י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מאחורי הקלעים: מתווה דיור חרדי, דרעי מפנק ילדים וגפני מתפייס

הסיפורים הפיקנטיים של השבוע: הניסיונות הכושלים של מוזס להתארגן על כרטיס לועידת 'שלומי אמונים' • מתווה הדיור שנחשף ב'בחדרי' - פרטים נוספים • כך דאג דרעי לסבסוד עבור 20 אלף ילדים חרדים • וגם: תיעוד בלעדי מסולחת גפני-כהן

מאחורי הקלעים: מתווה דיור חרדי, דרעי מפנק ילדים וגפני מתפייס

כפי שחשפתי אתמול (ד') ב'בחדרי חרדים', מתגבשת הצעת מחליטים בממשלה, ביוזמתו של שר השיכון יואב גלנט ובהסכמתם וסיועם של חברי הכנסת החרדים, שתחייב על פי חוק להקצות בשלוש השנים הקרובות 5,000 יחידות דיור לשיווק בכל שנה למגזר החרדי.

נכון, ליצמן חגג השבוע עם הקצאת 50 מיליון השקלים הנוספים למוסדות החינוך החרדים וציין בסיפוק ש"ההסכם הקואליציוני הושלם", אבל גם ליצמן, שועל פוליטי ותיק, יודע היטב שהסיפור האמיתי והמורכב ביותר מבין סעיפי ההסכם הקואליציוני אינו תקציבי הישיבות, ואפילו לא חוק הגיוס, הנושא שמעיק באופן הקשה ביותר מבחינה כלכלית על המגזר הוא נושא הדיור.

בסעיף 82 להסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה נאמר "החלטות הממשלה העוסקות ביעדים תקופתיים לתכנון ולשיווק מקרקעין יתנו מענה גם בהתחשב בצרכיו ובגודלו של הציבור החרדי... יוטל על מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל לבחון הקמת יישובים חדשים שיתוכננו באופן התואם את צרכי המגזר החרדי ובחשיבה על היתכנות תעסוקה ונגישות תחבורתית לאזורי מטרופולין".

לא לחינם נמנעו הסיעות החרדיות מהצבת יעדים מספריים ספציפיים, אין זה מחוסר ידע או יכולת, אלא מחשש להציב מראש יעד שנועד לכישלון. אלא שכעת, כאשר מדובר על 45 אלף דירות לשנה כיעד לאומי, תובעים החרדים בצדק את חלקם היחסי, העומד על לפחות 5 אלף יחידות לשנה.

קרדיט משמעותי מגיע לראשי המפלגות החרדיות שהפעילו לחץ בלתי פוסק בנושא, אך גם ובעיקר לח"כ יעקב אשר, שעוד לפני שחזר לכנסת בגדול, השקיע את ראשו ורובו בנושא מצוקת הדיור החרדית, תוך שהוא רותם את נסיונו הכפול כח"כ וכראש עיר חרדית בעבר. את המגעים בנושא הוא ניהל מול אביגדור יצחקי, המכהן כראש מטה הדיור הלאומי באוצר.

בשבוע הבא, כאשר יציינו בכנסת את יום הדיור, יודיע אשר בשיתוף פעולה עם עמיתו מש"ס ח"כ יואב בן צור, על הקמת שדולה לפתרון מצוקת הדיור החרדית.

בהצעת המחליטים מוצעות שלוש דרכים שונות לביצוע בפועל: האחד הוא הרחבת ומיצוי הבניה בערים חרדיות, בהקשר זה ראוי לציין את הפרסום ב'בחדרי חרדים' מלפני שבועות אחדים על החלטת ועדה מחוזית לאפשר בניה של 10 אלף יחידות דיור נוספות בבני ברק, רצוי להדגיש כי ההחלטה כוללת הן ערים בתחומי הקו הירוק (אלעד, למשל) והן מחוצה לו (מודיעין עילית וביתר), שם נדרש גם תיאום צבאי.

האפשרות השנייה היא הקמת שכונות חרדיות בערים מעורבות, ובכדי לוודא שהן תהיינה 'חרדיות', נדרשים שני תנאים – האחד סמיכות לשכונות החרדיות שכבר קיימות באותן ערים, והשני בניה מותאמת למגזר, ובעברית מדוברת, שכונה שתכלול בתכנון יותר בתי כנסת ומקוואות ופחות בתי קפה וקולנוע. בלי רבי קומות אך גם בלי חניות פרטיות ועל זו הדרך.

האפשרות השלישית והמסקרנת ביותר, היא הקמת ערים חדשות עבור המגזר החרדי. על פי ההצעה המקורית שהועברה מלשכתו של גלנט לנציגות החרדית, מוצע להקים שתי ערים כדלקמן: "בדרום הארץ - באזור עוטף אשקלון, ולחילופין בישוב כסיף. בצפון הארץ – באזור העיר עפולה". למעשה, החרדים לא אוהבים את המיקומים הללו, בלשון המעטה, וסביר שידרשו למחוק את המיקום המדויק מהצעת המחליטים וינסו להיאבק להסיט אותו לכיוון מרכז הארץ, בהתאמה להסכם הקואליציוני הדורש "נגישות תחבורתית למטרופולין". גודל המחמאות המגיעות לח"כים החרדים יהיה ביחס הפוך לגודל המרחק בין בני ברק וירושלים לערים הללו, אם וכאשר תוקמנה.

כך מוזס ניסה לקמבן פינוק באוקראינה
על רקע פתיחתה של ועידת שלומי אמונים אמש באוקראינה בהשתתפות למעלה מ-100 צירים מכל רחבי הארץ, בידיעה שלא צפויים לנו איומים של 60-40 וריצה נפרדת, סטייל ועידת הזעקות של דגל התורה (שבסוף הוכיחה את עצמה...). בועידה יתמקדו במחקר מקיף ומעמיק והיערכות מתאימה לקצב הגידול של המגזר החרדי, פלוס תחזית מקצועית לקראת השנים הבאות על פי הדמוגרף פרופ' יעקב פייטלסון מהמכון לאסטרטגיה, וכמובן השתטחות על קברי צדיקים.

ומי יחסר בועידה? אורח הכבוד של ועידת דגל – יו"ר הסיעה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שגם השבוע התקשה לקבל את רוע הגזירה. בישיבת הסיעה שערכה יהדות התורה השבוע, אחרי שסגרו את הדברים הפחות החשובים, הגיע זמנו של הנושא החם. מוזס פנה לנשיא הועידה סגן השר פרוש "נס שאתה לא חבר כנסת, איך היית נוסע? הרי יש הרבה הצבעות..." פרוש השיב לאלתר כי כשהועידה נקבעה לפני חודשים אחדים "עדיין הייתי חבר כנסת, ולכן קבענו לצאת ביום רביעי ולחזור בשני - כדי שלא אחסר לקואליציה בהצבעות".

מוזס המאוכזב שפרוש לא זיהה עדיין את הרמז העדין כמו סטטוס של גואטה, המשיך בהתלהבות "איזה כיף לכם שיש לכם ועידה". בשלב זה, מתוך רחמים, נחלץ מקלב הדגלאי לעזרה והניח את הדברים על השולחן תוך שהוא אומר למוזס: "זה נראה שאתה ממש רוצה לנסוע לשם"... מוזס הנלהב נזעק: "בטח בטח. אם הייתי בועידת דגל התורה, אז אני לא יכול להיות בשל שלומי אמונים? בדגל הזמינו אותי ובשלומי אמונים לא".

בשלב זה, הפעיל מוזס את קסם הסיפורים המשפחתיים והחסידיים כמו שרק הוא יודע, ופנה לפרוש: "שכחת את הקשר העמוק שהיה בין אבא שלי, שלמה זלמן מוזס, למוישה פרוש הסבא שלך?" אבל פרוש לא נותר חייב והגיב: "בדגל הזמינו את ליצמן, רק בגלל שהוא היה בחו"ל הזמינו אותך במקומו כיו"ר הסיעה". כאן מוזס הרים ידיים סופית, ופלט באכזבה: "לא ידעתי שלכן הזמינו אותי. אם הייתי יודע שזו הסיבה לא הייתי בא".

תכלס, המפסידים האמיתיים הם משתתפי ועידת שלומי אמונים, שלא יזכו להתענג על סיפורי הצדיקים וקדושי עליון של מוזס, ללא ספק הטוב שבמספרי הסיפורים החסידיים בגזרה הפוליטית.

דרעי מפנק 20,000 ילדים חרדים
מנהלי מוסדות חרדים התריסו השבוע נגד שר הפנים והפריפריה אריה דרעי, כי ילדי המגזר החרדי לא יזכו ליהנות מההטבה שהביא דרך משרד הפריפריה ואשר כוללת הנחה משמעותית לסבסוד הקייטנות של ילדי ישראל בחופש הגדול, זאת לאחר שתחילה נקבע בקריטריונים כי משרד הנגב והגליל יממן סכום של עד 690 שקל שיצטרפו לתשלום של 200 שקל מההורים. אך מכיוון שבקייטנות בערים החרדיות התשלום נמוך מלכתחילה, הם חששו שלא יעמדו בקריטריון ולא יקבלו את התקצוב.

שני אנשים נמרצים נכנסו לעובי הקורה ומצאו פתרון יצירתי. מדובר בשמוליק ליטוב, מנהל אגף בכיר פריפריה חברתית במשרד הפריפריה ולשעבר יועצו הבכיר של גפני, וינון אזולאי, יועצו של השר דרעי, שעדכנו את הקריטריון כך שיאפשר גם לילדי המגזר החרדי לזכות בסבסוד.

כתוצאה מכך, ומכיוון שפריפריה חברתית זה פחות או יותר כל מדינת ישראל, כל הרשויות החרדיות ומפעילי הקייטנות בזיכיון הגישו בקשות לתמיכה ממשרד הפריפריה עבור הקייטנות, וכ-20 אלף ילדים חרדים צפויים ליהנות מתמיכה, לפי הכלל הבא - ילדים שהוריהם זכאים להנחה של מעל 50 אחוז בארנונה (ויש כאלה לא מעט במגזר החרדי) יקבלו סבסוד כמעט מלא, וההורים יצטרכו לשלם מקסימום 70 שקלים.

כשמגיע – חייבים להחמיא: שאפו דרעי, שאפו!

רבנו פעם? גפני משתפך בשבחים על איציק כהן
בטור הקודם פרסמתי את הסולחה שהתקיימה באותו ערב בין אנשי הכספים מוישה גפני ואיציק כהן במהלך שמחת השבע הברכות לבנו של כהן שנערכה בביתו באשקלון, כאשר לאחר נתק פומבי ועימותים ביניהם, הזמין כהן לאירוע את גפני - והאחרון מצידו רשם נוכחות.

אלא שלא רק נוכחות רשם גפני, שגם דאג לפרגן לבעל השמחה ויצא מגדרו בתיאורים מחמיאים ובשבחים מפליגים, אספנו לכם כמה ציטוטים נבחרים מהאירוע.

תחילה עלה כחלון לברך את סגנו, ואמר לאוזני היושבים: ״אנשים חושבים שפתאום מגיע כסף לכל מיני פעולות ודברים, ישיבות, ניצולי שואה וכו'... הכל זה עבודה יום יומית של איציק כהן".

אבל זה היה רק קדימון, גפני נעמד לדבר ומיד החל להשתפך: "כל מה שהשר כחלון אמר אמת לאמיתה, יש את סגן שר האוצר שדואג לישיבות, לאברכי הכוללים, לתקציבים. היום כשיש בעיה שולחים את הרב כהן והוא פותר אותה".

"אני רוצה לברך את משפחת כהן, אנחנו בידידות כל השנים, גם הרב כהן וגם הרבנית כהן. אני מברך אותך שר האוצר, יש לך סגן חבל על הזמן. אתה לא צריך לעבוד קשה".

כהן הוכיח השבוע שהוא לא רק פקיד של כחלון במשרד, אלא האיש שדואג לתקציבים עבור עולם התורה. כך נפתר בלשכתו המשבר בנושא תקציב המוכש"ר, לאחר שכל הגורמים הרלוונטיים מהשר ליצמן ועד ראשי המטה של בנט וכחלון התייצבו לפגישה משותפת. כולנו תקווה שהסולחה תחזיק מעמד והמגזר החרדי יקבל תרומה משותפת מאנשי הכספים של ש"ס ודגל יחד.


תיעוד בלעדי של גפני מפרגן לכהן
דרעי קייטנות פתרון דיור מוזס ועידת שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד