כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

רצח שלושה יהודים - ויירקב בכלא כל החיים

שלושה מאסרי עולם ו-60 שנות מאסר נגזרו על בלאל אבו גנאם, המחבל שביצע את הטבח באוטובוס בארמון הנציב לפני 8 חודשים

זירת הפיגוע בארמון הנציב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
זירת הפיגוע בארמון הנציב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר 3 מאסרי עולם ו-60 שנות מאסר במצטבר על המחבל בלאל אבו גנאם (21) שביצע את פיגוע הירי והדקירה באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בי-ם, בו נרצחו אלון אנדריי גובברג (51) הי"ד, ריצ'ארד לייקין (76) הי"ד וחיים חביב (78) הי"ד.

באירוע גם נפצעו שלושה בני אדם נוספים באורח קשה, בהם שושנה חביב, אשתו של חיים הי"ד. ארבעה נוסעים נפצעו בדרגות פציעה שונות.

המחבל בלאל אבו גנאם הורשע בשלוש עבירות רצח, שבע עבירות של ניסיון רצח, סיוע לאויב במלחמה ובעבירת קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה.

עו"ד אורי קורב, מפרקליטות מחוז ירושלים, הגיב לגזר הדין ואמר כי "הנאשם - פעיל חמאס מוכר, ביצע טבח ברברי בשלושה אנשים חפים מפשע ופצע אחרים - באמצעות אקדח וסכין. הנאשם ירה למוות בראשם של קשישים מטווח אפס שעה ששותפו דקר אותם בסכין קצבים. לאחר שאזלו לנאשם הכדורים והסכין של שותפו נשברה, החלו השניים לחנוק נער למוות בידיהם. הנאשם לא הביע כל חרטה על מעשיו".

"בית המשפט הטיל על הנאשם עונש של שלושה מאסרי עולם במצטבר, ובנוסף 60 שנות מאסר בפועל. כן הטיל בית המשפט על הנאשם פיצוי מקסימלי בסך 150 אלף למשפחות הקורבנות ופיצוי בסך 100 אלף ש"ח לנהג האוטובוס. ליבנו עם משפחות הקורבנות ששום עונש לא ישיב להם את יקיריהם שנלקחו מהם באכזריות בטרם עת".

הפיגוע אירע בתאריך 13/10/2015, המחבל אבו גנאם (22) יחד עם חברו בהאא עליאן תושבי שכונת ג'בל מוכבר במזרח ירושלים, ביצעו פיגוע ירי ודקירות באוטובוס קו 78. אבו גנאם היה חבר בארגון הטרור חמאס מאז 2013 ופעל במסגרת ארגון ה"כותלה אל איסלמייה", ארגון הסטודנטים של תנועת החמאס.

על פי כתב האישום, בתאריך 12/10/15 הגיע בהאא לחנות שבה עבד בלאל, וסיפר כי ברשותו 20,000 ש"ח המיועדים לרכישת אקדח, שבאמצעותו יבצע פיגוע טרור נגד יהודים. בלאל אמר לבהאא, כי אם ישיג גם הוא אקדח, יצטרף אליו לביצוע הפיגוע. בשעות הלילה רכש בהאא אקדח באבו-דיס תמורת 20,000 ש"ח. למחרת בסמוך לשעה 10:30, הגיע בהאא לחנות, ומשהבחין בסכין בעלת להב ארוך ומחודד אמר לבלאל כי הסכין מתאימה לביצוע הפיגוע המתוכנן ולקח אותה.

בהמשך, נפרדו השניים ונפגשו בחנות המשמשת כבית-דפוס, שם הציג בהאא לבלאל את האקדח והדריך אותו כיצד להשתמש בו בעת הפיגוע. השניים יצאו מבית הדפוס, בדרכם לבצע את הפיגוע, כאשר בלאל מחזיק באקדח, ובהאא – בסכין. הם רכבו על קטנוע שהיה ברשותו של בלאל ונסעו לשכונת תלפיות מזרח בירושלים.

בהגיעם לשכונה, צעדו רגלית לאזור ארמון הנציב וסיכמו ביניהם לרצוח נוסעים יהודים באוטובוס. הם המתינו בתחנת אוטובוס, כדי לעלות לאוטובוס ולבצע בו הרג המוני. השניים עלו לאוטובוס קו 78 שהיה ריק מנוסעים מלבד הנהג. הם התיישבו במרכז מבלי לשלם והבטיחו לנהג כי ישלמו בהמשך.

לאחר מספר תחנות עלו אנשים נוספים לאוטובוס, משהגיע האוטובוס לצומת הרחובות עולי הגרדום וברזני, שלף בלאל אקדח ופנה לחלקו האחורי של האוטובוס. הוא ירה לעבר הנוסעים מטווח קצר, לכיוון ראשיהם ופלג גופם העליון. במקביל, שלף בהאא את הסכין, ניגש לנוסעים שישבו בקִדמת האוטובוס והחל לדקור אותם, פעמים רבות, בכל חלקי גופם, ובעיקר בפלג גופם העליון כדי לגרום למותם.

הנהג עצר את האוטובוס כדי לאפשר לנוסעים להימלט, אך ההמחבלים סגרו את הדלתות כדי לגרום למותם של נוסעים רבים ככל הניתן. בלאל ירה את כל התחמושת שהייתה ברשותו - 14 כדורים לעבר הנוסעים ובהאא דקר נוסעים רבים ככל שהספיק.

במהלך האירוע, ירה המחבל בין-השאר, כדור בראשו של חביב חיים הי"ד, ששה כדורים בפלג גופו העליון של אלון גובברג הי"ד, כדור אחד בראשו של ריצ'רד לייקין הי"ד ושני כדורים בבטנה ובידה של שושנה, רעייתו של חביב חיים הי"ד. בהאא דקר במהלך האירוע בין-היתר, את אלון גובברג הי"ד בבטנו ארבע פעמים, את ריצ'רד לייקין בבטנו, את מ' ר' בגבה ואת מ' ו' מספר דקירות בכתף ובחזה.

במהלך דקירתו של ריצ'רד לייקין הי"ד על-ידי בהאא – לאחר שבלאל סיים לירות את כל הכדורים שהיו ברשותו – נשבר להב הסכין ונותר נעוץ בגופו של ריצ'ארד. בהאא נטל את האקדח מידיו של בלאל ואחד מהשניים החל לחנוק את ר' מ' כבן 17, במטרה לרצחו. בשלב זה הגיעו לזירה שוטרי סיור ושוטרי מג"ב, אשר הביאו להפסקת מסע הקטל האכזרי. בהאא כיוון את האקדח לעבר השוטרים, ואלו הגיבו בירי שגרם למותו של בהאא ולפציעתו של בלאל בחזהו.

אלון גובברג הי"ד נרצח במקום, חיים חביב הי"ד נפטר למחרת בבית-החולים. ריצ'רד לייקין הי"ד נפטר לאחר כשבועיים. לשושנה חביב, רעייתו של חיים הי"ד, נגרמו פצעי ירי בבטן ובזרוע, והיא נזקקה לניתוח חירום. למ' ו' נגרמו פצעי דקירה רבים בפלג גופה העליון, ובכללם – קרע בריאה הימנית, ואף היא נזקקה לטיפול מציל חיים אגב ניתוח חירום. למ' ר' נגרמו פציעה בגב וקרע בריאה הימנית, והיא נזקקה לטיפול הכולל, בין-השאר, החדרת נקז לריאה ותפירת הפצעים. ליתר נוסעי האוטובוס הוסבו פגיעות חרדה.

זמן קצר לאחר הפיגוע, אירע פיגוע נוסף, הרב ישעיהו עקיבא קרישבסקי הי"ד (60) נרצח בפיגוע ברחוב מלכי ישראל בשכונת גאולה בירושלים, המחבל עלא אבו ג'מל מג'בל מוכבר שנהג ברכב חברת בזק פגע בתחנת אוטובוס, יצא מהרכב עם סכין בידו ופגע באזרחים נוספים שנפצעו, שניים מהם במצב קשה. המחבל נורה מספר פעמים עד שמת.
פיגוע ארמון הנציב רצח טבח אוטובוס מחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד