י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

דרעי פותח הכל: "נכשלנו בדיור. לא תהיה הכרה ברפורמים"

יו"ר ש"ס בראיון נטול כפפות ל'בחדרי חרדים': על הסכסוכים הפנים חרדיים, חזרתו של אריאל אטיאס, ההתמודדות עם בג"ץ בחוק הגיוס, תיקון אפליית החרדים והאפליה העדתית, רכישת הבית בספסופה ואפילו זהות המנצחת ביורו • צפו בראיון המלא

צילומים: קובי הר צבי
צילומים: קובי הר צבי

שבוע אחרי הפרסומים על סגירתה הצפויה של החקירה נגדו, וימים אחדים אחרי סערה גזענית נוספת, אנחנו פוגשים את יו"ר ש"ס, שר הפנים והפריפריה אריה דרעי, לראיון נרחב ל'בחדרי חרדים' בו הוא מתייחס לנושאים הבוערים של סדר היום.

אתם מתמודדים כעת עם סערת הגזענות של רמי סדן וגידי אורשר. צריך להתייחס לזה בכלל?

"הדברים הללו הם לא חדשים, זה השיח בסלונים בחוגים מסויימים לצערי הרב. זה דברים שנאמרים בשקט ומידי פעם יוצא אחד כזה ואומר בקולו או מצייץ את זה בפוסטים שלו. כשזה התחיל עם רמי סדן ראית שכלל המערכת ימין שמאל כולם התגייסו, יכול להיות שלא כולם כוונתם לשם שמים. אתמול עוד לפני שהספקתי להגיב כבר השהו אותו והיום הנושא זה אם יפוטר, וכל המערכת יצאה נגדו.

"השיח הזה של שנאה, זלזול והתנשאות כלפי המזרחים משליך אחר כך על אפליית בנות, במקומות עבודה, אקדמיה, תרבות, מסורת. לכן אנחנו בש"ס רואים שזה חובתנו לעשות את הדבר הזה. לא כל פעם אתה רואה את ההצלחה מידית. המאבק הוא לא אישי להשיג משהו מסויים. אין לי שום דבר נגד רמי סדן. אני זוכר אותו מלפני 20 שנה בלשכת ראש הממשלה. הבת שלי אומרת לי שלמדה אצלו בהרצאות ויש לנו ידידים משותפים, אין לי באמת משהו אישי נגדו. אבל התופעה הזאת שאדם מסוגל בשביל לשכנע דירקטוריון להתקבל לתפקיד לומר 'אני כמוכם שונא את תנועת ש"ס והעומד בראשה'. זה שיח שחייב להיפסק. ולכן עשינו את המחאה. המחאה נותנת את ההשלכות שלה על אחרים. היום לא יקרה שאדם ידבר כך כי הוא יודע שהתפקיד שלו והמעמד שלו יעמדו במבחן".



אתה מאוכזב שנתניהו לא פרסם אצל רמי סדן את אותה הודעה שכתב על אורשר?

"אני חושב שזו הייתה הטעות שלו. אמרתי לו את זה כמה פעמים בשיחות בחו"ל וגם בשיחות אישיות. אמרתי לו 'ביבי זה לא אישי ולא נגדך'. מבחינתי תמנה את מי שאתה רוצה, יש לך רוב בדירקטוריון. אם יש לך בכלל השפעה. בהתחלה הוא טען שאין לו בכלל השפעה... אני חושב שזו הייתה טעות. הרי זה הציבור שלו. הרי רוב הציבור של הליכוד זה ציבור מזרחי. אתמול הוא יצא על הבחור מגלי צה"ל גדי אורשר. הבעיה שלנו עם רמי סדן היא אחרת לגמרי. הוא מכחיש בכלל את הדברים, לכן אני אומר שילך לבדיקת פוליגרף ויוכיח את הדברים הללו, וכל עוד שלא, לצערי אנחנו נמשיך ולא ניתן מנוח לא לרשות השניה ולא לערוץ 10. אנחנו בכנסת נטרפד כל יוזמה שקשורה אליהם עד שהדבר הזה יבוא על מקומו".

מאבק כזה מסייע לש"ס בבחירות?

"לא זה החשבון. יש כאלו שאומרים שזה יזיק. החשבון הוא כבודו של הציבור שאנחנו מופקדים עליו. יש לזה המון השלכות אם אתה לא מוחה על כבודך ועל כבוד הציבור שלך אתה בסוף תשלם על זה באפליית תלמידים ובכל תפקיד ונושא. לדוגמא, היו עכשיו המלצות של ועדת ארז ביטון, שים לב לדברים שאנשים לא שמים לב. המל"ג המועצה להשכלה גבוהה - אין שם מזרחים. כמעט בכל נושא, על שטרי הכסף התברר שועדה של 12 חברים והמזרחי היחידי שהיה שם היה ערבי".

איפה אתה בנושא של התאגיד הציבורי, גם שם אנחנו רואים אפליית חרדים?

"לקחנו את העניין בתאגיד. אני עושה עכשיו תחקיר רציני מאוד. אני נפגש עכשיו עם עובדי רשות השידור שאני סומך עליהם ועם אנשים אחרים. הטלתי על אנשים אצלי בסיעה ללמוד את זה לעומק, ושןב בשקט לצערי הרב, מבלי שאנחנו שמים לב, בונים כאן עוד פעם תאגיד בדמות מסויימת והציבור החרדי בכלל לא נמצא שם".

אפשר לקרוא לזה תאגיד האפליה?

"חד משמעית. וזה תאגיד ציבורי מהכספים שלנו עם הבטחות ברורות של ראש הממשלה שהוא ומנכ"ל משרד התקשורת הבטיחו לי חד משמעית. מכיוון שאני עוד מתחילת הדרך עמדתי על העניין הזה, ואני לצערי הרב רואה שהם לא מקיימים. אנחנו לא נעבור על זה לסדר היום".


המאבקים הפנימיים והיחסים עם יהדות התורה
בשלב זה אנו עוברים לשאלות על הפוליטיקה החרדית, המאבקים בנושאים חרדיים שמנהלת ש"ס והאפשרויות לקראת הבחירות הבאות.

אריאל אטיאס חזר לאחרונה לפעול מאחורי הקלעים. אתה מרוצה מהתוצאות שלו בינתיים בועדה למינוי דיינים?

"אני לוקח אחריות לטןב ולמוטב, אני מנהל את העניין ומשתמש באנשים ובאריאל אטיאס ובחברים אחרים. מה שעומד מולנו, אנחנו לא נלחמים על הייצוג של ש"ס - על זה אין מחלוקת".

תחוללו משבר קואליציוני אם לא יהיו רוב דיינים ספרדים לבית הדין הגדול?

"לא. זה לא המאבק שלנו. אני רואה צוואה של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ומרן הרב אלישיב זצ"ל שאצלם הנושא של בתי הדין היה בחשיבות עליונה, של רבנות ושל דיינות, להעמיד אנשים ראויים ןהגונים בבתי הדין ולשמר את המערכת הזאת. אני ניהלתי יחד עם הרשל"צ הרב יצחק יוסף מאבק נגד דיינים שאינם הגונים, לא אכנס לשמות, שזה היה מורשתם של מרנן ןרבנן לא להכניס אותם וסוגיהם ודומיהם. על זה המאבק שלי. אנחנו לא נאבקים על דברים שאנחנו זקוקים ומגיע לנו. אנחנו נאבקים עם הרשל"צ הרב יוסף שהוא כנשיא בית הדין קןבע מי מתאים ומי לא, ואני מנהל את המאבק בשבילו, ולפעמים אנחנו משלמים על כך מחיר. אנחנו נלחמים על צביון בתי הדין הרבניים ועל הרמה והדמות והאופי של בתי הדין והרבנות בארץ".

ח"כ גפני אמר לפני מספר חודשים שאולי דגל התורה תרוץ יחד עם ש"ס בבחירות. אתה רואה כזו אופציה?

"לא. אל תעשה מזה כותרת. אבל אם צריך לרוץ כולם ביחד אנחנו נרוץ כולנו ביחד. אני לא נכנס למחלוקת בתוך יהדות התורה ואני גם לא שש למחלוקת הזאת. אני מתחילת הדרך משתדל להיות בכל פגישה שעושה הרב ליצמן מצד אחד והרב גפני מצד שני, זכיתי לארח אותם הרבה ואנחנו משתפים פעולה ביחד. אני רואה ביהדות התורה וש"ס כשתי אחיות וכל אחד עובדת בתחומה ומאחדים כוחות כמעט בכל הדברים. אולי במאבק של סדן ואורשר אנחנו מנהלים מאבק לבד. צר לי לפעמים על הויכוחים ביניהם ולדעתי זה מיותר כל המאבקים האלו".

אז לא תהיה ריצה משותפת עם דגל התורה?

"לא לא לא. ש"ס תעשה הכל שיהדות התורה תהיה מאוחדת וש"ס תהיה מאוחדת וכל אחד ירוץ ונביא כמה שיותר מנדטים כדי שאחר כך נוכל לשתף פעולה ביחד. זה כל המטרה. אנחנו רצים בנפרד רק בגלל סיבה אחת. בגלל שש"ס יש לה את הציבור שלה, ציבור מזרחי גדול מאוד שבאופיו ובסגנונו שונה מהקהל של יהדות התורה. במטרות גם בחברתיות אנחנו רואים עין בעין את הדברים עם יהדות התורה ולכן נמשיך בריצה הנפרדת הזו. אנחנו לא ניקח צד חלילה להיכנס למחלוקות ביהדות התורה ואני אמרתי לרב גפני והוא יודע את זה וגם לרב ליצמן. אנחנו נעשה הכל אם צריך לעזור להם שימשיכו להיות ביחד והם יהיו ביחד".

מה דעתך על מלחמות הקרדיטים בין גפני, ליצמן ואיציק כהן?

"זה חבל ומיותר. הם יודעים את דעתי בעניין שזה מיותר. 90 אחוז מהדברים שאנחנו עושים לא יוצאים החוצה. אין הברכה שורה אלה בדבר הסמוי מן העין. זה לא מוסיף כבוד לאף אחד כשאתה שומע ראיון כל חמש דקות גל כזה או אחר ובתחנה אחרת אני עשיתי ואני לא עשיתי. כולנו עשינו ביחד. מה זה משנה? כל מה שאתם רואים היום זה הסכם קןאליציוני משותף של יהדות התורה וש"ס שכל אחד במסגרת תפקידו שם את הבולטות שלו, אף אחד לא נותן לנו את ההישגים האלו אישית בגלל אריה דרעי או משה גפני או ליצמן או איציק כהן. נותנים לנו את זה בגלל שיש היום מחויבות של הממשלה למלא את ההסכם הקואליציוני. ולכן זה מיותר".

דיברת איתם שזה ייפסק?

"אני לא יכול. אני לא גננת שלהם והם יודעים את דעתי בעניין ואני מעיר למי שאני צריך להעיר. בסך הכל עובדים ביחד. שמחתי לראות ביום הכי מתוח בין גפני לאיציק כהן הייתי בלילה בשבע ברכות אצל איציק כהן באשקלון, וגפני היה שם אורח כבוד, ושתינו ואכלנו יחד כאילו לא קרה שום דבר. אני אומר לציבור, לבסוף שתי המפלגות עובדות יחד בצורה מאוד טובה".


"בשונה מליצמן, לא שולל את לפיד"
נשיא מועצת חכמי התןרה אמר לגדעון סער ש'מחכים שהוא יחזור' ופורסם שנתניהו כעס על הדברים. אתה רואה אופציה של בחירות ללא נתניהו?

"אני לא הייתי שם בניחום אבלים. אני לא יודע מה נאמ . אני לא יודע שנתניהו כעס - בטח לא אצלי, הוא לא אמר לי מילה. אנחנו תומכים בנתניהו ונמשיך לתמוך בנתניהו".

הוא יהיה ראש ממשלה בבחירות הבאות?

"כן. מבחינתי אין שום סיבה שלא. השותפות איתו טובה ויש כבוד הדדי, אם הוא מועמד של הליכוד ועומד בראש אנחנו בטח לא נתערב במאבקים בתוך הליכוד. אם הליכוד מחליט שנתניהו הוא המועמד לראשות הממשלה כמובן שאנחנו תומכים בו".

כיצד החקירה של נתניהו משפיעה על תפקוד הממשלה?

"אתמול יצאה הודעה לגבי בדיקה. המונחים האלו של בדיקה, טרום בדיקה, חקירה, זה בכלל מושגים שמאוד מאוד קשה להגדיר אותם. אני יכול להגיד לך שאני רואה את נתניהו, אתמול נפגשנו כמה פעמים. אני רואה ראש ממשלה רגוע. לא רואה שהוא מודאג. כפי שאמרתי כשהתחילו בבדיקה וחקירה עלי שצריך לתת למי שאמון לעשות את העבודה. יש לנו יועץ משפטי, מפכ"ל משטרה. אנשים הגונים וישרים, צריך לתת להם לעשות את העבודה ולא להתרגש מכל כותרת כביכול כאילו נפל משהו. עובר הזמן ולבסוף האמת מתבררת והכל ממשיך כרגיל".

בוא נתייחס לסקרים שבהם לפיד מקבל 20 מנדטים. במידה והוא ירכיב את הממשלה אתם תשבו אתו?

"תראה. אנחנו לא החרמנו את לפיד, להבדיל ממנו כשהוא שם וטו על המפלגות החרדיות. אני לא יודע אם עכשיו זה בעל תשובה או לא, אבל היום הוא מדבר אחרת. אבל אז הוא שם וטו עלינו. אולי פה יש הדגשים ביני לליצמן ואחרים, אני לא שמתי וטו עליו, לא אמרתי שלא ייכנס, אמרתי אם הוא מוכן לקבל את כל קווי היסוד שלנו וההסכמים הקואליציוניים שלנו ואת כל מה שאנחנו מייצגים בממשלה ומוכן לשבת איתנו - אני לא פוסל. שאלו אותי איך? אמרתי כיוון שזה לפיד אחר עדיף שהוא יהיה בפנים מאשר בחוץ. עובדה שלפיד לא נכנס כיום, כי הוא מבין איתנו ביחד שזה פחות טוב בשבילו מאשר להיות בחוץ. הסקרים נותנים אנחנו לא יודעים מה יהיה בבחירות הבאות.

"הבחירות להערכתי לא יתקיימו בשנתיים הקרובות. אין שום סיבה. יש היום קואליציה חזקה, אל תשכח שיש אופוזיציה של 53 חברי כנסת לא הומוגנית, ערבים זה לא אופוזיציה שמאיימת על קיומה של הממשלה. כל עוד שאנחנו בקואליציה נדע לשמר את עצמנו, הבחירות יתקיימו במועדן ועד אז שים לב כמה מתחרים בקולות של לפיד, על אותה מפלגת מרכז. יש את בוגי יעלון, גדעון סער, גבי אשכנזי ובני גנץ, כל כך הרבה אנשים שמתחרים על הקולות האלו. מה יהיה אז? הבחירות זה לא דבר מקודש. הבחירות זה רק אמצעי, מבחינתי שהבחירות יתקיימו עוד 10 שנים. ממשלה יותר טובה מזאת לחרדים לא תהיה וזה לא משנה כמה מנדטים יהיו לנו. אם יהיו לנו 20 מנדטים לחרדים או כמו שיש לנו היום עם 13 מנדטים שעובדים".

'אני אשקם אותך' של לפיד מאחורינו?

"הוא כבר התנצל על זה".

איך היחסים ביניכם היום. הוא לא הגיע לנחם אצל חכם שלום...

"הוא לא הגיע לנחם אבל ראיתי אותו בחתונה של איציק כהן, כנראה שהוא הזמין אותו. כל פעם שאני פןגש אותו אני אומר שלום, אין לנו יחסי עבודה, אנחנו לא נפגשים. יש לי יחסים עם חברים אחרים ביש עתיד', עם יעקב פרי, עופר שלח, מאיר כהן, אנשים שעבדתי איתם בעבר. אין לי יחסים מתוחים עם לפיד כמו שהיו פעם. כיום שאתה רואה שהןא משתדל שעד כדי כך שהוא נתן הצהרה חשובה בנושא שוויון בנטל".

חוק הגיוס כנראה ייפסל על ידי בג"צ. בממשלה עם ליברמן, האיש שנלחם נגד החוק וביטל את חוק טל. לאן זה הולך?

"אני לא מקבל שזה אמור להיפסל. אני לא בטוח. בכל זאת זה חוק שהכנסת חוקקה אותו ובג"ץ יצטרך לחשוב הרבה, כיוון שכל עוד הצבא מראה שהיעדים שהציב לעצמו הוא משיג אותם - יהיה קשה מאוד לבג"ץ. אני לא קונה את זה שבג"ץ יפסול את החוק. נתמודד עם זה כשזה יקרה ואני מקווה שלא יקרה. בסך הכל החברה בישראל מאוד מאוד רגישה ואני לא חושב שזה מה שחסר עכשיו עוד סערה בנושא של גיוס. אביגדור ליברמן שהחליט להצטרף לקואליציה אחרי תקופה לא קלה של אופוזיציה קשה ואמירות קשות נגד ראש הממשלה. הודיע למעשה שכל הנושאים של דת ומדינה הוא שם בצד. שום דבר כתנאי בנושא דת ומדינה. אביגדור למעשה קיבל את כל קווי היסוד וההסכמים הקואליציוניים של המפלגות והןא מחוייב להם. אני בכלל חושב שליברמן שנכנס לקואליציה הזאת כשר ביטחון פניו לכיוונים אחרים. לא למאבקים נגד הדתיים ולא במפלגות החרדיות".


הסוגיות החרדיות: דיור, מתווה הכותל ואפליה
חשפנו בשבוע שעבר בבחדרי חרדים את מתוןה הדיור החרדי. 5000 דירות בשנה למגזר, זה מספיק לדעתך?

"אני חייב לומר שלצערי הרב המפלגות החרדיות. אני אומר את זה לעצמי, לא לקחנו מספיק את הנושא של הדיור למגזר החרדי כראש שמחתנו. היינו עסוקים בלכבות שריפות".

נכשלתם בזה?

"כן. נכשלנו בזה. ואני חייב לומר לך שאנחנו חייבים מאמץ משותף. כל אחד בא לבד, אני כשר הפנים פועל וזה פועל. אנחנו צריכים לחפש את האינטרס המשותף של הציבור שלנו. כיוון שגם פה יש הדגשים מסויימים. חוג מסוים מחפש דירות יד שניה, חוג אחר רוצה עיר גדולה. אני חושב שהפתרון הכי טוב היום שצריך לעשות, מדינת ישראל משקיעה מיליארדים בהסכמי גג ובמחיר למשתכן. ואנחנו הציבור החרדי חייבים להיות חלק מזה. איך אנחנו נהיה חלק מזה? למרות שכביכול המחיר למשתכן זה לכולם, אבל ברגע שעושים בניינים של 15-20 קומות בלי סוכה, אז כמובן שאתה לא יכול ללכת לשם. המגזר הערבי כן יכול לגשת והם ניגשים, אבל החרדיפ לא יכולים לגשת. מה שאני עובד עכשיו ונקווה שנשיג בזמן הקרוב הוא שיהיה תנאי בכל הסכם גג שעושים בכל מקום, עד 15 אחוז מהדירות הללו יהיו מיועדות ומתוכננות לציבור החרדי, כדי שהחרדים יוכלו גם הם לקבל בהסכמי הגג דירות. לא בבית שמש במיליון מאה או מאתיים אלא שיוכלו לקבל גם בשש מאות אלף בראש העין ובכל עיר אחרת שמוציאים מחיר למשתכן, זה הפתרון ואני נאבק על זה עם ראשי הרשויות לאלץ אותם להסכים לדברים האלה. לצערי הם לא כל כך רוצים. הם חוששים מהציבור החרדי ואנחנו צריכים להילחם על הדבר הזה כולנו יחד".

אין לך סנקציות כשר הפנים?

"תשאיר לי את הצעדים שאני נוקט בהם".

מתווה הכותל. איפה החרדים נכשלו?

"לא יודע אם נכשלנו".

ביקרתם במקום לפני שחתמתם על המתווה?

"לא. מי שהגיש לנו את מתווה הכותל היה אז מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט שכולנו מאוד מעריכים אותו, והוא נפגש איתנו בכנסת והציג לנו צילומים ומפות וסמכנו עליו מאוד שזה הרע במיעוטו, וכביכול אמרו שזה בהסכמת גדולי ישראל מהדור הקודם. אנחנו התנגדנו לזה אבל לא ירדנו לעומק המשמעות מה הרפומים משיגים בכל המתווה הזה. הם השיגו דבר אחד, חשבו להשיג בהחלטת הממשלה הכרה של ממשלת ישראל שיושבים בה החרדים ברפורמים כזרם שלישי".

לא ראיתם את הקמת המועצה המשותפת עם הרפורמים במתווה?

"מה זה משנה? המציאות היא שהמתווה לא קיים ויש מאבקים לא פשוטים. היה מפגש אחרון אצל ראש הממשלה עם הרבנים הראשיים, מפגש לא פשוט ומאוד טעון, והיום גם ראש הממשלה וגם היועץ המשפטי ואחרים יודעים שאין ולא יהיה בממשלה הזאת - אם ראש הממשלה חפץ בהמשך קיום הממשלה - לא תהיה שום הכרה לא במישרין ולא בעקיפין ברפורמים ובקונסרבטיבים, גם אם יש איזה חלקה שם או רמפה שכבר קיימת חמש עשרה שנה. לא אנחנו הקמנו אותה, זה קיים כבר 15 שנה מזמן יעקב נאמן. כשאני שומע ביקורות מכל מיני רבנים ואחרים - איפה הם היו 15 שנה? גם אם הם ימשיכו להתפלל שם לא תהיה שום מועצה ולא הכרה ולא שום דבר אחר, הכותל ימשיך לשמור על צביונו וקדושתו ובשום תחום אנחנו לא ניתן, לא ברבנות ובדיינות, לא בכשרות ולא בכותל, באף מקום לא ניתן לרפורמים הכרה כזרם או כדריסת רגל. כיהודים הם יהודים גמורים ומוזמנים להיכנס לכותל, כשהם רוצים להיכנס כזרם הם לא יכנסו לשם".

מה דעתך על החיבוק שראש הממשלה מעניק בפומבי לרפורמים. החרדים חלשים?

"לא. החרדים חזקים מאוד. אתה רואה שלמרות שהייתה החלטת ממשלה לגבי המתווה הזה הוא לא מתקיים נקודה. ראש הממשלה מבין חד משמעית שאין ממשלה. יש קווים אדומים שאנחנו לא נעבור אותם. כל ראשי הממשלות לדורותיהם נתנו חיבןק לרפורמים. הם צריכים אותם בחוץ לארץ באיפק חזקים שם, הם דואגים לאינטרסים של מדינת ישראל והם חוששים להפסיד אותם. הם לא מתביישים לומר אנחנו נפעל נגד הסיוע הביטחוני והכלכלי ונגד מדינת ישראל. זה האיומים שהם מפעילים עלינו".

בחג הפורים ראינו סולחה עם רבה של ירושלים הרב עמאר. יש סיכוי שהרב יצטרף למועצת חכמי התורה?

"הרב עמאר הוא היום רב ראשי לירושלים וזה לא רלוונטי בכלל. כמו שרב ראשי שמכהן ברבנות לא יכול להיות חבר במועצת חכמי התורה, ולכן הנושא לא רלוונטי בכלל, ואנחנו מכבדים וחיים בשלום וכבוד אחד עם השני".

כשזה יהיה רלוונטי?

"למה לשאול עכשיו? לא אני קובע את הדברים הללו, יש מועצת חכמי התורה. יאריך ימים על ממלכתו".

הובלת את המהפך לשילוב חרדים בשירות המדינה ואפליה מתקנת לחרדים, יש עוד דרך ארוכה?

"כל מהפכה מתחילה בצעדים קטנים. זה החלטה היסטורית של ממשלת ישראל שלא היה קל להוביל אותה. קשה מאוד היה לשכנע את הפקידים לעשות אפליה מתקנת. בשנים הקרובות מדובר על כמה מאות סטודנטים חרדים שייכנסו למשרות בכירות בשירות המדינה. אני עושה את זה כבר ברשויות המקומיות במסגרת של צהריים וגם בתוך המשרדים שלי. זה לא סוד שעכשיו נכנס אלי לאחד מהתפקידים הבכירים ביותר שיש לי במשרד הפריפריה, למעשה התפקיד הבכיר ביותר, נכנס אדם חרדי בן תורה שמוליק ליטוב, עם תארים מתאימים. לא היה קל אבל רווים ממנו נחת כל יום, וזה לפי דעתי המשימה הכי גדולה שלנו, להכניס כמה שיותר אנשים חרדים או נשים חרדיות למשרות הבכירות הגדולות הללו, כדי שגם יוכלו להמשיך להשפיע ולעזור, ושם אנחנו בבעיה גדולה. היום אתה רואה את הפקידים בכל המערכת הממשלתית העירונית השיפוטית והתקשורתית, את הציבור הדתי הלאומי שבהמוניו השתלט על כל המשרות הללו, ואנחנו רואים את התוצאות האלו יום יום".

בנושא אפליית הספרדים בבתי הספר, שנה שעברה אמרת שתקדם חוק רישום אזורי?

"אני רוצה להסביר את הנושא הזה. אני חושב שהחוק האזורי זה הדבר הטוב ביותר. אני לא שחקן לבד בעניין. כדי להעביר חוק אזורי אני צריך את שר החינוך ואת הקואליציה כיוון שזו חקיקה".

זה הבעיה או שזה יהדות התורה?

"זה הבעיה. היו לי כמה שיחות עם השר בנט ועם המנכ"לית של המשרד כדי לגבש יחד חוק אזורי. בהתחלה אני חייב לומר שהשר בנט נתן לי תמיכה כיוון שהוא דיבר בנחרצות נגד אפליה, ואז הוא חזר אלי בחזרה ואמר לי היות שזה לא מקובל על יהדות התורה אז הוא לא יכול לתמוך בזה. הוא רוצה מאוד להדק את השותפות ולא רוצה להיכנס לצד במחלוקת ולכן הם לא יתמכו".

אז הבעיה זה יהדות התורה...

"יהדות התורה מתנגדת לעניין הזה ולכן אין לי סיכוי ואפשרות, אלא אם אני גורם למשבר ממשלתי ואני לא מעוניין לגרום למשבר. מה שאנחנו עושים עכשיו, אנחנו מנסים בעבודה קשה מאוד לצערי, בת ועוד בת, כדי להכניס אותן, ואני מקווה שנצליח בעזרת ה'".


התיק האישי: "התבגרתי. אין לי לוקסוס להישבר"
התיק של הרצוג נבדק נחקר ונסגר. הודיעו שבודקים אותך, נכנסת לכל הסיפור הזה, ועדיין לא הזמינו אותך לחקירה. יש פה משהו עדתי אולי?

"לא ולא, חלילה. אני לא דובר של הרצוג, ולפי דעתי התיק שלו לא נסגר - הוא הוזמן פעם שניה לחקירה. מה שאז היה, הייתה הדלפה שהמשטרה ממליצה לסגור את התיק. אני מאחל לו שזה ייסגר בקרוב, בעזרת ה'. כן, אני מחבב אותו כבן אדם. להבדיל ממנו, אני שמעתי בתקשורת שפתחו בחקירה נגדי. עד עכשיו לא הוזמנתי, ואני ממשיך לעבוד כרגיל. שמעתי בתקשורת הדלפה נוספת - שעומדים לסגור את התיק. אז בסדר גמור".

יש את אריה דרעי כשהודיעו שנפתחת חקירה, יש את אריה דרעי של האמצע, ויש את אריה דרעי של היום שחזר לעצמו, כמעט כרגיל?

"כל הזמן הייתי רגיל ולא נמשכתי. יכולים להגיד לך פה אנשים אצלנו במשרד - עבדנו. לא ביטלנו סיור, לא ביטלנו פגישות, לא ביטלנו שום דבר. אני רק דבר אחד עשיתי ואמרתי לכולם: זה נכון, נקטתי יד קשה כלפיי כל חברי - 'אוי לו למי שיתבטא נגד, או שמישהו ינסה כאילו להגן עלי, או לדבר בשמי, או דברים כאלה - תנו לאנשים לעשות את עבודתם'. אני משוכנע, האמנתי בזה מתחילת הדרך, וזה השתקף גם בהודעות ששלחתי".

זה לא אותו אריה דרעי של לפני 20 שנה. מה השתנה?

"נכון. התבגרנו. הייתי אז יותר צעיר ממך. בזמנו נגררנו לכל מיני מקומות, ואני חושב שזו הייתה טעות. זו הייתה טעות. צריך לתת לאנשי אכיפת החוק לעשות את שלהם. כשנצטרך לומר - נאמר. בינתיים אני לא רואה שום סיבה שבעולם".

האם התחרטת על הקניה של הבית בספסופה?

"הדירה היא לא שלי. הדירה היא של המשפחה. אנחנו נהנים בה, ברוך ה'. זו הנאה גדולה שלי שאנחנו יושבים שם בחגים ובחופשים, ולראות את כל הילדים והנכדים. אין לזה שום קשר לחקירה - החקירה הזו לא מתמקדת בזה בכלל. זה הדבר הכי לגיטימי, כמו כל אדם, ואין בזה שום בעיה שבעולם".

בפרשה האחרונה, האם היו רגעים שנשברת ואמרת לעצמך "זהו, אני הולך הביתה, אין לי כוח לכל החקירות האלה, למה אני צריך את זה"?

"תראה, אני לא באתי לפה בשביל לקבל משהו. אני לא בא לפה לא בשביל השכר, לא בשביל הכבוד ולא בשביל השררה. הייתי כבר, ואני באמת לא זקוק לזה. יש לי הרבה מה לעשות בחוץ. אני בא לכאן בשליחות, ואני רואה בזה גם צוואה של מרן זצ"ל, שהחזיר אותי חזרה ממש סמוך לפטירתו. אחרי פטירתו הצורך עוד יותר גדול, כיוון שהחלל הוא גדול מאד. אין לנו את הלוקסוס, אנחנו, כאנשים שומרי תורה ומצוות, להגיד "נמאס לי, נשבר לי". אתה יכול אולי לחשוב על זה, אבל אחרי דקה אתה אומר: רגע, אני צריך לתת דין וחשבון לפני בוראי. מה אני אגיד לו אחרי מאה ועשרים שנה? קשה לי? ואם יום אחד יהיה לך קשה להניח תפילין, אז מה - לא תניח תפילין? לא תשמור שבת? זה לא תלוי בנו. אנחנו עבדים של הקב"ה, ואנחנו צריכים לעשות את רצונו".

לפני כשנה, בראיון כאן לאתר "בחדרי חרדים" אמרת שבקרוב תקים עיתון יומי חדש לציבור של ש"ס. איפה זה עומד?

"כשלתי, אני מודה. לא נתתי לזה מספיק את הדעת. השנה האחרונה הייתה שנה מאד דינאמית, עם כל משרדי הממשלה, עם כל ההסכם הקואליציוני ועם כל העבודה, ולא נתתי לזה תשומת לב מספקת. זה עדיין עומד לי בראש, ואני עדיין יודע שאני חייב את זה לציבור, ובעזרת ה' אני מקווה שגם בזה אני אצליח".

לסיום: כחובב כדורגל, צפית את זהות המנצחת אתמול?

דרעי צוחק: "לא. כשהייתי צעיר יותר היה לי יותר זמן לזה, כיום כבר לא. אני משאיר את זה לאחרים".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, תודה רבה.

תודה רבה לך ובהצלחה, יום טוב.
אריה דרעי שר הפנים פריפריה אפליה חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד