כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כך מזיק הפוליטיקאי בצלאל כהן לתלמידיו ולתיכוניסטים החרדים

המאבק על 'חכמי לב' בירושלים הציף את אחת הסוגיות הרגישות במגזר החרדי מזה עשרות שנים: השכלה תיכונית בישיבות חרדיות • מעבר לפולמוס הוותיק - כהן פועל באופן לא ראוי, ומשתמש במאות התיכוניסטים החרדים כבני ערובה

ישיבת היישוב החדש בתל אביב, תמיד היו תיכוניסטים חרדים. צילום: ויקי
ישיבת היישוב החדש בתל אביב, תמיד היו תיכוניסטים חרדים. צילום: ויקי

כיצד מזיק בצלאל כהן לחרדים שחפצים בהשכלה תיכונית לילדיהם?

בשבועות האחרונים שוב עלתה לכותרות הורדת הידיים בין בצלאל כהן לדגל התורה, סביב סוגיית הקצאת מבנה לישיבה התיכונית החרדית שהקים. משום מה מרגישים לא מעט חרדים חדשים - כאלה שרוצים השכלה תיכונית לילדיהם, שהמתקפה על בצלאל כהן היא מתקפה עליהם. יכול להיות שכן - אבל, אפשר בהחלט להתנער מכהן ומעשיו בלי קשר בכלל איזה חינוך אתם רוצים להעניק לילדיכם.

מה שבצלאל כהן עושה זה להשתמש בישיבה אותה הקים לצרכים פוליטיים. זהו מעשה שאינו ראוי - תחשבו על פוליטיקאי חילוני שהיה מקים תיכון לצרכי קידום פוליטי, ומשתמש בתלמידיו ומצוקותיהם כמגן אנושי וכבני ערובה מול יריביו הפוליטיים. זה לא היה עובר בשקט, וזה בדיוק מה שכהן עושה.

יש קרוב ל-20 ישיבות תיכוניות חרדיות, הפונות לכל המעמדות ולכל הסגנונות - אף אחת מהן לא נמצאת תחת אש צולבת, כי בראש אף אחת מהן לא עומד אדם שעושה ישיבתו קרדום לחפור בה פוליטיקה. רוצה להקים תנועה או מפלגה? בכבוד. תעזוב את הילדים בשקט.

אתם לא מאמינים? עשרות הפוסטים האחרונים שפרסם כהן בפייסבוק על הקמת תנועה פוליטית חדשה מוכיחים כן. זאת לצד הטחת ביקורת בממסד החרדי וכל מיני שאלות ובדיחות עבשות נוסח דרויאנוב, ומאמרים מטרחנים שכבר נכתבו בקיצור רב יותר טרם נולד. שוב - להיות פוליטיקאי זה לא רע ולא פסול, אך להשתמש בתלמידים כבשר תותחים לשם כך במקום שכשלו תנועות שאינן מוסד חינוכי (כמו 'אגודה אחת'), זה לא ראוי ולא הוגן.

בצלאל קרא לישיבתו "חכמי לב", על שם עצמו (בצלאל בן אורי = ובלב כל חכם לב). אין לזה אח ורע בשום ישיבה אחרת, תיכונית או קדושה. למעשה - אני לא מכיר אפילו רב בית מדרש שקרא את בית הכנסת שלו על שם עצמו (יכול להיות שיש), מה שאני כן מכיר זה לא מעט פוליטיקאים שהקימו כך מפלגות, כמו "יש עתיד" המתחרזת עם יאיר לפיד (או "שלומציון" של שרון על שם בתו של עמוס קינן). אם בצלאל רוצה להקים מפלגה, שיקים. הניסיון לעשות זאת דרך הקמת ישיבה כביכול לצרכים חינוכיים הוא לא ראוי בלשון המעטה, ופוגע בתלמידים הללו ובחפצי ההשכלה התיכונית לילדיהם.

למה פוגע?

ובכן, למי שמתמצא מעט בהיסטוריה של הישיבות התיכוניות החרדיות (ואני בטוח שכהן מתמצא טוב יותר), אחת הסוגיות הרגישות הייתה מאז ומעולם קבלת תיכוניסטים לישיבות גדולות. באחד הקמפיינים, כאשר שאלת ההליכה לישיבות תיכוניות באמת הטרידה את ראשי הישיבות, החליטו בפוניבז' שלא לקבל תיכוניסטים, שעד אז היו חלקם בין פאריה של הישיבה (אחד מהם הוא מי שתקף אתמול את כהן, ראש ישיבת אור ישראל הרב רוזן).

בעשור האחרון סגרו את שעריהן עוד מעט מהישיבות שהיו פתוחות בפני תיכוניסטים - כמו עטרת ישראל וחברון, אך לא מעט ישיבות ליטאיות ("למצויונים") עדיין מקבלות בוגרי ישיבות תיכוניות חרדיות. זה חשוב מאד, בעיקר כי הרבה מהצעירים שרוצים לבחור בדרך ההשכלה התיכונית - ויותר מכך הוריהם - מעדיפים לשמור על האופציות פתוחות, ורבים מבוגרי הישיבות התיכוניות בוחרים בעצמם להמשיך עם הבגרות לישיבה גדולה וקדושה.

כשכהן פותח במלחמת חורמה מול העסקונה הליטאית (שכמובן לא יותר טובה ממנו בכלום. החינוך החרדי הוא בן ערובה של המפלגות החרדיות, וזה לא עוזר לו) בשם תלמידיו אך למען היוזמות הפוליטיות שלו, הוא מאיים על התיכוניסטים החרדים.

מלחמת חורמה שתיפתח עכשיו - למרות שלאף ליטאי משום אחד מהצדדים אין זמן או כוח להתעסק בזה - תגרום לתיכוניסטים לשלם מחיר הן בקבלה לישיבות, הן בשידוכים, והן בשאר הפרמטרים בהם משתמשים בעולם החרדי כדי לתעדף. יכול להיות שאתם לא מאמינים בכל הפרמטרים הללו - אך לא לכם ולא לבצלאל כהן הזכות להחליט בשביל כל מאות הצעירים, גם אם הקמתם ישיבה שלומדים בה חילוק רי"ש.

אני בוודאי שלא חושב שיש איזו שהיא העדפה לבחור ישיבה על תיכוניסט, מה שברור לי שבצלאל כהן חוטא עבור תלמידיו, חוטא עבור תומכי ההשכלה התיכונית לצעירים חרדים, ופועל באופן לא ראוי.

בסופו של דבר אנחנו מקבלים בדיוק את אותו עסקן חרדי ציני וחסר עכבות, רק עם מתמטיקה ואנגלית רצוצה.

נ.ב
יש לא מעט המגנים על בצלאל כהן בגלל העניין המחנאי. הוא מהמחנה שלנו ומותקף על ידי היריב, אז מצופפים שורות. יש לי כבוד למחנאות, אבל יש לי יותר מסיבה אחת לחשוב שדווקא כאשר אתם תצטרכו את ההגנה הזו מפני התוקף - כמזרחים, כנשים, כעניים או כחוזרים בתשובה, תמצאו את עסקני החרדיות החדשה עומדים מן הצד ומסבים מבט.
בצלאל כהן חכמי לב דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד