ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מהפך בכותל: היועץ המשפטי: לרב הכותל סמכות למנוע תיפלת הרפורמים

דרמה בשערוריית הרפורמים והכותל - הגלגל מתהפך: בתרגיל משפטי מבריק של רב הכותל הגאון הרב שמואל רבינוביץ, היועץ המשפטי עוצר את הפרובקציה המתוכננת ואוסר על הרפורמים לקיים תיפלה מעורבת - גם ברחבה העליונה • האם יערערו ?

הרב רבינוביץ בכותל. פלאש 90
הרב רבינוביץ בכותל. פלאש 90

הדרמה סביב שערוריית הרפורמים והכותל אינה מסתיימת, והגלגל מתהפך שוב: היועץ המשפטי של משרד הדתות עו"ד ישראל פת שיגר היום (ד) מכתב לגלעד קריב מנכ"ל התנועה הרפורמית, בו הוא מודיע, כי אוסר עליו לערוך את טקס התיפלה ברחבת הכותל העליונה מחר. וממליץ לערוך את הטקס ברחבת עזרת ישראל - אותה רחבה שהוכשרה לרפורמים כבר ב2001, ובאחרונה קיבלה את המיתוג 'הכותל הרפורמי' בעקבות הצעת המחליטים בממשלה, להגדלתה והענקת סמכויות בה לרפורמים.

במכתב כותב עו"ד פ"ת "בחודש האחרון התקיימו דיוניים במשרד המשפטים בנושא שבנדון. בתוך כך הובא לידעתינו נוהל שהוציא רב הכותל והמקומות הקדושים ביום 16.5.2016 לעניין תפילה ברחבה העליונה של הכותל המערבי. "לפי הנוהל, הרחבה העליונה ככלל אינה מיועדת לתפילה וטקסים דתיים אלא לביקורים שוטפים זאת בלי קשר לאופי התפילה או הטקס הדתי" כותב עו"ד פת.

"בכוונתנו לקבל החלטה כי לעת הזו , לאחר איזון בין כלל האינטרסים השונים הנצרכים לעניין אין לקיים תפילה ברחבת הכותל העליונה וכי ככל שמבוקש לקיים תפילה מעורבת ניתן יהיה לקיימה בעזרת ישראל". לסיום כתב פת, "בטרם קבלת החלטה סופית נודה על קבלת עמדתכם בהקדם ולא יאחר מהשעה 19:00 היום".

מדובר בתרגיל משפטי של רב הכותל, זאת לאחר שהיועמ"ש בהחלטתו הקודמת יצר פירצה כאשר קבע ש'מנהג המקום' ברחבה העליונה אינו מנהג אורתודכסי, וכך למעשה נוצרה פירצה שאפשרה לרפורמים לקיים כבר פעמיים, תיפלה מעורבת ברחבה העליונה.

היועמ"ש הגיע למסקנתו בהחלטתו הקודמת, כי כיוון שאין עדיין חלופה לרפורמים, לא ניתן למנוע מהם תיפלה ברחבת הכותל מתוך טענה של 'מנהג המקום'. מה שאין כן לגבי יוזמת נשות הכותל בברכת כוהנות בעזרת הנשים, נקבע שאפשר למנוע, אך כאמור, תפילה מעורבת ברחבה העליונה אי אפשר למנוע.

ממכתבו של פת עולה כי כעת רב הכותל שמנהל את המאבק בסכנת הרפורמים, תוקף את ההחלטה האחרונה מכיוון חדש ובאמצעות נוהל אחר. לא נוהג "מנהג המקום", אלא סמכויות הרב ככלל על כל הרחבה. נוהל שקבע הרב עבר, כי ככלל - קיום תפילות בימים כסדרן אינה מתאפשרת ברחבה העליונה, לכולם - גם לאורתודכסים, אלא בימים מיוחדים בהם הרב אישר זאת - הוא הנוהל שבאמצעותו נחסמים כעת הרפורמים מחדש.

מדובר בנוהל קיים, שרב הכותל שלף מהעבר והוכיח כעת את סמכותו - ובכך למעשה הביא למהפך בעמדה המשפטית של היועמ"ש. יוצויין כי ניתן להניח בסבירות גבוהה כי הרפורמים יעתרו כנגד ההחלטה, לכך נעךר עורך דין פת מראש ובמכתבו מציין את שהצהירה המדינה, ומה שפורסם לראשונה ב"בחדרי חרדים", (הכותל הרפורמי יוצא לדרך 3.7.16) כי העבודות לקראת החפירות לכותל הרפורמי יחלו מיידית.

הכותל הרפורמי הרב רבינוביץ היועמש רחבה עליונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד