י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אנשים, תאמינו בעצמכם • שיעור ב'ביזנס'

הרבה לפני שאתם מבקשים עצות פרקטיות, עליכם להכיר את עצמכם ולהאמין במעשיכם • יצחק גפני עושה סדר בשוק האימון האישי והייעוץ העסקי • ויש גם מתנה לגולשים

אימון אישי. צילום אילוסטרציה
אימון אישי. צילום אילוסטרציה



פתגם יהודי קובע: עצות ומלח נותנים חינם.

לגבי המלח, אני עדיין בספק. לגבי העצות? אוהו. כמה שיש. כמעט כל אחד מאיתנו מרגיש בצורך לשתף את זולתו בניסיונו העשיר. הפלונטר: כשמדובר בדילמות בעסקים או בהצלחה אישית, ברוב המקרים העצות לא מועילות.

גם כאשר העצה היא בתחום פרקטי לחלוטין, ההצלחה שואפת לאפס.

הנה דוגמה: כולנו מכירים את הארגונים החשובים (באמת), שעוזרים למשפחות לשלוט בתקציביהן, בצורה זו או אחרת.

נתקלתי בדודי, צעיר חרדי. אינטליגנט, נחמד ובעל מקצוע נהדר. הבעיה שלו הייתה כפולה: ראשית, הוא היה מוקף בחובות. שנית, הוא חיפש דרך לשלוט בהוצאותיו.

הוא ניגש לנציגי הארגון (כאמור, ארגון חשוב), נרשם וקיבל הדרכה מעשית כיצד לנהל תקציב בית. יתרה מכך, הארגון דאג לו להלוואה גדולה לכסות את חובותיו. מעתה, התבקש דודי, לכלכל את תקציבו בתבונה ולשלם תשלום סמלי וקבוע עבור החזרת ההלוואה.

אולם, אליה וקוץ בה: דודי פוטר מעבודתו לאחר שנתיים, וממילא, הבסיס שעליו נבנה התקציב, השתנה משמעותית. לאחר תקופה, מצא דודי עבודה, ושוב חזר הכסף לברוח לו בין האצבעות. ושוב הוא בחובות!

אז נכון, חברי הארגון לסידור חובות לא ממש אשמים. הם עשו הכול להצלחת מיודענו, אבל המציאות חזקה יותר מכל תיאוריה. שוב הוא מסובך.

פנה אליי דודי ושאל: האם יש טכניקה אופטימאלית שתבטיח שליטה בהוצאות?

לאחר שיחה ארוכה שבה שמעתי ממנו בפרוטרוט על דרך הטיפול ממנה נפגע, אמרתי לדודי: "הכול טוב ויפה. אולם, לצערי, ביסוד הם לא טיפלו".

5 העיקרים

גולשים יקרים, מאות אנשים מתיימרים להיות יועצים/ מאמנים/ עוסקים בשלום בית.

לרוב העוסקים בייעוץ בציבור החילוני, ישנה השכלה כזו או אחרת שניתן לחלוק אם היא מועילה או לאו.

לעומת זאת, בציבור החרדי, הגדוש ביועצים שלא רכשו השכלה בנושא, חלה התפכחות מסוימת בשנים האחרונות: בעקבות חורבן אחר חורבן אותם יצרו מומחים מטעם עצמם. כיום נבנתה מודעות לפנות לאנשי מקצוע מוסמכים.

הבעיה העיקרית היא הבלבול השורר בציבור כולו בין "יועץ עסקי"- לבין "מאמן אישי". בכדי לחדד את ההבדלים, ברצוני להביא בפניכם דברים ששמעתי לפני זמן בהרצאה מפרדי ויזנר. ויזנר ממוקם בשורה הראשונה של המאמנים האישיים.

תמצית דבריו של ויזנר מסכמת את מורכבותו של האדם מאוביקטים שונים:

11 זהות - מי אני, איך אני מגדיר את עצמי. כששואלים אותי מה המהות שלי, התשובה הראשונה שלי תהיה איש עסקים. הרי כך אני מגדיר את עצמי.

2. ערכים - מה הכי חשוב לי בחיים, אלו ערכים מנחים אותי בחיי. לדוגמה: ללמוד תורה, להצליח בלימוד, לגדל את הילדים נכון, לעשות כסף.

3. אמונה – אני מאמין שאוכל להיות איש עסקים? האם אני מאמין בעצמי ובהצלחתי?
(למעשה, זהות הקיימת אצל כל אדם מורכבת מכך שהוא מאמין בעצמו ומהערכים שלו).

4. יכולות - מהם כלי העבודה העומדים לרשותי? האם אני יודע לנהל נכון את הזמן? האם "טכנית" אני עושה את הדברים בצורה הנכונה?

5. סביבה – האם הסביבה שלי תומכת במה שאני מאמין ועושה? לעיתים יש צורך בשינוי סביבה או סדרי עדיפויות כדי להתאים את המקצוע לסביבת חייו של העובד.

הכל תלוי באמונה

מה מאמן אישי יכול לתרום לנו, אם בכלל? במידה והוא אכן מוסמך וטוב - ובעיקר אם הוא פועל בשיטת NLP - הוא יגרום לאדם להבין את זהותו, ערכיו ואמונתו.

אלא מה? רק לאחר שהמתאמן מכיר ומודע לעצמו כמו למעלותיו וחסרונותיו, הוא יוכל להיעזר בכלים הפרקטיים שיעניק לו היועץ העסקי.

נחזור לדודי, הצעיר שהסתבך בחובות. בתת-מודע שלו, הוא לא האמין כי באפשרותו לנהל אי פעם תקציב. איך אני יודע? מבין מילותיו, הוא פשוט אמר לי מבלי משים: "אני לא יכול לנהל תקציב, כי אני לא עקבי, כי אין לי את העצבים". הוא הוסיף עוד כמה תירוצים.

זו אמונה!

לפני הכל, דודי האמין שהוא לא יכול. אחרי שהוא ניסה (בעזרת הארגון) ונכשל (מסיבות שאינן קשורות בארגון), נוספה לו הוכחה לרשימה כי הוא לא יכול. זו הסיבה המרכזית לכשלונו. אמונות מסוג זה פשוט מגשימות את עצמן בעקבות התת-מודע.

לפיכך, כל הכלים שבעולם ואפילו אם יינתנו על-ידי היועץ העסקי הבכיר ביותר, לא יועילו לאדם כזה. כי הוא לא מאמין בהצלחתו.

כך בשלום בית. כך בעסק, או במשרה תורנית.

מי שרוצה לחולל מהפך בחייו ולהצליח בתחום עיסוקו, חייב קודם כל לטפל בעצמו, בערכים שלו, ב'אני מאמין שלו' ובסדרי העדיפויות. אחרת, אף יועץ עסקי לא יועיל לו.

דודי עבר אימון, שגרם לו להבין את איך 'ברח' לו הכסף, חודש אחר חודש, בין האצבעות. הוא גם הבין את הסיבה לכך שכל הטכניקות לא הביאו מזור לבעיה שלו: מפני שלא האמין שאי-פעם יוכל להיות האיש העקבי שמנהל רישום מדוקדק של הוצאותיו והכנסותיו.

ויש גם 'הפי אנד': דודי מרוויח היום כשכיר למעלה מ-30,000 שח בחודש!

• • •

גולשים יקרים, שום ייעוץ עסקי לא יעזור לכם אם אתם פשוט לא מאמינים שאתם יכולים. נקודה. רק אחרי שתעברו שינוי אישי ותשנו את צורת החשיבה והפעולה, הייעוץ העסקי אכן יוכל לעשות את שלו.

כמעט כל אחד שואף לחולל שינוי בעסקיו: להרוויח יותר, להצליח יותר.

בסיעתא דשמיא, כתוצאה משיתוף הפעולה של הנהלת 'בחדרי חרדים', אני גאה להודיע בזאת כי כמה מגולשינו יזכו בהרצאה חינם מפי המאמן האישי פרדי ויזנר.

ויזנר, מאמנם של בכירים בארץ ובעולם, קצר הצלחות מוכחות בתחום האימון האישי – והפך עסקים ומוסדות גדולים למוצלחים יותר. לא נותר לי אלא להתרגש כי אדם בסדר גודל כזה יקדיש מזמנו לטובת גולשי האתר.

פרטים על תנאי קבלת הזכייה, יתפרסמו בקרוב אי"ה.

אני מאחל לכם המון הצלחה.

יצחק גפני, איש עסקים ויועץ, ישמח להשתתף בלבטיכם, לייעץ לשאלותיכם, לשמוע את הצלחותיכם - ולשתף את הגולשים. אנונימיות מובטחת. הכתובת: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד