כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הרב עובדיה והרמב"ם: כך ילמדו על מורשת יהדות ספרד

ועדת ביטון - למען שילוב תכנים על יהדות ספרד במערכת החינוך, הגישה את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט. בין ההמלצות: עלייה לקברי צדיקים, חטיפת ילדי תימן, טיולים למרוקו ולימוד על מרן הגר"ע יוסף והרמב"ם

מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (יונתן זינדל, פלאש 90)
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר שנים של קיפוח בתכנים במערכת החינוך בנוגע ללימוד על מורשת יהדות ספרד, ועדת ביטון, שהוקמה למען שילוב תכנים על יהדות ספרד במערכת החינוך, הגישה היום (חמישי)את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט.

בין ההמלצות: עלייה לקברי צדיקים, שאלות חובה בבגרות בהיסטוריה על נושאים מזרחיים, יצירת מגמת לימוד חדשה בתחום מורשת יהדות ספרד והמזרח, הכנסת נושא ילדי תימן החטופים לתוכנית הלימודים, טיולים לארצות הבלקן, ספרד ומרוקו, הוספת משוררים ויוצרים מזרחיים בבגרות בספרות וייצוג שווה של מזרחים ואשכנזים במועצה להשכלה גבוהה.

לדברי חברי הוועדה, "תוכנית הלימודים כיום נכתבת מנקודת מבט אירופית, המרדדת את ההיסטוריה של יהודי ספרד והמזרח ואת חלקה בתולדות עם ישראל".

עוד כותבים חברי הוועדה: "הדיון על תנועת החסידות למשל יהיה עם מיקוד אירופי מובהק, אך עם זאת, ניתן להצביע על השפעות מאוחרות של החסידות באסיה ובאפריקה ובפזורה הספרדית – מישיבות חב"ד במרוקו ועד השתלבות ספרדים בקבוצות חסידיות כמו חב"ד ובעיקר ברסלב, או על שאילת המונח אדמו"ר, ביחס לדמויות כמו בבא סאלי".

עוד הומלץ כי התלמידים ילמדו גם על מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, מנהיג ופוסק הדור.

בנוגע לביקורים בקברי גדולי יהדות ספרד יבקרו התלמידים במרכז העולמי למורשת יהודי צפון אפריקה ובמרכז למורשת יהדות בבל, וכן טיול כיתתי לטבריה שיכלול ביקור בקבר הרמב"ם, ובמקום השמור לקברו של המרגל אלי כהן. יישום כל ההמלצות נאמד בכחצי מיליארד שקל בשנה.

ראש הוועדה ארז ביטון אמר לבנט: "מדובר ברגע מרגש. גם עצם הכנת הדוח וגם ההתעניינות והאכפתיות של החברה הישראלית. אני גאה להגיש לך עבודה של חודשים, של 100 אנשים שעשו ימים ולילות כדי למלא אחר האינטואיציה שלך ולבדוק מה נלמד ולא נלמד בתוכנית הלימודים. יש פה את גם הפערים וגם את ההמלצות. אני מודה לך על ההזדמנות שניתנה לי לפגוש 17 קהילות בישראל ולגלות דברים שלא ידעתי. אמנם התחלנו בבדיקת מצבו של היהודי ספרדי מזרחי בתוכנית הלימודים, אבל נוכחנו לדעת שמדובר בזהות של המוצר הזה שנקרא ישראלי לאן, ואנחנו רואים חסר גדול לא רק בקרב יהודי המזרח, אלא גם במערב אירופה. הייתה תפיסה שאמרה שצריך להפסיק כל קשר עם היהדות של הדורות הקודמים".

השר בנט אמר: "אחרי 68 שנים אנחנו מתקנים עוול היסטורי. מהיום תלמידי ישראל ילמדו את כל הסיפור הציוני ובו המורשת העשירה של יהדות ספרד והמזרח. אני נרגש מהצעד הזה ומכך שהסיפורים האלה ילמדו בבית הספר. אני אדאג שכל תלמיד ותלמידה ילמדו את המורשת שלהם, את ההיסטוריה של משפחתם. אני גדלתי בבית אשכנזי, לא נחשפתי בבית הספר לתרבות הנפלאה הזו, לתרומה לציונות שלנו, הילדים שלי ושל כל עם ישראל - הם כבר יקבלו את הסיפור המלא. ארז אני רוצה להודות לך. לא הבנתי את ההיקף. הובלת את זה בנחישות ובתבונה . את התוצאה אלמד בשבועות הקרובים לעומק. אני נחוש ליישם כמה המלצות שאפשר ושכבר בשנת הלימודים הקרובה נתחיל לספר את הסיפור הלימודי הציוני המלא".
ועדת ביטון יהדות ספרד נפתלי בנט הרב עובדיה יוסף הרמבם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד