י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

העיניים שלנו: כך לא נהפוך דבש לרעל עכברים

חטא המרגלים נובע מפרשנות שלילית שהם העניקו לדברים חיוביים, תופעה כזו גורמת לאדם לסבל עצמי מיותר

העיניים שלנו: כך לא נהפוך דבש לרעל עכברים

את סיפור המרגלים כולנו כנראה מכירים מגיל קטן. אבל אני רוצה לספר אותו עם נקודת מבט מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית. לפני שאני נכנס לזה אני רוצה להגיד שישנם מדרשים המעידים כי המרגלים היו אנשים צדיקים ואין לערער אחריהם ואחרי מעשיהם. הסיפור כפי שאני מביא אותו מופיע במאמרי חז"ל.

המרגלים הגיעו לארץ ישראל במטרה לבדוק את הארץ. בעצם כדי לוודא שעם ישראל נכנס לארץ טובה כמו שהובטח להם ע"י הקב"ה. המרגלים הגיעו לארץ הסתכלו סביבם ומה הם ראו? פירות, ירקות, אנשים, ערים בנויות. ומכאן בבחירה שלהם הם החליטו לקחת את מה שהם ראו בעיניים שלהם ולהפוך אותם לדברים רעים. לדבר בגנותה של הארץ.

הם תיארו את הפירות כגדולים מאוד. את האנשים כגדולים וכו'. אבל אנחנו יודעים שהכל היה לטובת העם ולא להיפך. אם כן מדוע האנשים תיארו את הכל כרע ומר? המרגלים בחרו לקחת את הדברים מנקודת המבט שלהם. להסתכל על הכל במשקפיים שחורות, ולפי מה שהם החליטו בראש שהכל רע הם תיארו את הכל כרע.

ישנו עיוות קוגניטיבי מוכר בו האדם בוחר לקחת את המציאות ולפרש אותה לרע למרות שהעובדות הן לא רעות. ז"א אדם בוחר לקחת מציאות פשוטה וטובה ולהפוך אותה לרעה.

קחו למשל בן אדם שעובד. עומד לסגור עסקה גדולה וכמובן שעם עסקה כזו בא לחץ בהתאם, ויוצא שאותו אדם עובד שעות נוספות, חושב יותר על העבודה, נתקל בבעיות וצריך לפתור אותן. התוצאה של עסקה כזו תהיה קידום משמעותי בעבודה ושכר גבוה יותר, דבר שהוא שואף אליו תקופה ארוכה.

כאן נכנסת ההחלטה של האדם האם לפרש את המצב ואת העובדות למקום רע או לפרש את הכל למקום טוב. הוא יכול לבחור באפשרות הרעה: אני עובד קשה, אין לי אוויר לנשימה, לא טוב לי, אין לי כח יותר, נמאס לי מהעבודה הזאת, כל הזמן קשה לי כאן, אני לא יוצא מזה, זה הורס לי את הבריאות וכו'.

והוא יכול לבחור להסתכל על העובדות ולפרש אותן לטוב: איזה כיף, עוד מעט לחץ ואני הולך לקבל קידום, תיכף תעלה לי המשכורת. אז נכון שאני לחוץ מאוד ואין לי זמן לעצמי אבל לפחות אני יודע שזה רק לתקופה וכשזה ייגמר אקבל כמה דברים טובים שאני מאוד רוצה.

המציאות לא משתנה. אנחנו בוחרים אם לפרש אותה לטוב או לרע. כמובן שיש דברים שהם לא טובים מעיקרם כגון מחלה ל"ע או מצב כלכלי מאוד קשה. אבל ביום יום לרובנו יש פשוט בעיות של יום יום, וחוץ מזה יש לנו חיים. אנחנו עובדים, מגדלים ילדים. בני זוג. פשוט חיים את החיים.

אם זה מינוס בבנק או משהו לא נעים בעבודה או שיש בעיה עם אחד הילדים. בעיות שיש להן שני צדדים. אם יש בעיה עם הילד אז מטפלים וזה יעבור, וב"ה שיש לנו את המתנה הזו שנקראת ילדים. אם זה מינוס בבנק אז ב"ה שאנחנו מוציאים בבריאות ונתפלל ונתאמץ יותר לפרנסה טובה.

הפרשנות למציאות היא בראש שלנו בלבד. והכי קשה זה כשמתרגלים לפרש כל דבר לרע. הפירות שהמרגלים ראו היו פירות גדולים יותר ממה שהם ראו עד לאותו יום, אבל לא היה נראה שיש בהם משהו רע או לא בסדר, ועדיין החליטו המרגלים לפרש את הטוב הזה ואת הברכה של הארץ בצורה שלילית.

ומה יוצא לנו מזה שאנחנו מפרשים את הטוב בצורה שלילית? אנחנו חיים ממורמרים באופן תמידי ולא טוב לנו עם עצמנו. וחבל. מכאן הבחירה שלנו היא בידיים שלנו. האם לחיות את החיים ואת המציאות כדבר טוב או לפרש כל דבר לרע ולשלילה.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך. 0527171294
מרגלים מבט עצמי שיפוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד