ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

יום זכרון בינלאומי להרוגי תאונות דרכים: גם בישראל

מנכ''ל עמותת 'אור ירוק', שמואל אבואב, מספר על יום הזכרון הבינלאומי להרוגי תאונות הדרכים, ומזהיר: "איננו עושים מה שצריך כדי לצמצם את הקטל בכבישי ישראל"

יום זכרון בינלאומי להרוגי תאונות דרכים: גם בישראל
זק"א



במסגרת יום המחויבות הלאומי למאבק בתאונות התקיים טקס זיכרון לקורבנות תאונות הדרכים בישראל, שהם חלק מהטרגדיה העולמית הנוראה של הקטל בדרכים, המוסיפה להתרחש כבר שנים רבות יום ושעה שעה.

כדי לסבר את האוזן, ביממה שבה חל יום זיכרון כמו היום וכמו מחר, נהרגו בכבישי העולם למעלה מ-4,000 איש, שהם חלק ממיליון וחצי קורבנות מדי שנה. יוצא שבמונחי אובדן חיים, החברה האנושית נמצאת במצב תמידי של מלחמת-עולם רצחנית ועקובה מדם, שבה מקיזים את דמם ללא הרף עשרות מיליוני הרוגים ופצועים.

מוות סתמי בתאונה הוא האכזרי שבגורלות. בניגוד לסוגי שכול אחרים, אין למשפחות ההרוגים כל משמעות להיאחז בה. שלא כמשפחת השכול של צה"ל למשל, אין מנגנון קהילתי ולאומי שיעטוף את המשפחה, אין קצינת נפגעים שתישאר בקשר ותברר מעת לעת מה נשמע, אין ריטואלים, אין טקסים, אין כבוד, אין נחמה. רק תחושה חמוצה של הקרבה סתמית ומיותרת שאינה בשירות שום אידיאל או רעיון.

למרות זאת, לא למשפחות ההרוגים נועד היום הזה, הן אינן זקוקות לו כדי לזכור.

יום זה נועד לכולנו

הזיכרון, "שומר הסף של הנפש" כפי שהגדירו שייקספיר, הוא לרוב הדבר האחרון שנשאר להן. במקרים רבים, ועל אף שהוא כבד מנשוא, הוא הדבר המגדיר והמשמר את זהותם העצמית, והם נאחזים בו בכל כוחם, ביום זה כבשאר הימים. הנה ריח שמזכיר אותו, שיר ברדיו שאהב לשמוע, תמונה משפחתית מצהיבה שבה הוא נראה מחייך וחי, נעליים שלו שנמצאו לפתע, האם לזרוק? מחיר כבד מנשוא.

יום זה נועד לכולנו. לכל מי שרוצים לחיות בחברה שאינה קופאת על שמריה, אלא נעה קדימה, בשאיפה תמידית להשתפרות. הוא נועד כדי לעורר את כולנו לפעולה מתקנת, ובלעדי זה אין לו לא טעם ולא תכלית.

לאחרונה החלה עמותת אור ירוק להפעיל הורים ואחים שכולים, שיקיריהם נספו בתאונות, בפעילות התנדבותית. במניעת האסון הבא, מקלים מתנדבים אלה על אסונם שכבר קרה, ומוצאים במעשיהם טעם ותכלית.

להורות לנו את הדרך

אנשים רבים נוהגים להתייחס אל המוות בכבישים כאל גזרת גורל בלתי נמנעת. אם יש תכלית ליום עצוב שכזה, הרי היא בהפנמה שלא כן הוא. המוות בדרכים אינו גורל אלא מחדל, שבידינו לתקנו.

חברות מתקדמות רבות אחרות באירופה הבינו זאת בעשור האחרון, והתעוררו לפעולה מתקנת. בתוך עשור אחד הפחיתו קרוב לחצי מהרוגי התאונות אצלם. כעת הם מתכוונים להפחית בעשור הקרוב את מספר ההרוגים, ב- 50 אחוז נוספים.

יום זה צריך להורות לנו את הדרך. להבהיר לנו, כאלומת מגדלור שפנסו בישראל וכתם האור שלו באירופה, שאיננו עושים כל שלאל ידנו כדי לצמצם את הקטל בכבישי ישראל. רחוק מזה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד