י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המיליארדר שחולם לעשות כסף משדכנות...

צבי הירש בוגלובוב שילם הון, כדי לא לנאום. בסוף הוא גם שילם - וגם נאם • בפני 5000 שלוחי חב"ד ותומכיהם גולל את סיפורו האישי, והסביר מדוע הוא תורם עשרות מיליוני דולר לחב"ד

צבי הירש בוגלובוב . צילום: מאיר אלפסי
צבי הירש בוגלובוב . צילום: מאיר אלפסי



נואם הכבוד בכינוס השלוחים העולמי של חב"ד, שהתקיים אמש בברוקלין, היה מר צבי הירש בוגלובוב, מיליארדר תושב דייפרופטרובסק שבאוקראינה, שהתקרב ליהדות על ידי שליח חב"ד ורב העיר, הרב שמואל קמינצקי.

לפניכם נאומו המרגש:

בתחילת הדברים התבדח מר בוגלובוב כי אינו מומחה גדול לנאומים, ובמיוחד באנגלית, ולכן כאשר הרב משה קוטלרסקי, מנהל השלוחים בעולם ויו"ר הכינוס, פנה אליו בבקשה לנאום, הגיב: "עזוב, אני אשלם על כל הערב". והנה בסוף הוא מוצא את עצמו גם משלם וגם עומד ונואם. "זה הכוח של חב"ד".

"יש כאן חמשת אלפים איש ואנרגיה עצומה", פתח בוגלובוב, "אני אספר על עצמי. אני אדם רגיל ממזרח אוקראינה. אבי ואימי עבדו קשה כדי לפרנס את הילדים. לא ידענו דבר על יהדות. אני זוכר שהייתי בא אל סבתא אחת שלי והיו אוכלים מצות ודג מלוח. זה היה פסח. סבתא שנייה, שהתגוררה בביתנו היתה צמה ביום הכיפורים. אם הייתה קמה מקברה הייתי מאוד רוצה לשאול אותה איך ידעה מתי יום הכיפורים, כשלא היה לה לוח שנה יהודי ושום קשר לעולם יהודי.

אחרי הפרסטרויקה התחלתי לעשות עסקים וזכיתי להצלחה, אבל הייתי אתאיסט גדול. באותם ימים התחלתי לראות אנשים מוזרים ברחוב. לבושים בבגדים שונים משאר בני-האדם.

"אתה היית מבקש אוכל?"


"זה היה אחרי 1995. חבר שלי, שהכיר את הרב של חב"ד בדייפרופטרובסק, הזמין אותי לארוחת ערב עם הרב. אמרתי לו: מה יש לי לחפש שם? אוכל לא חסר לי, ושאר הדברים שיהיו שם לא מעניינים אותי. אבל החבר חזר ואמר שהזמינו אותנו שוב. הוא אמר שמזמינים אותנו עם נשותינו. אמרתי לחבר: בוא נלך לבד. מי יודע מה יעשו לנו שם...

זו הייתה פגישתי הראשונה עם מי שהפך לחבר קרוב – הרב שמואל קמינצקי. למחרת באתי לבית הכנסת הישן, שנבנה עוד לפני המהפכה, כדי לבקר את הרב. ציפיתי לראות שם דבר-מה רוחני, אבל מה שראיתי שם היה בית תמחוי. עשרים בני-אדם אוכלים מרק. מאחר שאני אדם מאוד ארצי, שאוהב להבין כל דבר, שאלתי את הרב: מניין לך שכל אלה באמת נזקקים? אולי הם סתם רוצים לקבל אוכל בחינם? כאן הרב אמר לי משפט ששינה את חיי. הוא שאל אולי: אתה היית מבקש אוכל? מי שמבקש – באמת זקוק.

למחרת הגעתי והחלטתי לתת לו עשרת אלפים דולר. בהמשך נתתי לו מיליונים... אם הייתם שואלים אותי היום אם הייתי חוזר על מעשיי, הייתי נותן שוב כל מה שנתתי לחב"ד, אבל על העשרת אלפים דולר האלה אין לי הסבר מדוע נתתי אותם...

עם רצילום: עם ר
עם ר' לוי לבייב


"הכסף ירד כמו גשם..."


"עוד אדם שהשפיע עליי מאוד הוא ידידי ר' לוי לבייב. ב-1997 בא לחנוך בניין בית חנה שבנה בדנייפרופטרובסק. אני זוכר איך התרגשתי מאד לראות אותו. אדם מפורסם ומוערך כאיש עסקים מצליח בעולם כולו, מגיע לעיר שלנו... הסתכלתי עליו בצורה מיוחדת. עד אז ידעתי מה זה להכניס לכיס, והוא לימד אותי לתת. הוא לא הטיף לי, אלא הציג דוגמה אישית. למדתי שמצווה גוררת מצווה, וששכר מצווה מצווה.

ועכשיו אני מגיע לייסוד 'קרן שמחה'. בתקופה מסויימת הייתה לי ירידה גדולה בעסקים, והייתי במצב רוח ירוד. באתי אל הרב קמינצקי והוא אמר לי לכתוב לרבי. כתבתי שלושה עמודים, והכנסתי לספר של הרבי. אחר-כך אמרנו 'לחיים', ויותר מזה אני לא זוכר ממה שהיה באותו ערב.

התעוררתי למחרת בבוקר, כשאיני זוכר דבר מכל מה שהיה אתמול. מצאתי על השולחן שלושה עמודים מתורגמים, מהמכתבים של הרבי באותם שני עמודים. אחד דיבר על בריאות, השני בעניין אחר, ובמכתב השלישי הרבי מודה למישהו על תמיכתו בשליח ואומר לו שעכשיו בא הזמן שיעזור לכל חב"ד.

העסקים התחילו להשתפר, הכסף ירד כמו גשם. כשפגשתי אחר-כך את הרב משה קוטלרסקי אמרתי לו: אני נותן לך עשרה מיליון דולר. הוא חשב שנפלתי על הראש. אמרתי שאני רציני. הרב קוטלרסקי שאל: לאיזה פרוייקט? אמרתי: קח למה שאתה רוצה. הרב קוטלרסקי הציע שייקח חמישה מיליון לתקציב השוטף של השלוחים, ובחמישה מיליון הנותרים נקים קרן לעזור לשלוחים בשמחות שלהם, שזה יהיה פרוייקט אישי שלי.


"אני רוצה להיות חלק מכם..."


"מאז מדי שנה בשנה אני מקבל אלבומים. אלבום חום בהיר ובו תמונות הילדים שנולדו באותה שנה, ולצידן מכתבי תודה ששלחו הוריהם. אלבום ירוק ובו תמונות מחגיגות הבר-מצווה של ילדי השלוחים. ילדים יפהפיים החובשים כובע בורסלינו חב"די. ואלבום בצבע כחול יפהפה ובו תמונות מהחתונות של בני השלוחים.

אני כבר מתחיל לחפש באלבומים של היילודים את ילדיהם של הזוגות שהתחתנו. בעוד כמה שנים אחפש אותם באלבומים של הבר-מצווה, ובעוד עשרים שנה אני מאחל לעצמי שאוכל לתת להם צ'יק לחתונות שלהם.

בזכות האלבומים האלה אני גם יכול להיות שדכן, כי יש לי מאגר הנתונים הגדול ביותר...

באותם ימים נולד במוחי רעיון לבנות את המרכז הקהילתי היהודי הגדול בעולם. חשבתי לבנות אותו בבירת אוקראינה, קייב, אבל שם לא הצלחתי למצוא קרקע מתאימה. ואז החלטתי להקים את המרכז בעירי, דנייפרופטרובסק. אני חשבתי לעשות זאת בבירת אוקראינה, אבל ההשגחה העליונה כיוונה את הדברים שהמרכז יקום בבירת יהדות אוקראינה – דנייפרופטרובסק.

מדובר בקומפלקס של שבעה בניינים, שכל אחד מהם יאיר ביום אחר בשבוע, ובשבת יאירו כל שבעת הבניינים. וכך כל מטוס שיעבור מעל יראה את האור של המרכז היהודי.

בעבר התביישתי לצאת לרחוב עם כיפה, כיום אני לובש ציצית (מציג את הציציות שמשלתשלות ממכנסיו). כאשר חגגתי בר-מצווה לבני, בא הרב קוטלרסקי והביא עמו שתי ציציות. אחת עבור בני ואחת עבורי.

אני רוצה לסיים ולומר לכם: אינני רוצה להיות שותף בלבד שלכם, אני רוצה להיות חלק מכם.

ויש לי בקשה אחת: בקשו ממני עוד צ'קים...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד