י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לאחר האסון: אלמנת ישראל ועקנין נאלצה לוותר על חלקת קבר

שעות ספורות לאחר האסון הקשה, עם טביעתו של האברך ישראל ועקנין ז"ל, נאלצה אלמנתו לחתום על מסמך ויתור של חלקת הקבר לצידו, זאת על רקע מצוקת הקבורה בכפר חסידים • פרסום ראשון

הלוויית ישראל וקנין ז"ל, היום (מ.מ. רכסים)
הלוויית ישראל וקנין ז"ל, היום (מ.מ. רכסים)

את הכותרות על כך שבישראל ישנה מצוקת קברים ומחסור בשטחי קרקע לקבורה, אנחנו מכירים. אבל עד כמה מצוקת הקברים בישראל גדולה ומשפיעה על צערה של אלמנה בשעותיה הקשות בישראל, אפשר להבין מסיפורה של אלמנתו של האברך ישראל ועקנין ז"ל, שטבע אמש למוות בחדרה.

האלמנה, שעות ספורות לאחר האסון הקשה, נאלצה לחתום על מסמך ויתור על חלקת קברה בסמוך לבעלה המנוח, זאת על רקע מצוקת הקברים בכפר חסידים. בנוסף לאלמנה, גם ראש מועצת רכסים, יצחק רייך, נאלץ לחתום על מסמך לפיו קבורתו של וקנין תהיה על חשבון המכסה של רכסים.

במכתב כותבת האלמנה: "אני הח"מ רעות וקנין, רעייתו של הרב ישראל וקנין ז"ל, מתחייבת בזה שלא לבקש מחברא קדישא כפר חסידים לקנות-לקבל מקום בבית העלמין כפר חסידים".

על פי החוק בישראל, אזרח ישראלי שהלך לעולמו זכאי למקום קבורה, במימון הביטוח לאומי, ובהתאם לבית הקברות שהוקצה לכך בידי הרשות המקומית, זאת מלבד מקרים פרטיים, בהם המשפחה בוחרת לקבור את יקירם במיקום אחר, אז יש לכך משמעויות כלכליות.

מכתבו של ראש המועצהצילום: מכתבו של ראש המועצה
מכתבו של ראש המועצה

ישראל ועקנין ז"ל, בן ה-25 שטבע אתמול למוות בטרגדיה משפחתית בנחל חדרה, והלווייתו התקיימה היום (חמישי), גדל כל חייו ברכסים, כך גם משפחתו והוריו. לאחר חתונתו, התגורר עם רעייתו בחדרה. כך שעל פי החוק, מקום הקבורה המיועד לו הוא בבית הקברות בחדרה.

מפאת גילו הצעיר של ישראל ז"ל, ומאחר שעדיין לא ביסס את חייו בחדרה, בני המשפחה - בהסכמת האלמנה, ביקשו כי ייטמן קרוב אל מקום מגוריהם, ברכסים. כך יוכלו לפקוד את קברו לעיתים קרובות. הם רק לא ידעו באיזו עגמת נפש וחוסר רגישות ייתקלו בהמשך.

בית הקברות בו נקברים תושבי רכסים, ממוקם ביישוב הסמוך - כפר חסידים, שם קיימת מצוקה גדולה וחוסר מקום לקברים. הרשות המקומית השולטת מוניציפאלית על האזור היא 'מועצה אזורית זבולון', שם לא מאשרים קבורה במקום לתושבי רכסים וסביב זה ניטש מאבק ארוך.

בעקבות זאת, ברכסים נאבקים מזה זמן, לקבלת קרקע ממנהל מקרקעי ישראל, לצורך הקמת בית קברות ייעודי לתושבי רכסים. עד לקבלת הקרקע, הצליח ראש מועצת רכסים, יצחק רייך, להביא לסיכום לפיו, 60 קברים בכפר חסידים יוקצו לתושבי רכסים - עד אשר יוכשר מיקום לבית קברות חלופי. מסך זה נותרו נכון לאתמול כעשרים קברים.



וכאן אנו מגיעים לסיפור המזעזע מאמש, סיפור שאולי לא ניתן להאשים בו איש באופן ישיר - אבל בהחלט יכול ללמד אותנו עד כמה מצוקת הקבורה בישראל קשה, ולאלו מקרים טראגיים המצוקה הזו גורמת.

אנשי בית העלמין בכפר חסידים סירבו לבקשת משפחת ועקנין לקבור את בנם במקום, תוך טענה על מחסור במקום. משפחת ועקנין האבלה ועצובה, עם הבשורה הקשה והפתאומית על מותו הטראגי של ישראל ז"ל, נאלצה בשעותיה הקשות לנסות למצוא פתרון. בצר להם, החלו להפעיל לחצים בבקשה שיאשרו להם לקבור את ישראל ז"ל בבית העלמין כפר חסידים.

המשפחה פנתה לשר הפנים אריה דרעי, שר הדתות אזולאי וראש מועצת רכסים יצחק רייך, בבקשה שיתערבו ויפעלו אל מול מועצת זבולון. לדברי גורם שהיה מעורב במגעים, "דרעי, רייך ואזולאי החלו לפעול ללא לאות מאמש".

בסיכומה של הסאגה המצערת, ההסכם שהושג הוא: חלקת הקבר של ישראל ז"ל תורד ממכסת הקבורה של רכסים, אך אלמנתו של ישראל ז"ל נאלצה להתחייב בכתב ולחתום על מסמך לפיו לא תדרוש בעתיד להיקבר לצד בעלה, כפי שרבים נוהגים.

את החתימה על המסמך נאלצה האלמנה לעשות בשעותיה הקשות ביותר, שעות ספורות לאחר הטרגדיה הקשה. לדברי גורם המעורה בפרטים, "הגיעו אמש עד לביתה של האלמנה בחדרה והחתימו אותה על המסמך, כשהיא שבורה ורצוצה ועדיין לא מעכלת את פטירת בעלה".

מכתב הוויתור של אלמנת ישראל וקניןצילום: מכתב הוויתור של אלמנת ישראל וקנין
מכתב הוויתור של אלמנת ישראל וקנין

ראש מועצת רכסים, יצחק רייך, אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "עם בעיית הקבורה בבית העלמין כפר חסידים אני מתמודד מאז כניסתי לתפקיד לפני כשנתיים וחצי, כאשר יש סירוב מצד מינהל מקרקעי ישראל להגדלת בית העלמין בכפר חסידים וכתוצאה מכך אנשי הכפר עצרו את קבורת נפטרי רכסים במקום.

"לאחר אין ספור דיונים עם משרד הפנים מחוז חיפה ומשרד הדתות נקבע כי יוקצה שטח בבית העלמין תל רגב עבור נפטרי רכסים. לצורך כך נצרך מימון ממועצת רכסים של 7 מיליון שקל לפיתוח בית העלמין החדש בתל רגב ולמועצה אין אפשרות לשלם סכום שכזה ואין כל גורם שמוכן לקחת את פיתוח בית העלמין על עצמו".

לדברי רייך, "כפתרון ביניים לאחר שנפטרים רבים עברו סבל מצד עצירת הקבורה בבית העלמין כפר חסידים, הוקצו 60 קברים לקבורה בכפר חסידים לנפטרי רכסים. כך שהעניין נמצא כעת כפצצה מתקתקת, כאשר מספר הקברים העומד כרגע לרשות רכסים לאחר ההסכם דאז הוא קרוב ל-20".

רייך הוסיף, "בתחילת הדיונים אל מול משרד הפנים מחוז חיפה דרשו קבורה בקומות, אך אני נלחמתי והבהרתי שזה אסור ע"פ ההלכה ונאסר ע"י גדולי ישראל, ולא יקום ולא יהיה. בתוך כל הסאגה הזו מעורבים שר הפנים אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי, שאף יתקיים בלשכתו בשבוע הבא דיון נוסף בעניין. גם ח"כ משה גפני מעורב בנושא והתקיימו לא מעט דיונים בלשכתו בעניין".

גורמים בכירים במועצת רכסים אמרו ל"בחדרי חרדים": "הפתרון הוא להגדיל את השטח של כפר חסידים כימים ימיה והתושבים אינם מעוניינים בפתרון תל רגב. הסיבה: זה קורע את המשפחות האבלות".

דודי נוילנדר, מנהל בית העלמין כפר חסידים, אומר ל"בחדרי חרדים": "לבקשת שר הפנים אריה דרעי ושר הדתות דוד אוזלאי באנו לקראת משפחת ועקנין ואישרנו להם מיקום קבורה למרות שהמנוח התגורר בחדרה, ולמרות שאין לנו מקומות בבית העלמין. התנאי היה שהקבורה לרב ישראל ז"ל תרד מהמכסה שהוקצתה למועצת רכסים.

"החוק אומר שאם אחד מבני זוג נפטר, בת הזוג או בן הזוג יכולים לרכוש חלקת קבר בעודם בחיים, ולכן דרשנו שהאישה תחתום שהיא לא תקנה חלקת קבר לצד בעלה".

על בעיית מיקום הקבורה הוא אומר: "לרכסים אין בית עלמין והנפטרים נקברים בבית העלמין כפר חסידים. הם קיבלו שטח לבית עלמין בתל רגב, אך הם סירבו לקבל אותו. יש הסכם עם מועצת רכסים ומשרד הפנים מחוז חיפה שבסוף השנה הם לא יורשו לקבור אצלנו בגמר המכסה".
ישראל ועקנין מצוקת הקבורה רכסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד