י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חובבי החזנות והמתפללים מודאגים: אין חזן לבית כנסת הגדול

שלושה חודשים לפני 'הימים הנוראים', בתי הכנסת הגדולים והמפוארים בעולם כבר סגורים ונעולים עם חוזים מפוארים לחזנים בעלי שם - בית כנסת הגדול בירושלים - מהמכובדים בעולם היהודי - במשבר: אין חזן • כל הפרטים בתחקיר "בחדרי"

המנצח אלי יפה. צילום: פלאש 90
המנצח אלי יפה. צילום: פלאש 90

כולנו ציינים היום את ראש חודש תמוז - מה שמזכיר לכולנו שבעוד שלושה חודשים בדיוק, נעמוד בתפילת ראש השנה, כל אחד בבית הכנסת בו הוא נוהג, מספר ימים מאוחר יותר - שוב מתאסף הקהל לתפילת יום כיפור.

בכל הקהילות היהודיות בארץ ובחו"ל, ציבור גדול זורם בימים אלו לבית הכנסת. קהילות המעוניינות שחזן בעל שם יעבור לפני התיבה בבית הכנסת שלהן - סוגרות את העניין זמן רב לפני, זאת על מנת לתפוס את החזנים הטובים במחירים אטרקטייבים. נכון להיום, רובן ככולן של הקהילות כבר סגרו עם חזן כזה או אחר.

אחת התעלומות הגדולות בעולם החזנות והשאלה שמטרידה את חובבי הז'אנר ולא רק, היא: מי יעבור לפני התיבה בבית הכנסת החשוב ביותר בישראל - בית הכנסת הגדול בירושלים. מסתבר שאחר עשרות שנים, אחד המוסדות המובילים בעולם בתפילות חזנים בימים הנוראיים במצוקה קשה - אין חזן. הזמן קצר, וכמות החומר שנדרש החזן ללמוד במקום כזה - אדירה.

בשנים האחרונות עבר החזן חיים אדלר לפני התיבה בשבתות ובחגים, וכמובן - בימים הנוראים. חוזהו של אדלר הסתיים בחורף האחרון, ובהנהלת בית הכנסת הגדול לא מצאו לנכון להאריך עמו את החוזה, מסיבות השמורות עמם, כפי שפורסם בעבר ב"בחדרי חרדים".

אדלר, מצדו, לא המתין יותר מדי וסגר חוזה עם קהילת "אהבת תורה", אחת הקהילות העשירות בעולם שבניו גרזי - אינגלווד. אדלר יעבור לפני התיבה בימים הנוראים תמורת סכום נכבד. עוד לפני התקופה בה שימש אדלר בירושלים, הוא חיזן בניו ג'רזי. בכך למעשה חזר אדלר לבית הכנסת המקורי, וסתם את הגולל על האפשרות שיופיע בירושלים.

חיים אדלר, צילום: קובי הר צביצילום: חיים אדלר, צילום: קובי הר צבי
חיים אדלר, צילום: קובי הר צבי

החזן השני של בית הכנסת, אברהם קירשנבוים, אף הוא לא ישהה בחגים בירושלים ולא יכול לפתור את הבעיה: הכישרון הצעיר סגר בבית הכנסת של קהילת סנט ג'ונס ווד בלונדון, במקומו של החזן משה אשל ששימש שם בתפקיד.

לאחר שהובן כי שני החזנים הקבועים של בית הכנסת אינם רלוונטיים, נאלץ בית הכנסת הגדול לחפש חזן חדש. אמנם, הצורך של בית הכנסת בחזן אינו רק לימי הימים הנוראים, ויש צורך בחזן קבוע לכלל ימות השנה, אולם בעיות תקציביות קשות והתנהלות בעמותת בית הכנסת אינן מאפשרות להנהלה להתחייב לחוזה ארוך טווח.

בהשלכה מכך - ההצעה הכספית למועמדים האפשריים, אינה אטרקטיבית דיה. "הם מחפשים חזן בסכום נמוך מאד", אומר אחד החזנים ל'בחדרי חרדים'. "רוב החזנים לא מוכנים לעבוד בסכומים האלה, אבל אני בטוח שבסוף הם ימצאו מישהו". אפרופו העמותה, שבעיית החזן מגלה טפח על הקשיים בה, גורמים בעילום שם מסרו ל"בחדרי חרדים" כי ייתכן מאד ובזמן הקרוב תחול התפתחות משמעותית בכל הקשור לפירוק העמותה הקיימת, והקמת עמותה חדשה.

שם חדש שעלה על הפרק, וירד, הוא החזן הראשי לצה"ל סא"ל שי אברמסון, אך "ההצעה ירדה כלעומת שבאה", יצויין כי בשנה שעברה עבר אברמסון לפרקים לפני התיבה בהיכל. גם שמו של החזן יעקב מוצן עלה, אך התנאים לא הבשילו, ומוצן ימשיך לשמש כחזן בקהילה האמריקאית, כבשנים קודמות.

כך או כך, הרשימה ממשיכה להצטמצם. שוק החזנים אינו רווי במיוחד, ובורסת השמות האפשריים - דלה. חזנים רבים כבר הגיעו לסיכום עם קהילות שונות בארץ ובחו"ל, וביניהם: החזן שלמה גליק יתפלל בבית הכנסת "דובב עוז" לאחר שנתיים באיים הקרבים. החזן דב הלר ימשיך בקנדה כמו בשנה שעברה. החזן צבי וייס סגר בבית הכנסת "קוממיות" בתל אביב - כמידי שנה. החזן יחזקאל קלאנג במונטריאול שבקנדה והחזן סיימון כהן - בקהילה היהודית בלונדון, כך גם החזן דוד ויינבך, יעבור לפני התיבה במונטריאול שבקנדה.

אברימי קירשנבוים. צילום: קובי הר צביצילום: אברימי קירשנבוים. צילום: קובי הר צבי
אברימי קירשנבוים. צילום: קובי הר צבי

בהנהלת בית הכנסת אף הכחישו בתוקף את השמועות כי מי שיעבור לפני התיבה בסופו של יום יהיה המנצח אלי יפה, ואת מקומו ייטול המעבד ריימונד גולדשטיין.

"בחדרי חרדים" ימשיך לעקוב ולעדכן בהתפתחויות.

תגובות:

בתגובה לפניית "בחדרי חרדים" אומר עו"ד זלי יפה, חבר הנהלת בית הכנסת הגדול, כי "בימים אלה מתנהלים מגעים מול מספר חזנים, וטרם הגענו לסיכום. אני מקווה מאד שבימים הקרובים נוכל לברך על המוגמר".

באשר לאדלר אומר יפה: "אנחנו אוהבים את חיים אדלר, וחיים אדלר אוהב אותנו. הטריגר איננו לא כלכלי ולא מקצועי. אינני יכול לפרט את הסיבות לכך שהוא לא יעבור לפני התיבה. הוא ממשיך לשמש כחזן הראשי של בית הכנסת, לשמחת כל הנוגעים בדבר. בניגוד למה שנטען, חיים אדלר חתום על חוזה חדש".

יפה חותם ואומר כי "הסיכוי שאלי (יפה) יעבור לפני התיבה זהה לסיכוי שאני אעשה את זה. זה ממש לא נכון. אני לא יכול להיות אחראי לכל אדם שאומר משהו".

מאסטרו אלי יפה, המנצח של מקהלת בית הכנסת, אומר ל"בחדרי חרדים" כי "בכל מה שקשור להבאת חזן לבית הכנסת - אין לי שום קשר. זה רק מול ההנהלה. חיים אדלר חזן מצוין והיחסים ביננו מעולים הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית".

באשר לשמועה כי הוא יעבור לפני התיבה אומר המנצח כי "אין לדברים שחר. מעולם לא ביקשתי את זה וההצעה לא עלתה כלל. אני ברמה האישית אוהב לנצח וזה מה שאני מתכוון לעשות גם הפעם".

כלל החזנים המוזכרים בכתבה העדיפו שלא להגיב לפנייה.
בית הכנסת הגדול ירושלים חיים אדלר אלי יפה חזנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד