י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בנאות דשא ירביצני: הצצה לסדר יומם של האדמו"רים הנופשים באירופה

לקראת ימי בין המצרים נוסעים גדולי האדמו"רים בארץ ישראל לשבועות מנוחה באירופה לנוח מעמל היום יום • 'בחדרי חרדים' עם פרויקט מקיף וייחודי על סדר יומם של האדמו"רים בעיירות הנופש - ותיעוד מיוחד מהאתרים שהופכים למוקד עליה לרגל

האדמו"רים בנופש. צילומים: משה גולדשטיין
האדמו"רים בנופש. צילומים: משה גולדשטיין

יעלו אבר כנשרים - מידי שנה, לקראת תחילת שלושת השבועות וימי בין המצרים, יוצאים גדולי האדמו"רים לאירופה לנוח מעמל השנה. האדמו"רים, המנהיגים קהילות של אלפים ומאות חסידים, מקבלים במשך השנה את קהל חסידיהם במשך שעות רבות סביב השעון ונושאים את עול החסידים על גבם.

בחודשי הקיץ ובשלושת השבועות וחודש אב מנצלים האדמו"רים את התקופה, ויוצאים לנוח קמעה באירופה, תוך שסדר יומם אינו משתנה כלל - מלבד החלפת האווירה, בבחינת 'וקווי ד' יחליפו כוח'.

כפי שדווח אמש ב'בחדרי חרדים', האדמו"ר מבעלזא יצא למעונו בטלז סטון עד תשעה באב. הרבי מצאנז שוהה בשבועות אלו בדירת הנופש בקיסריה, וכמו כן - האדמו"ר מאלכסנדר שוהה למנוחה בישוב חשמונאים. האדמו"ר מסערט ויז'ניץ שוהה בדירת אביו האדמו"ר בעל ה'חכמת אליעזר' זצ"ל בהר כנען בצפת, ושאר האדמו"רים ימריאו לנופש בחו"ל החל מהשבוע הבא.

בכל שנה מסקר 'בחדרי חרדים' את זמני הנופש של האדמו"רים באירופה. השנה, אנו מעניקים לכם הצצה בלעדית לסדר יומם הגדוש בלימוד תורה, ושאלות ותשובות הרות גורל הנחתכות בשיחות טלפון לחסידים בארץ.

הרבי מויזניץ בנופש בחלדודנאצילום: הרבי מויזניץ בנופש בחלדודנא
הרבי מויזניץ בנופש בחלדודנא

ויז'ניץ: חדר ספרים בבית הנגיד בחלדודנא
האדמו"ר מויז'ניץ נופש בעיירת 'חלדודנא' שבמחוז וויליס שבבריטניה. בהרי אירופה - על יד אגמי מים, פרדסי ענק ובין יערות, שוכנת העיירה 'חלדודנא'. עד לפני עשור כמעט אף אחד מבני היהדות החרדית לא ידע על קיומה של עיירה זו, הקרובה למנצ'סטר מרחק שעה וחצי נסיעה בלבד, אך מאז הפכה לעיירת נופש חסידית ושמעה הגיע עד לארץ הקודש.

האדמו"ר יגיע ביום רביעי י"ד תמוז. תחילה ימריא לביקור בזק בלונדון לרגל שמחת הכנסת 'ספר תורה' לזכרו של בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, שנכתב על ידי בני הקהילה, ולמחרת ימשיך לחלדודנא למנוחה למשך שבועות הקיץ, עד יום חמישי ה' באלול.

ר' יענקל אדלר מנגידי החצר הוא בעל אכסניית הרבי בחלדודנא. ברשותו "טירה על חוף הים" - בית בן שלוש קומות, שם מגיע הרבי לשהות בימי הקיץ. מאז עלותו על כס האדמו"רות קנה אדלר מלון מפואר שיעמוד לרשות החסידים הבאים מאירופה לחסות בצל האדמו"ר, ושם נוהג האדמו"ר לערוך את השבתות והטישים במהלך שהותו בנופש. בנוס, כמה וכמה שמחות נערכו במקום בעבר לצאצאי האדמו"ר.

במהלך השבוע שוכן האדמו"ר במעונו, ובטירה סמוכה שוהים המשב"קים ובני המשפחה. לקראת שבת עובר האדמו"ר לאגף מיוחד במלון, שם הוא שוהה במהלך כל השבת.

במשך כל היום ספון הרבי בחדר הספרים ויוצא רק לשלוש תפילות ולשפאציר (טיול מ.ו.) בהרים לצורך בריאות. בימי ערבי שבתות ויום ראשון מקבל האדמו"ר את קהל החסידים הבאים ממדינות אירופה לשבות בצלו.

בשנים האחרונות החלו עוד יהודים מאירופה לבוא לנופש בחלדודנא. פה ושם ניתן למצוא דירות שנקנו על ידי יהודים הבאים לנופש, היות ולצרכיו של האדמו"ר הוקמו בתי מדרש לחול ולשבתות, וכן מספר מקוואות, דבר המקל על יהודים יראי שמים לשהות בעיר.

הרבי מסקווירא. צילום: משה גולדשטייןצילום: הרבי מסקווירא. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מסקווירא. צילום: משה גולדשטיין

סקווירא: מלון בפרשבורג לאדמו"ר
לנופש מיוחד ורוחני זוכים חסידי סקווירא המגיעים לפרשבורג שבסלובקיה, לשם יוצא האדמו"ר כמידי שנה בשנה. האדמו"ר ייצא בשבוע הבא יום שני ה' תמוז וישהה במקום עד כ"ב תמוז, במשך כשלושה שבועות. המלון בו שוהה האדמו"ר הוא מלון 'דעווין' שנשכר לצרכי בית האדמו"ר, שם גם תהיה אכסניה של תורה במשך ימי שהותו במקום.

בחסידות מספרים כי במערכת הטלפון המרכזית של בית הרבי בשיכון בניו יורק ניתן יהיה לשמוע את המספרים של המשמשים בקודש הנמצאים בפרשבורג, ולהתקשר בעת הצורך.

התפילות נערכות באולם בקומה הראשונה של המלון. תפילת שחרית מתחילה בשעה 10:00 ומנחה-מעריב בשעה 21:15 לפי שעון אירופה. קבלת קהל אצל האדמו"ר תיערך בימים שני ורביעי מסיום תפילת מעריב ועד השעה 23:00 בלילה.

לאדמו"ר מצטרפים חסידים מכל העולם המגיעים לשבתות, ומשתתפים בטישים ובתפילות. במוצאי שבת הרבי מקבל את הקהל לאחר ההבדלה. בערב שבת פרשת פנחס (פרשת בלק בארה"ב) יגיע האדמו"ר יחד עם חסידיו לפקוד את ציון בעל ה'חתם סופר' זיע"א, שם יעתיר האדמו"ר בתפילה על חסידיו ועל כלל ישראל.

במהלך שהות האדמו"ר בפרשבורג יגיע האדמו"ר לעיירת קיעלץ בפולין למעמד חנוכת בית המדרש על ציונו של האדמו"ר רבי מרדכי מקוזמיר זצ"ל בעל ה'מאמר מרדכי' בנו של המגיד מטריסק ומעמד הנחת אבן הפינה לבניין הכנסת אורחים.

הרבי מויזניץ במלויה. צילום: משה גולדשטייןצילום: הרבי מויזניץ במלויה. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מויזניץ במלויה. צילום: משה גולדשטיין

ויז'ניץ: קבלת קהל כל ערב במלון בשוויץ
כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ יוצא ביום שלישי בשבוע הבא לעיירת מלויה בשוויץ, שם הוא שוהה כמידי שנה בשנה עד לחודש אלול כמנהג אביו הרבי בעל ה'ישועות משה' זצ"ל בחודשי הקיץ. מאז עלה על כס ההנהגה, שוהה הרבי במלון של הנגיד הרב דוד אריה גאליצקי שמכשיר לאדמו"ר קומה מיוחדת, שם שוהה עם נאמן ביתו הרב יעקב ולצר ומשב"ק נוסף. בכל השבועות יגיעו ילדיו של האדמו"ר לשהות במחיצתו בתורנות.

סדר יומו של האדמו"ר מתחיל בתפילת שחרית במניין של אורחי המלון. לאחר מכן יסתגר הרבי בחדר מיוחד ללימוד, ובשעות הצהריים ייצא האדמו"ר ל'נאות דשא' לשאוף מעט אוויר. לאחר מנחה-מעריב מקבל האדמו"ר קהל, את האורחים שמגיעים למקום.

בשבתות מגיעים חסידים מאירופה. השבתות פתוחות לכולם, כמו כן - חסידים מגיעים עם בנם שהגיעו לעול תורה ומצוות, והרבי מניח להם תפילין בפעם הראשונה.

השנה, בשבת האחרונה לשהותו במקום, יערוך הרבי שבת מיוחדת לתושבי ציריך - שבת מרוממת שתוקדש כולה לטובת המוסדות בארץ.

בנוסף, הפעם יקדים האדמו"ר את שובו לארץ עקב חתונת בת גיסו הרה"צ רבי אליעזר ארנסטר רב קרית מאור חיים בצפת. שבת השבע ברכות תתקיים בבית המדרש 'מרכז חסידי ויז'ניץ' בבני ברק.

הרבי מתולדות אברהם יצחק בנאות דשא. צילום: משה גולדשטיין צילום: הרבי מתולדות אברהם יצחק בנאות דשא. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מתולדות אברהם יצחק בנאות דשא. צילום: משה גולדשטיין

תולדות אברהם יצחק: הנגידים באים בהמוניהם
האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק יוצא בי"ט תמוז לקפרון שבאוסטריה שם שוהה עד א' אלול. במהלך שהותו שוהה במלון המקומי ויקטוריה. עד השנה שעברה האדמו"ר היה שוהה בשווייץ, אך לאחר שעסקני החסידות מצאו את מקום שיהיה מתאים לאדמו"ר עם בית מדרש צמוד וכל הצרכים - הוא עבר לנפוש באוסטריה.

מי ששוהה עם האדמו"ר הם גבאיו הרב אהרן שמיל בלומברג מארה"ב, שאחראי ומטפל לכל נושאי הלוגיסטיקה הקשורים לבואו של הרבי למקום, וכן המשב"ק הרה"ח רבי רפאל צבי פאר. במשך כל השבתות מגיעים עשרות נגידים לשהות במחיצתו, בפרט מאירופה. הנגידים זוכים ליחס מיוחד ואישי מהרבי.

האדמו"ר יוצא לטיול של שעה אחת ביום לשאוף מהאוויר הצח. סדר יומו של האדמו"ר מוקדש לשיעוריו הקבועים, עם תום תפילת שחרית ועד השעה 14:00 בצהריים יושב הרבי ולומד את סדר לימודו הרגיל כמידי יום ביומו.

בכל זמן הנופש אין קבלת קהל. הנגידים באים כאמור בהמוניהם וכן בני המשפחה. יש גם מי שיש לו חזקה לממן את הנופש - הנגיד ר' אביגדור ברקוביץ.

במהלך ימי החופשה הרבנית מבשלת את האוכל לאדמו"ר, כמנהגו שלא לאכול שום דבר מחוץ לביתו.

האדמו"רים מתולדות אהרן ונדבורנה בנופש. צילום: משה גולדשטיין צילום: האדמו"רים מתולדות אהרן ונדבורנה בנופש. צילום: משה גולדשטיין
האדמו"רים מתולדות אהרן ונדבורנה בנופש. צילום: משה גולדשטיין

תולדות אהרן: טישים כרגיל כמו בירושלים
האדמו"ר מתולדות אהרן יוצא ביום חמישי ט"ו תמוז לאוסטריה, שם ישהה במלון המפורסם עד ערב ראש חודש אלול ואז יחזור לחתונת נכדו בישראל. האדמו"ר כבר נופש במקום למעלה מעשור עם קבוצה מצומצמת מחסידיו, כשבכל שבועיים מגיע לשבת בן אחר לשהות במחיצתו.

לאדמו"ר יש מניינים מיוחדים לכל התפילות, החל מהשעה 4:00 לפנות בוקר אז הוא הולך לטבילה במקווה. מיד אחרי תפילת שחרית מגיע האדמו"ר לדירה סמוכה מרחק קצר מהמלון, שם יושב עם חברותא ושוקע בתלמודו במשך כל היום עד סמוך למנחה, אז ייצא לטיול קצר באחד ההרים, כשבכל פעם מתלווה לרבי מישהו אחר.

במשך כל שהותו מבשלים החסידים לאדמו"ר את האוכל במיוחד, כפי שנוהג לאכול במהלך ככל השנה. את השבתות עורך האדמו"ר כמו בירושלים בטישים רגילים - כשהוא אומר בכל סעודה את ה'תורה' כפי שנוהג בבית המדרש במאה שערים. במוצאי שבת יעבירו לחסידים בארץ את התורה שהרבי אמר בסעודה שלישית, באמצעות 'קו הנייעס' של החסידות.

בתקופת חודש אב, כשחרדים רבים מגיעים למקום, הטישים של האדמו"ר מכילים לפחות מאה איש.
כל יום בין מנחה למעריב הגבאים של הרבי ישתתפו בשיעור מיוחד. בנוסף, לאדמו"ר יש חדר מיוחד של ספרים הנמצאים שם כל השנה, מבלי שיצטרכו להעביר אותם מהארץ.

כמו כן, עורך האדמו"ר טישים כדוגמת הטיש יארצייט של האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל בכ"ו אב, אז מגיעים המונים מתושבי האזור. בנוסף, בכל שבוע נערכת סעודת מלווה מלכה.
בט' באב מגיעים קבוצה קטנה מהארץ לשהות עם האדמו"ר. לאחר אמירת איכה והקינות יאמר האדמו"ר דרשה לחסידים.

לחסידים בארץ יש את המספרים המיוחדים של הגבאים, שבכל רגע ביום יעבירו את הפנייה לאדמו"ר על מנת שיענה במהירות על הפנייה. באם חסיד צריך עזרה - מיד יסתייע בידי הגבאים.

הרבי  מנדבורנה באוסטריה. צילום: משה גולדשטייןצילום: הרבי מנדבורנה באוסטריה. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מנדבורנה באוסטריה. צילום: משה גולדשטיין

נדבורנה: החסידים בארץ ממתינים לשבירת הצלחת
בנדבורנה, כמסורת מהאדמו"ר הקודם בעל ה'באר יעקב' זצ"ל - נוסע בנו האדמו"ר לנפוש במלון בעיר 'הינטרגלם' באוסטריה, שם שוהה באכסניית אביו במלון Alpen Karenwarserei.

אביו הרבי זצ"ל היה נוסע לשוויץ עד לפני למעלה מעשר שנים. לאחר תקופה מסוימת, מצא בנו האדמו"ר שליט"א מקום מתאים לשהותו של אביו באוסטריה. במלון ייחדו קומה מיוחדת לצרכי האדמו"ר זצ"ל, שמומנה על ידי נגיד מהחסידות, לשם טס האדמו"ר במטוס פרטי.

במלון הזה שהה גם פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל למנוחה עד שנה לפני פטירתו. המלון נמצא בבעלות גוי המבין את צרכי החסידים, ואף החל לדבר את שפת האידיש. בעלי המלון מעניק שירות מיוחד לאדמו"ר ולמלוויו.

בכל שבת מגיעים לשבות במחיצתו של האדמו"ר רבני החסידות ובני המשפחה המגיעים בבין הזמנים בתורנות. בליל י"ז בתמוז ממריא האדמו"ר מהארץ, וחוזר בשבת מברכים של חודש אלול. השנה ישוב האדמו"ר מוקדם מבכל שנה, לרגל חתונת בן אחיו האדמו"ר מנדבורנה ירושלים.

סדר יומו של האדמו"ר זהה לסדר יומו בארץ - החל מתפילת שחרית בשעת בוקר מוקדמת ועד לאחר התפילה ספון האדמו"ר בחדרו ולומד את סדר לימודו הקבוע. לאחר תפילת מנחה וערבית מקבל הרבי קהל ועונה לפקסים ושאלות שהגיעו לגבאים השוהים עמו בנופש. רבני החסידות ורבני הישיבה נפגשים עם האדמו"ר לקראת זמן אלול וקביעת סדר הלימודים בישיבה.

שידוכים שנסגרים בארץ בתקופת המנוחה של האדמו"ר, ממתינים ל'שבירת הצלחת' כנהוג בחדרו של האדמו"ר עד לחזרתו לארץ. במשך שנות שהותו של הגר"ש וואזנר זצ"ל במקום, הרבי היה נפגש עמו בתפילות. בימים שהגר"ש היה מגיע לתפילות מוקדם - כשנכנס האדמו"ר לתפילה היה הרב וואזנר קם לכבודו של הרבי. חלק גדול מחפצי הרב וואזנר שהיו משמשים אותו בעת המנוחה עברו לאדמו"ר.

לרגל היארצייט של האר"י הקדוש בה' אב, שיום זה הוא גם יום הולדתו של האדמו"ר, עורך הרבי טיש מיוחד. בשבתות יערוך האדמו"ר במלון רק סעודה שלישית.

כמידי יום ייצא האדמו"ר לשעה למנוחה יחד עם משמשיו לשאוף אוויר. פעמים מצטרף למנוחה הגרא"י שוורץ גאב"ד וינה, שהמלון נמצא בהשגחתו. בנוסף, האדמו"ר יגיע לביקור באכסניית האדמו"ר מתולדות אהרן הנמצאת בסמוך, שצפוי להחזיר אף הוא גם ביקור גומלין.

גם חלקה של הרבנית לא נפקד, והיא מוסרת שיעורים בענייני חינוך הבית לאורחות המלון.
אדמורים בנופש חלדודנא אירופה אוסטריה חסידות ויזניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד