כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

עבדים היינו • כך משתיקים עובד חרדי • כתבה ראשונה בסדרה

מעסיקים חרדיים מנצלים מצוקת עובדיהם, המבקשים סביבת עבודה חרדית • הם רודים בהם ומפרים את זכויותיהם הבסיסיות • 'בחדרי חרדים' מרים את הכפפה וקורא לגולשים ליטול חלק במאבק

פועל חרדי. למצולם אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: יצחק לב ארי
פועל חרדי. למצולם אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: יצחק לב ארי



אם חשבתם שמצוקת העובדים החרדים מסתיימת בקושי להתקבל לעבודה אצל מעסיקים חילוניים - אתם מחוץ לסטטיסטיקה.

התופעה מוכרת וכואבת עד אימה. מעסיקים מקרב הציבור החרדי מנצלים את עובדת היותם ברירת המחדל עבור גברים ונשים - בעיקר נשים - שלא יוותרו לעולם על סביבת עבודה חרדית, ומפלים את עובדיהם לרעה, בכל קנה מידה.

מובן מאליו, כי מרבית האנשים עמם שוחחנו לצורך הכנת סדרת הכתבות, סירבו שנפרסם את שמם ואף דרשו לטשטש פרטים מזהים.

בשורה התחתונה, נתקלנו בשורת 'ניצולים' ארוכה מסוגים שונים ומשונים: החל באי-קיום התחייבויות מפורשות לעובד, הפרת חוזים, קיצוץ במשכורת, הוספת שעות עבודה, ביטול זכויות המוקנות לעובד על-פי חוק, וכלה בפגיעה אגרסיבית במסגרת העבודה עצמה, כמו העסקה בשעות לא שעות.

גולשי 'בחדרי חרדים', זו ההזדמנות שלכם לחולל שינוי. שתפו אותנו בסיפורי ניצול המוכרים לכם. אנו נפרסם - ואולי נשפיע על אותם מעבידים כוחניים, המתעלמים מכללי הבסיס של 'בין אדם לחברו' ומחוקי העבודה.


"תלכי הביתה, יש לי משאית עמוסה בגננות"

נפתח באחד המקצועות הפופולאריים ביותר במגזר: רשת חרדית מוכרת מאוד המעסיקה מאות גננות.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', משחזרת גננת ותיקה ברשת את תגובתו של ה'בוס' שעה ש'העזה', ברוב חוצפתה, לבקש בעדינות שדרוג זעיר במשכורת.

"הוא אמר לי בזו הלשון: 'יש לי משאית של עובדות חלופיות שמחכות כאן למטה. מצידי, את יכולה ללכת הביתה'".

רשת זו כבר 'זכתה' - ובצדק - להתפרסם ביחסה מחפיר לגננות, בעיכובים מתמשכים בהעברת משכורות, בקיצוץ בשכר ללא הודעה מוקדמת, ובקיצור - בשימוש מוגבר ב'איום המשאית העמוסה'.

זו אינה הרשת היחידה ה'מתעללת' בעובדיה.

גננת ברשת אחרת, המחזיקה בוותק של 25 שנה, הייתה אמורה לצאת לפנסיה מוקדמת. ביום לא בהיר נקראה אל חדרו של המנהל. הוא העניק לה מכתב פיטורין בלא סיבה, ולראיה – העסקתה נמשכה כרגיל, אלא שהפעם לפי חוזה שחודש מדי שנה.

המשמעות: הפסד כל היתרונות אותם היה אמור להעניק לה הוותק.

חרדית? קבלי פחות 2000 שח


אם מצוקת הגננות לא הצליחה להפתיע אתכם, כדאי שתתרכזו בסיפור הבא, העוסק במקצוע נחשב יותר: חברה להנדסת תוכנה.

החברה, מהגדולות בתחום העסקת חרדים, הוקמה בעיר חרדית מוכרת מתוך מטרת-קודש. כך לפחות מצהירים מנהליה.

ומה המטרה? סיוע לאימהות למשפחות ברוכות ילדים להתפרנס בכבוד ובאווירה חרדית, ולסייע לבעל לשקוד על לימודיו בכולל.

זו הדרך של החברה 'לסייע' לאימהות, המוסרות את נפשן כדי להביא לחם הביתה: בעוד בסניפיה החילוניים של החברה, שכרם ההתחלתי של העובדים עומד על 6000 ש"ח לחודש - השכר הממוצע בסניף החרדי עומד על 4000 שקלים בלבד.

אתר 'דה מרקר' ערך שיחה עם שתי נשים שפתחו בית תוכנה למגזר החרדי. בראיון הן מספרות באופן ברור כי הסיבה היחידה להצלחת החברה, חרף החשד המובנה כלפי הציבור החרדי, שנתפס כבלתי שייך להתמחות טכנולוגית, היא העובדה שיכלו להציע טווח מחירים נמוך בהרבה מהמקובל, כזה שניתן להשיג רק בשווקי המדינות המתפתחות.

העובדה הזו, כמובן, באה על חשבון העובדות החרדיות ושכרן.

במילים אחרות: על סביבת עבודה חרדית משלמים - ובגדול.

כללי הזהב

יוסי (שם בדוי) הספיק לחוות את הניצול על בשרו. בשיחה עם 'בחדרי חרדים', הוא מונה את שלושת כללי הזהב המרכזיים של המנהלים החרדים בדרך לניצול העובדים.

כלל ראשון: אל תדברו על השכר - אסור לעובד לדון בגובה השכר עם חבריו לעבודה. עצם קיומו של סעיף כזה כתנאי (במפורש או בעל-פה) הוא בלתי חוקי בעליל. ברם, מנהלים רבים משתמשים בו כדי למנוע מראש דיונים ותחרות בין העובדים אודות השכר, דבר שעלול להביא אותם לדרוש העלאה.

כלל שני: מועדי חופשות. בהחלטת ה'בוס' – במקרים רבים, נוטל לעצמו המעסיק את ה'זכות' להחליט עבור העובד מתי ייקח את ימי החופש. לא אחת הוא מחליט עבור העובד, בלי לשאול שאלות, כי ימי חול-המועד, בהם רבים בציבור הישראלי לא עובדים ממילא, ירדו מחשבון ימי החופשה.

כלל שלישי: דמי הבראה, ביגוד ושאר הטבות כלולים מראש במשכורת. במילים אחרות: תגיד תודה שאתה מקבל כסף ותשתוק. כל הזכויות המקובלות בקרב עובדים בעולם המערבי, בטלות ומבוטלות.

כן, זה אמיתי.

• • •


עובדים רבים התלוננו בפנינו לא רק על פגיעה בשכר ובתנאים. חלקם מקוננים על התנהגות מחפירה ויחס בלתי אנושי בעליל.

מיכל (שם בדוי), עבדה במשך כשנתיים במפעל למוצרי אומנות יהודית בבני-ברק.

לדבריה, המעסיק שלה התעלל בעובדות כולן באופן קבוע. אם חלילה הוא 'קם על רגל שמאל', העובדת הראשונה שפגשה בו הייתה זוכה לסדרה של קללות ונאצות, איומים והכפשות, על טיב העבודה שלה ועל העצלנות הבולטת שלה.

לדברי מיכל, העובדות שחששו לפת-לחמן, בלעו את העלבון בקול דממה – והמשיכו הלאה.

מן הראוי להבהיר, כי לצד המעסיקים העוברים במזיד על 'לא תרדה בו בפרך' ופוגעים בעובדיהם בנזק נפשי וכספי בל יתואר, יש גם מעסיקים החרדים לדבר ה' ולתחושת עובדיהם.

נכון, מעסיקים חרדים רבים דואגים לעובדיהם ומפגינים כלפיהם יחס אנושי ומעלה. אך לצערנו, המקרים ההפוכים הולכים ומתרבים – עד שניתן להגדירם כתופעה של ממש.

נראה כי ידם של המעסיקים על ההדק קלה כשהם ניצבים בפני עובד חרדי, שלא יוותר בכל מחיר על סביבת עבודה חרדית.

זה הזמן שלכם, גולשים נכבדים, להרים את הכפפה מהצד שלכם. ספרו לנו את סיפוריכם, ולוואי שהדברים יפלו על אוזניים קשובות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 91 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד