כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

עשור למלחמת לבנון: האזינו למפקד חטיבת הצנחנים מדווח "50-60 מחבלים בתוך הכפר"

צה"ל חושף היום את קולות הקשר מאחד הקרבות הקשים ביותר במלחמת לבנון השניה - הקרב בכפר עייתא א-שעב

עשור למלחמת לבנון: האזינו למפקד חטיבת הצנחנים מדווח "50-60 מחבלים בתוך הכפר"
דובר צהל

קולות מלחמה: עשור למלחמת לבנון השניה, פרסם צה"ל את קולות הקשר מהקרב שהתנהל בכפר עייתא א-שעב, בשבוע הרביעי של המלחמה, בין כוחות המילואים של חטיבת כרמלי וכוחות חטיבת הצנחנים בסיוע חיל האוויר ובין חמושים מארגון חיזבאללה.

הקרב היה מהקשים ביותר של צה"ל במהלך המבצע, 13 חיילי ומפקדי צה"ל נהרגו, בעיקר כתוצאה מפגיעות טילי נ"ט. במהלך הקרב, על פי מקורות בצה"ל, חוסלו כ-50 מחבלים ויעדים רבים בתוך העיירה הופצצו והושמדו עד היסוד.


"לצערי איבדנו שלושה לוחמים ויש כ-30 פצועים"

צה"ל חשף היום (ד') את קולות הקשר של חטיבת הצנחנים. בקולות נשמעת שיחת חיתוך מצב של המח"ט דאז תא"ל חגי מרדכי עם מפקדי החטיבה. "כאן קודקוד. ההבנה שלנו שיש בסך הכל 50 עד 60 מחבלים בתוך הכפר. יש התנגדות חזקה, הרבה מאוד נ"טים. מדובר בכוח המקומי לדעתי זה גם היתרון היחסי שלו מבחינת היכרות טובה עם השטח. מבחינת כוחותינו לצערי איבדנו שלושה לוחמים ויש כ-30 פצועים".

השתלשלות הקרב
בשעות בוקר ה-31 ביולי 2006 נכנסו כוחות צנחנים לכפר השיעי עייתא א-שעב בסמוך למושב זרעית, ונתקלו במחבלי חיזבאללה, איתם ניהלו חילופי אש שבמהלכם נורו טילי נ"ט ופצצות מרגמה. בחילופי האש במהלך היום הראשון נהרגו 20 מחבלים והכוחות תפסו שליטה על מספר בתים בגזרת הלחימה.

חילופי האש הסלימו ביום השני ללחימה, עד לכדי שלושה הרוגים בקרב כוחות הצנחנים, ממטח טילים בצהרי אותו יום. כמו כן נפצעו מפקד פלוגה וסגנו בגדוד 890. חילוצם מן השטח, כמו גם חילוץ גופתו של צנחן נוסף הפכו מורכבים עד מאוד, ובוצעו תחת אש כבדה ותוך לחימה במחבלים מטווחים קרובים.

ב-2 באוגוסט, כשהוא מגובה בחיפוי אווירי ובכוחות משוריינים, הצליח כוח הצנחנים לפגוע בקבוצה של 17 חמושים ולהרוג שבעה מהם. בחילופי האש נהרג חייל נוסף ושני לוחמים נפצעו באורח קשה. גם למחרת ניהלו הצנחנים קרבות כנגד מחבלי החיזבאללה והרגו כמה מהם.

כחמישה ימים לאחר תחילת הקרב נהרג חייל המילואים הראשון, לאחר שנפגע באורח אנוש כתוצאה מפגיעת נ"ט במבנה ומאוחר יותר נפטר מפצעיו. במהלך חילופי האש העזים הצליחו לוחמים מחטיבת כרמלי לעצור שישה פעילי חיזבאללה, שהועברו לחקירה במערכת הביטחון על מנת לסייע באיסוף המודיעיני. בנוסף חשפו הכוחות בכפר מרגמה בקוטר 120 מ"מ שכוונה לעבר מדינת ישראל, ולידה היו מונחות כ-100 פצצות מרגמה המוכנות לשיגור.

ב-9 באוגוסט בשעות הבוקר המאוחרות, נפגע טנק מרכבה השייך לחטיבת המילואים 847 שפעלה בגזרה באותה העת מטיל מסוג 9M133 קורנט, ככל הנראה מטווח קצר. לאחר שהטיל פגע בטנק הוא עלה באש והיה קושי רב להתקרב אליו. השריפה שהשתוללה מעלה את הסברה כי מערכת כיבוי האש שהייתה קיימת בטנק לא פעלה. כתוצאה מהפגיעה נהרגו כל ארבעת אנשי צוות הטנק.

הקרב בעייתא א-שאב התרחב ב-12 באוגוסט לחלק מהמערכה הקרקעית על נהר הליטני, בכפר אבו טוויל שבמרחב עייתא א-שעב, נורה טיל נ"ט לעבר כוח רגלי מחטיבת כרמלי, עליה פיקד במלחמה אל"מ אילן אטיאס, ושממנו נהרגו שלושה חיילים. בעקבות כך החליט אטיאס להסיג חזרה לשטח ישראל את אחד מגדודיו, אשר ספג את הנפגעים. הגדוד נסוג תוך שהוא נוטש שטחים שולטים באזור הכפר. החלטה זו יצרה פתח דרכו חדרו מחבלי חיזבאללה נוספים למרחב עייתה א-שעב, אשר הפכו את הלחימה על כיבושו מחדש של השטח השולט בידי לוחמי חטיבת כרמלי, ובראשם הסמח"ט, הושע פרידמן בן שלום, למורכבת וסבוכה.

הקרב היה מהקרבות הקשים ביותר של צה"ל במהלך מבצע "קורי פלדה". האבידות בצד הישראלי הסתכמו ב-13 חיילים הרוגים, בעיקר כתוצאה מפגיעות טילי נ"ט. מקורות בצה"ל דיווחו שבמהלך הקרב חוסלו כ-50 מחבלים ויעדים רבים בתוך העיירה הופצצו והושמדו עד היסוד.

בכללותו הקרב היווה הכנה מקדימה לפתיחת מבצע "שינוי כיוון", פעולה צבאית של כוחות צה"ל שהובילה למלחמת לבנון השנייה. לאחר המלחמה חקרה ועדה בראשות האלוף במילואים יורם יאיר את מהלכי הקרב של עוצבת הגליל ובכלל זה גם את קרב עייתא א-שעב. הוועדה בראשות יאיר מתחה ביקורת קשה במיוחד על הדרך בה נוהל הקרב ויאיר אף כינה אותו - "החור השחור של המלחמה".
מלחמת לבנון השנייה קולות הקשר חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד