ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

רבה של דרום אפריקה ל"בחדרי חרדים": "דאעש לא מחפשים רק את היהודים"

על רקע לכידת מחבלי דאעש שהתכוונו לבצע פיגוע נגד יהודים, רבה של דרום אפריקה, הנחשב ל'מגה סטאר' רבני ומנהיג את אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, בראיון מיוחד ל"בחדרי חרדים": "הם רוצים לפגוע במי שלא דומה להם"

הרב וורן גולדשטיין
הרב וורן גולדשטיין

לאחר שרשויות הביטחון בדרום אפריקה עצרו ארבעה מחבלים תומכי ארגון המדינה האסלאמית - דאעש, שתכננו לבצע פיגועים במוסדות יהודים שונים במדינה, רבה הראשי של דרום אפריקה, הרב ד"ר וורן גולדשטיין, מספר הערב (שני) בשיחה עם "בחדרי חרדים" על המצב המתוח.

"אני חושב שהבעייה של טרור היא גלובלית" אומר הרב. "כבר לפני כמה שנים הקהילות המקומיות בדרום אפריקה ביצעו צעדים בשיתוף הממשל להגברת הביטחון במוסדות הקהילות היהודיות, לרבות הצבת מאבטחים בבתי הספר ובתי הכנסת".

לדברי הרב - הנחשב ל"מגה סטאר" רבני ברחבי העולם ומוביל את אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, "אני חושב שגל הטרור הוא בכל העולם ולא פוסח על אף מדינה, לצערינו הרב זה המצב. בכל קהילה יהודית בעולם צריך לנקוט בצעדים על מנת להגביר את רמת הביטחון שלה".

האם ישנה דרך למנוע את הטרור כלפי היהודים בעולם? יש דבר מסויים שמגביר את השנאה כלפי היהודים שאפשר אולי למנוע אותו?

"הם רוצים לפגוע בכל מי שאינו דומה להם, בנוצרים, ביהודים, גם באמריקאים וגם בעם ישראל - הוא תמיד היה על הכוונת. כשיש כוח שבא להחריב את העולם, הוא מתמקד גם בעם ישראל וגל הטרור הזה מאיים על כולם, על הנוצרים והאמריקאים, על כולם".

האם קיבלתם לאחרונה התראות על פיגועים נגד המוסדות או הקהילה היהודית?

"לפני כשנתיים בערב ראש השנה התקבלה התראה על כוונה לבצע פיגוע נגד הקהילה היהודית. בעקבות כך תוגברה האבטחה בשיתוף מחלקת הביטחון של המדינה - אבל ברוך השם לא אירע דבר והחג עבר בשלום. בתקופה האחרונה לא התקבלו התראות מיוחדות לגבי מוסדות יהודים. לפני כחודשיים הייתה התראה לגבי אמריקאים, אך לא קשור אלינו".

הרב הוסיף ל'בחדרי', "בנוגע לעובדה כי המשטרה עצרה בשבת האחרונה את המחבלים, אני חושב שזה מצויין, שזה תורם לתחושת הביטחון של הקהילה. אני חושב שבמצבים כאלה, כל עם ישראל צריך להתחזק באחדות העם, זה מאוד חשוב. אנחנו רואים במאמרי חז"ל כי התיקון למצבים האלה זה קירוב לבבות היהודים כולם".

הרב מספר על הקהילה שמונה עשרות אלפי יהודים: "רובם מגדירים את עצמם אורתודוקסים, ישנם אלפים רבים שמגיעים לבתי הכנסת, המון שיעורי דף היומי ושיעורים תורניים נוספים. ישנם ישיבות וכוללים, זה ממש מקום של תורה".

את השיחה עם הרב אנו עושים למספר טלפון ישראלי. לשאלה מה הרב עושה בארץ ישראל הוא משיב: "אנו עורכים בסוף השבוע כנס רבנים מדרום אפריקה, הם ישהו בארץ למשך שלושה ימים. זה כנס שאנו ערכים מידי שנה, ודווקא השנה בחרנו לערוך את הכנס בישראל בו ישתתפו 50 רבנים מכל הקהילות היהודיות בדרום אפריקה".

כאמור, מוקדם יותר היום דווח כי רשויות הביטחון בדרום אפריקה עצרו ארבעה מחבלים תומכי ארגון המדינה האסלאמית - דאעש, שתכננו לבצע פיגועים במוסדות יהודים שונים במדינה. הארבעה, בהם שני אחים תאומים, נעצרו בשבת האחרונה ביוהנסבורג, והיום הוגש נגד שניים מהם כתב אישום המייחס להם ניסיון לקשירת קשר לביצוע פשע ולארגון טרור. שניים נוספים חשודים כי תכננו לנסוע לסוריה ולהצטרף לארגון.

על פי כתב האישום, המחבלים תכננו בין היתר לבצע פיגועים במוסדות יהודים על אדמת המדינה וכן בשגרירות ארצות הברית בבירת המדינה - פרטוריה. דובר משטרת דרום אפריקה אמר כי האחים ברנדון-לי וטוני-לי תולסי, ושני אנשים נוספים שטרם הואשמו, נעצרו שלשום ביוהנסבורג. עוד נמסר כי ארבעת הגברים נעצרו לפני שעלו לטיסה לסוריה והיו נתונים תחת מעקב כשנה.

הקהילה היהודית בדרום אפריקה מונה כ-77,500 איש והיא הקהילה היהודית הגדולה ביבשת אפריקה. זוהי קהילה המורכבת בעיקר מיוצאי הרפובליקות הבלטיות במזרח אירופה, והריכוז הגדול בעולם של יהודים יוצאי ליטא. רוב היהודים יושבים בערים יוהנסבורג, קייפטאון ודרבן.
וורן גולדשטיין דרום אפריקה דאעש פיגוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד