י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מיהו חרדי? לפי המדינה, אשתו החילונית של יוצא בשאלה, למשל

האם אתה חרדי? כנס ותדע • 'בחדרי חרדים' ערך עבורכם את המסקנות מהמסמך שנחשף ב"בחדרי חרדים" ובו קובעת המדינה לראשונה את הכללים • מתברר כי בתוצאות הסופיות - שלא נעשו בזדון, מתקבלת תמונה הזויה ולעיתים מגוחכת של "מיהו חרדי"

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן

מיהו חרדי? אתמול (ה) חשף 'בחדרי חרדים' את אחד מההישגים הגדולים של השר דרעי וח"כ גפני - אפלייה מתקנת לחרדים במשרדי הממשלה. במסמך שהפיצה נציבות המדינה למשרדי הממשלה השונים, ובו הנחיות להעדפה מתקנת של עובדים חרדים, על הדרך, נכללו לראשונה כללי 'מיהו חרדי' - הן לגבר והן לאישה.

מסתבר כי אמנם מדובר במסמך ראשון מסוגו, אך ככל הנראה לא פשוט כל כך להגדיר 'מיהו חרדי', המסמך עצמו, עם פרסומו ב'בחדרי', יצר דיון נרחב במגזר, שכבר גם כך עוסק בשנים האחרונות בסוגייה 'מיהו חרדי' על משמעויותיה השונות - אם זה בהגדרת הקבלה למוסדות חינוך, צורת לבוש ההורים, או החשיפה לאינטרנט ועבודה.

אין ספק שהמדינה או הנציבות לא באו להתערב בסוגייה הפנימית-חרדית ולהכריע בה, אך בכל אופן עליהם לקבוע קריטריונים. משאלו נקבעו במסמך שנחשף ב"בחדרי" - עולות כמה תהיות וסוגיות נפיצות, כפי שנביא להלן. יצויין כי הנתונים הנ"ל עשויים להשפיע גם מבחינה משפטית.

תחילה, נפרט את ההגדרות:
אישה חרדית צריך שיתקיימו בה לפחות אחד מהתנאים הבאים:
• בוגרת סמינר חרדי
• בעלה למד בישיבה קטנה
• מקומות הלימוד של ילדיה מתחת לגיל 18, הם מוסדות לימוד חרדים מוכש"ר או פטור שמוכרים על ידי במשרד החינוך.

מיהו גבר חרדי? כל מי שעונה לכל הפחות לאחד מהתנאים הבאים:
• מקומות הלימוד של ילדיו מתחת לגיל 18, במוסדות לימוד חרדים מוכש"ר או פטור.
• בוגר ישיבה קטנה
• התנדב בשרות אזרחי במסגרת חוק דחיית שרות לתלמידי ישיבות
• בחמש השנים הקודמות להתמודדותו למשרה, קיבל "מלגת לימודים ועידוד השתלבות אברכי כוללים בתעסוקה" (לפחות למשך שנה אחת)

ההגדרות הללו, יוצרות תמונה - לעיתים אבסורדית, של חרדים שאינם מוגדרים ככאלה, אך גם של חילונים המוצאים עצמם מוגדרים כחרדים ויכולים לנצל זאת כדי להיכלל בהעדפה מתקנת, עדיין, חשוב לזכור שאין הגדרה מדויקת לחלוטין ל'חרדי' וככל שמעמיקים בסוגייה, ספק אם ניתן לייצר אחת כזו.

הדוגמאות הבולטות ביותר, בהן ההגדרה 'מיהו חרדי' כפי שהגדירה הנציבות מתגלית כלא יעילה, נחלקות כאמור לשתי קטגוריות. בקבוצה הראשונה - חילונים שיזוהו כחרדים, ניתן למצוא יוצאים בשאלה שהספיקו ללמוד בישיבה קטנה, ואפילו דוגמה אבסורדית של אשה חילונית לחלוטין שנישאה ליוצא בשאלה שלמד בנערותו בישיבה קטנה. על פי הקריטריונים 'בעלה למד בישיבה קטנה' ולפיכך היא בעצם תוגדר על ידי המדינה כ'חרדית'.

מקרה נוסף הוא של הורים חילוניים ששולחים את ילדיהם לחינוך חרדי, וכאלה ישנם למאות ולאלפים ברשתות החינוך העצמאי ואל המעיין. על פי ההגדרה, הורה כזה שילדיו הקטנים לומדים במוסדות המוכש"ר או פטור - מוגדר כחרדי אף שאינו כזה.

מאידך גיסא, ישנם חרדים שימצאו עצמם מקופחים, ובנקודה הבאה המדינה עושה לכאורה כשל כפול - לפחות בראייתה. חרדים אשר ילדיהם לומדים במוסדות הממ"ח - כלומר 'ממלכתי חרדי', מחלקה במשרד החינוך, אשר יש לציין נמצאת במצב גדילה משמעותי וכבר עתה מתכנסים עשרות רבות של מוסדות וחיידרים תחת הגדרתה - לא יוכרו על פי מסמך זה כחרדים.

כך למשל בוגרי ישיבות תיכוניות - שעלו לאחרונה לכותרות בגלל המאבק ברב בצלאל כהן, אך רבות מהן קיימות כבר עשרות שנים ויצאו מהן בוגרים חרדים רבים, אלו, אשר מקיימים אורח חיים חרדי מלא לכל הדעות, אינם נחשבים 'בוגרי ישיבה קטנה'.

דוגמה נוספת ובעייתית היא של חוזרים בתשובה שבצעירותם לא למדו בסמינר או בישיבה קטנה, אך כיום הם חרדים לכל דבר ועניין, במידה ואין להם ילדים, או באם ילדיהם לומדים במוסדות שאינם מוכש"ר או פטור - כאמור, למשל בזרם הממלכתי חרדי שהקים שי פירון, או במוסדות חב"ד וצאנז הנחשבים ממ"ד, הרי שהם לא יזכו להכרה על ידי המדינה כ'חרדים'.
אישה חרדית גבר חרדים הגדרה מיהו חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד