כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

השופט הורה על הרס בית המחבל, עם ציטוט ממסילת ישרים

בבית המשפט נדחתה הבוקר העתירה נגד הריסת ביתו של סייען שעזר לשלושת המחבלים לרצוח את הדר כהן הי"ד

זירת הפיגוע
זירת הפיגוע

הבוקר (ה') נדחתה העתירה נגד הריסת בית המחבל אשר סייע לביצוע פיגוע דקירה וירי בסמוך לשער שכם בירושלים, במהלכו נרצחה שוטרת משמר הגבול, הדר כהן הי"ד.

כבר לפני חצי שנה נדחו העתירות שהגישו הורי המחבלים אחמד אלרוב, אחמד נצאר ומוחמד כמיל שביצעו את פיגוע הירי והדקירה בשער שכם בירושלים, שלא להרוס את בתיהם.

בדיון שנערך הבוקר בבג"צ עלה על הפרק צו שהוצא כנגד בלאל אבו זיד, מי שסיפק את הרובה ששימש את השלושה לביצוע הרצח, וכן סייע להם להגיע אל זירת הפיגוע בשער שכם. בלאל מתגורר בדירת שלושה חדרים יחד עם הוריו ואחיו, במבנה בן שתי קומות בישוב קבאטיה שבאיזור השומרון, והכוונה היא להרוס דירה זו, ולא חלקים אחרים במבנה. המשנה לנשיאת בית המשפט אלקים רובינשטיין הכריע "לא מצאנו להיעתר למבוקש".

בעניין הטענה של פגיעה בחפים מפשע, ציין רובינשטיין "אין לכחד, אף כי מדובר באמצעי הרתעתי ולא עונשי, כי הפגיעה בבני משפחה, לרבות קטינים, שאינם חשודים בפעילות טרור כשלעצמה היא ברורה", והוסיף "כי אין בפסקי דין אלה קורת רוח, אך הם בחינת כורח שלא יגונה, במצב בטחוני בו פיגועים כאלה נשנים שוב ושוב"

בדו"ח של שירות הביטחון שהוגש לבית המשפט לפני כחודש עולה כי יש בסיס משמעותי בהחלט לטענה כי הרס בתי מחבלים אכן "מרתיע מפגעים בכוח מביצוע מעשים דומים" אך יחד עם זאת "מדובר בסופו של יום בפגיעה ברכוש, אשר נועדה כל כולה לשם הצלה עתידית של חיי אדם".

השופט ציטט את השופט בדימוס יעקב טירקל, "אם יינצלו חיי אדם אחד, הקרבן העתידי, וגם – אכן – חיי המחבל שיורתע, בעקבות ההרתעה בשל ההריסה (מסילת ישרים לר' משה חיים לוצאטו), ולא כל שכן אם יינצלו יותר מאחד, והרי מחבלים נכונים לפגוע גם באנשים רבים, לרבות זקנים וטף – או אז מחיר ההריסה המצערת, שהיא פעולה ברכוש ולא בנפש, לא יהא בלתי מוצדק. עסקינן בחיי אדם, לא פחות, וקדושת החיים צריך שתהא בעדיפות העליונה במישור הערכי-מוסרי.

"הסיכוי שהרס בית, או אטימתו, ימנע בעתיד שפיכות דמים מחייב אותנו להקשות את הלב ולחוס על החיים, העלולים ליפול קרבן למעשי זוועה של מפגעים, יותר משראוי לחוס על דייריו של הבית".

בטרם הודיעו על החלטתו, אמר השופט כי מזה שנים רבות נלחמת מדינת ישראל בגורמי טרור, אשר אינם בוחלים בכל אמצעי לפגיעה רבתי באוכלוסיה ישראלית, בחפים מפשע; "בעוד שורות אלה נכתבות, נודע כי מחבל נוסף רצח ילדה בת 13, הלל יפה אריאל ע"ה, בשנתה בביתה בישוב קריית ארבע; זדון בלתי אנושי, שומו שמים; ובתום כתיבתן נערכת הלוייתו של מיכאל מרק ע"ה, שנרצח בכביש ראשי ורעייתו ושני ילדיו יבל"א נפצעו מירי מחבל. אירועי השנה החולפת ממחישים את העובדה כי מדינת ישראל אינה ניצבת לבדה במערכה זו – פאריס, בריסל, אורלנדו ואיסטנבול, הן אך דוגמאות למלחמה חוצה גבולות של גורמי טרור חסרי מעצורים, אשר ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם של האו"ם אינה נר לרגלם, ואמנות ג'נבה אינן לחם חוקם.

"הטרור שופך חמתו בלא הבחנה, בלא נורמות, בשנאה זדונית. מלחמה זו מצריכה נקיטת אמצעים לא שגרתיים לשם הגנה על הציבור ולשם הרתעה. אין חולק, כי אין בכך כדי לאין את ערכינו הבסיסיים, וכפי שציין מכבר הנשיא ברק, "לא פעם נלחמת הדמוקרטיה כאשר אחת מידיה קשורה לאחור" ואולם כדבריו, "חוקה אינה מרשם להתאבדות, וזכויות אדם אינן מרשם לכיליון לאומי"; ועוד מפיו: "אסור שזכויות האדם ייהפכו לקרדום לשלילת בטחון הציבור והמדינה" ברכיב ההרתעתי של ההריסה, שהוכח בפנינו במידה מספקת לעת זו, טמונה גם ההצדקה המשפטית והמוסרית.

בסופו של דיון פסק סגן נשיאת בית משפט אליקים רובינשטיין כי צו הביניים שניתן "יפקע תוך עשרה ימים ממועד פסק דין זה, כדי לאפשר לנוגעים בדבר התארגנות כנחוץ". השופטים הנדל ושהם הסכימו לדבריו.


לוחמי מג"ב שיחזרו את פיגוע הדקירה - צעד אחר צעד • "הוציא קרל גוסטב, דפק לי אותו בראש"

בפיגוע בכ"ד שבט, שלושה מחבלים בני 20-21 תושבי קבטיה וג'נין, הגיעו לאזור שער שכם חמושים בכלי נשק אוטומטיים מסוג קרל גוסטב, סכינים ומטעני צינור.

צוות של שלושה לוחמות משמר הגבול ולוחם זיהו שני מחבלים יושבים על הגדר שעוררו את חשדם וניגשו לבדוק אותם. בעוד מחבל אחד נענה לבקשתם ומסר לידיהם תעודת זהות, שלף המחבל השני נשק אוטומטי והחל לירות בעוד השני נאבק ודקר את אחת הלוחמות. הלוחמים והלוחמות הגיבו במהירות וביצעו ירי לעבר המחבלים וחיסלו אותם.

מחבל שלישי שהיה רחוק מהם הגיע מאחורי השוטרים שביצעו ירי ופתח באש מנשק אוטומטי לעברם מאחור. הלוחמת הדר כהן הי"ד שביצעה ירי לעבר המחבלים נפגעה מהירי של המחבל השלישי, שהמשיך לירות ונוטרל על ידי קצין משטרה שחתר למגע וירה לעברו. אמצעי הלחימה שנתפסו על המחבלים, שכללו מספר מטעני צינור וכלי הנשק, נוטרלו על ידי חבלן משטרה שהוזנק לזירה.

הדר כהן הי"ד נפצעה אנושות ונפטרה לאחר מספר שעות. שני שוטרים נוספים נפצעו, אחד באורח קשה ואחד באורח קל. המחבלים נשאו על גופם גם מספר מטעני צינור ותכננו לבצע במקום פיגוע גדול בהרבה, פיגוע שנמנע לבסוף בזכות החתירה למגע התגובה המקצועית של הלוחמים.
הריסת בתי מחבלים מסילת ישריים בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד