוניים.

לאחר הערות נחרצות של השופט, עיריית חיפה התיישבה לראשונה סביב שולחן הדיונים על מנת לחתור לפשרה. בתום הליך מהיר, אותו הוביל עו"ד עמית חדד ממשרד עו"ד וינרוט סוכם כי העירייה תשלם סכום חד פעמי של 7,500,000 (שבע וחצי מיליון ש"ח), סכום חסר תקדים בהיקפו, כשסך כל התשלומים משנת 2008 עומדים על 16 מיליון ש"ח. כמו"כ סוכם כי בסיס סכום התקצוב משנת 2016 יוכפל ויעמוד על למעלה מ-1500 ₪ לילד בנוסף לשירותים בשווה כסף שיקבלו המוסדות בעיר, סכום חסר תקדים בהשוואה לשאר הערים.

בשורה נוספת היא שהעירייה תשלם כ 2.5 מיליון ₪ מידי שנה, כסכום אינו קבוע אלא ישוערך מידי שנה ע"פ הגידול במספר התלמידים וע"פ ההוצאות אותן היא מוציאה בחינוך הממלכתי.
מיכי אלפר עיריית חיפה בית המשפט מוסדות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד