י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הדיל המסתמן: זו רשימת הדיינים שתמונה לבית הדין הרבני הגדול

ניצחון חרדי? נראה כי הושגה הסכמה על זהות הדיינים שימונו הערב לבית הדין - זאת לאחר התגייסות הליכוד, והצלחת הווטו החרדי על הרב שפירא • בפנים - הרשימה המלאה, ומפת השיוכים הפוליטיים • החשש: ביטול ברגע האחרון

הרב יצחק יוסף בכניסותו לישיבה למינוי דיינים, צילום: שלומי כהן, פלאש90
הרב יצחק יוסף בכניסותו לישיבה למינוי דיינים, צילום: שלומי כהן, פלאש90

הישג לחרדים בוועדה למינוי דיינים? לקראת ישיבת הועדה למינוי דיינים שתתכנס הערב (ג') בירושלים לבחור שישה דיינים לבית הדין הגדול, הגיעו אתמול החרדים להסכמות עם יו"ר הועדה השר יובל שטייניץ ועם שרת המשפטים איילת שקד על זהות הדיינים שיתמנו. על פי רשימת השמות המתפרסמת כעת ב'בחדרי חרדים', נראה כי הבית היהודי הפסידו לש"ס, שהצליחה למנוע מינויים שאינם מקובלים עליה.

סלע המחלוקת בין הראש"ל הגר"י יוסף לאנשי 'הבית היהודי' נוצרה סביב דרישת הרב יוסף לרוב ספרדי בקרב הדיינים. הרב יוסף דרש למנות את הרב ציון לוז, דיין דתי לאומי וספרדי - זאת במקום מועמד 'הבית היהודי' הרב שלמה שפירא.

אמש בשעות הערב המאוחרות נפגשו במזנון הכנסת שטייניץ, שקד וגפני יחד עם יועצו של שטייניץ רמי טייב, ויחד הם סיכמו על מינוי הרב לוז. יצויין כי מי שמנהל את המגעים מטעם הראשון לציון הרב יצחק יוסף ויו"ר ש"ס השר אריה דרעי הוא השר לשעבר אריאל אטיאס, שנכנס לתפקיד לאחר שקודמו כשל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במידה ולא יהיו שינויים נוספים עד הישיבה הערב בשעה 19:00, צפויים להתמנות לדיינים בהסכמה ששת הדיינים הללו (לפי מפתח של שניים לכל סיעה - ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי):

- הרב אהרון כץ, מועמד ליטאי הנתמך על ידי מפלגת 'דגל התורה' והרב הראשי הגר"ד לאו, זאת במקום הרב גורטלר בו תמך ח"כ גפני.

- הרב אליהו היישריק, דיין וחסיד גור הנתמך על ידי 'אגודת ישראל', השר ליצמן וח"כ אייכלר.

- הרב יעקב זמיר, ראב"ד בעיר נתניה. מועמד הנתמך על ידי ש"ס.

- הרב יצחק אלמליח, ראב"ד תל אביב הנתמך על ידי ש"ס.

- הרב ציון לוז, דיין בן עדת מרוקו המשתייך לציונות הדתית. כיהן בעבר כר"מ בישיבת כרם ביבנה והוא אב"ד בבאר שבע.

- הרב מיכאל עמוס, הנתמך על ידי הליכוד. הרב עמוס הוא אמנם מועמד הליכוד אך נתמך על ידי ש"ס ויהדות התורה, ומינויו הצפוי מהווה עוד ניצחון לנציגות החרדית וכישלון לבית היהודי.

עם זאת, גורם בכיר בועדה למינוי דיינים העריך הצהריים לבחדרי חרדים כי קיים סיכוי גדול לדחיית הישיבה הערב, וכי גם אם היא תתקיים לא תהיה הצבעה, זאת לאחר שנוצרו אי הסכמות בין החברים בועדה.

גורם ב'בית היהודי' אומר ל'בחדרי חרדים' כי "ש"ס שוב מביסה את הציונות הדתית. לאחר שניצחה במאבק בתי הדין האזוריים, מינתה מנכ"ל לבתי הדין הרבניים משלה, שינתה את הרכב וועדות המשנה של בתי הדין - היכן שבוחנים מועמדים לאזורי, מנעה מינויים של שישה דיינים בציונות הדתית לאזורי - הרבנים בס, ורגון וברונר, ולבית הדין הגדול - הרב לביא, הרב בן מנחם וגם הרב שפירא, שחטאו שהוא אשכנזי".

כזכור, אתמול בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' נשאל יו"ר ש"ס השר אריה דרעי האם הוא מרוצה מהתוצאות שהביא אריאל אטיאס בוועדה למינוי דיינים, והשיב כי "אני לוקח אחריות לטוב ולמוטב, אני מנהל את העניין ומשתמש באנשים ובאריאל אטיאס ובחברים אחרים. מה שעומד מולנו, אנחנו לא נלחמים על הייצוג של ש"ס - על זה אין מחלוקת".

כשנשאל האם ש"ס תחולל משבר קואליציוני אם לא יהיו רוב דיינים ספרדים לבית הדין הגדול ענה כי - "לא. זה לא המאבק שלנו. אני רואה צוואה של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ומרן הרב אלישיב זצ"ל שאצלם הנושא של בתי הדין היה בחשיבות עליונה, של רבנות ושל דיינות, להעמיד אנשים ראויים ןהגונים בבתי הדין ולשמר את המערכת הזאת. אני ניהלתי יחד עם הרשל"צ הרב יצחק יוסף מאבק נגד דיינים שאינם הגונים, לא אכנס לשמות, שזה היה מורשתם של מרנן ןרבנן לא להכניס אותם וסוגיהם ודומיהם.

"על זה המאבק שלי. אנחנו לא נאבקים על דברים שאנחנו זקוקים ומגיע לנו. אנחנו נאבקים עם הרשל"צ הרב יוסף שהוא כנשיא בית הדין קןבע מי מתאים ומי לא, ואני מנהל את המאבק בשבילו, ולפעמים אנחנו משלמים על כך מחיר. אנחנו נלחמים על צביון בתי הדין הרבניים ועל הרמה והדמות והאופי של בתי הדין והרבנות בארץ".

הידיעה עודכנה בשעה 12:39
בית הדין הדיל המסתמן הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד