י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גורם ב'בית היהודי': "דרישת ש"ס לדיינים ספרדים - גזענית ופטרונית"

גורם בכיר ב"בית היהודי" תוקף את דרישת ש"ס למנות רק דיינים ספרדים לבית הדין הגדול. לדבריו, מדובר בדרישה "גזענית ופטרונית". לטענת הגורם, בסופו של דבר ש"ס תתקפל ותאשר מינוי נציג אשכנזי

הרבנים הראשיים לישראל (מרים אלסטר, פלאש 90)
הרבנים הראשיים לישראל (מרים אלסטר, פלאש 90)

למרות התרגילים השונים להביא לדחיית ישיבת הוועדה למינוי דיינים, ל"בחדרי חרדים" נודע כי הוועדה צפויה למרות הכל להתכנס מחר (רביעי), זאת למרות התנגדות הגורמים המזוהים עם ש"ס והראשל"צ הרב יצחק יוסף.

בשל כך, גורמים ב"בית היהודי" מעריכים כי ש"ס 'תתקפל' ותרד מהצהרתה למינוי דיינים ספרדים בלבד, "כך נוכל למנות דיין אשכנזי" אומר הגורם ל'בחדרי חרדים'.

בימים האחרונים, במהלך המגעים ומשא ומתן על זהות הדיינים שייבחרו, נרשמה הקשחת עמדות מצד שני הצדדים. בעוד ב"בית היהודי" רוצים למנות דיין לבית הדין הגדול, שזהותו תיקבע כבחירתם, השר אריה דרעי מגבה את הראשל"צ הגר"י יוסף בדרישתו למנות דיינים ספרדים.

המטרה של הראשל"צ היא ליצור רוב ספרדי בבית הדין הרבני הגדול, מה שיוצר מצב בו הציונות הדתית מחויבות לבחור רק דיינים ספרדים. כאמור, ב"בית היהודי" לא מוכנים עקרונית לשמוע על דרישת ש"ס למינוי אשכנזי או ספרדי. "אנחנו לא מתעסקים בעדות", אומר הגורם, "מי שראוי צריך להתמנות, למקור מולדתו או הוריו, אין אצלנו משמעות כשבאים לבחור דיין".

למרות העמדה הזו, גורם בכיר בוועדה מטעם הציונות הדתית מסר ל'בחדרי' כי הם אינם מודאגים: "אנחנו בטוחים שאריה דרעי והרב יוסף יתקפלו בסוף, והציונות הדתית תוכל למנות רב כרצונה, גם אם הוא במקרה אשכנזי. שיפסיקו להתעסק בעדות".

הגורם הוסיף פרט מידע מעניין לפיו, הדיון הוא לא רק האם הדיין יהיה ספרדי-אשכנזי אלא מתעסקים אפילו בשאלה של על איזו עדה נמנה המועמד.

"התנהגות של ש"ס והניסיון שלה להכתיב לציונות הדתית איזה רבנים לבחור ואיזה לא לבחור, ולרדת לרמת רזולוציה של עדה, נגועה בגזענות ובפטרונות של הראשל"צ על הציונות הדתית".
הוועדה למינוי דיינים הבית היהודי שס הרב יצחק יוסף אשכנזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד