י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

השר אטיאס תוקף האוצר: "שמים מקלות בגלגלים"

מבקר המדינה חשף ליקויים חמורים בדיור הציבורי • האשמים: ראשי השיכון בתקופה שקדמה למינוי אטיאס - והאוצר • ותשובת האוצר? נציגיו אפילו לא טרחו להגיע לדיון

אסור לבטל את הדיור הציבורי. אריאל אטיאס
אסור לבטל את הדיור הציבורי. אריאל אטיאס



לאחר חודשים ארוכים של מרמור גובר והולך במשרד הבינוי והשיכון, מרמור שמקורו בגלגלים שתוקע משרד האוצר ביוזמות החדשות של המשרד, התפרץ אתמול הסכר באופן רשמי.

המיקום: הוועדה לביקורת המדינה. נושא הדיון: תחזוקת הדיור הציבורי. העילה לפרוץ הכעס: אי הגעתם של נציגי אגף התקציבים באוצר לדיון.

"חובה להגיע לדיון בוועדה הזו", זעם ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה, והבטיח לנקוט בכל האמצעים נגד הפקידים שהתחמקו. אז נכון, שהרבה אמצעים לא עומדים לרשות ועדה כזו או אחרת, גם לא בוועדה כמו הוועדה לביקורת המדינה בה חלה חובת השתתפות למוזמנים, אבל בשביל זה בדיוק קיימת התקשורת.

מי שהצטרף לחסון בהבעת הכעס היה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שהגיע במיוחד כדי להשתתף בדיון החשוב, שעיקרו: תחזוקה לקויה של הדיור הציבורי. ברקע: דו"ח קשה מאוד של מבקר המדינה על התנהלות החברות המשכנות, וגם נגד משרד השיכון בתקופה שקדמה לכניסתו של אטיאס לתפקיד.

86% מהדירות אינן מתוחזקות כראוי

הנתונים בשטח: מלאי הדיור הציבורי במדינה מונה כ-66,000 דירות והן מושכרות בשכר דירה נמוך יחסית, בדרך-כלל לאוכלוסייה במצב חברתי-כלכלי קשה. רוב הדירות נבנו בשנות ה-50 וה-60, כאשר היה צורך בקורת-גג לאלפי עולים. במשך השנים נפגעו הדירות מבלאי טבעי, פגעי מזג האוויר, שקיעות קרקע ומתחזוקה לקויה.

רוב הדירות בדיור הציבורי נמצאות בבעלות המדינה ומקצתן - בבעלות החברות לדיור ציבורי, שרובן חברות ממשלתיות או ממשלתיות-עירוניות. האחריות לדירות אלו מוטלת על משרד הבינוי השיכון, אשר אמור לפקח על הנעשה בחברות; כשהחברות הן אלו שמנהלות את הדירות, ועומדות בקשר עם השוכרים.

מבקר המדינה בדק ומצא כי 86% מהדירות אינן מתוחזקות כראוי, בחלקן אפילו ליקויים המסוכנים לחיי אדם, ומטיל ספק האם הדו"חות שמילאו חברות הבניה לגבי תחזוקת הדירות אכן אמינים. עוד התגלה, כי משרד השיכון הזניח את הפיקוח על חברות הבניה, ולא עמד על כך כי יפרטו בחוזים שלהם עם הדיירים, את המחוייבות של החברות לתקן את ליקויי הבניה.

המבקר גם מתח ביקורת על התנהלותה האיטית של ועדת החריגים במשרד השיכון, האמורה לאשר הוספות ותיקונים שאינן בחוזה. הוועדה התכנסה לעתים רחוקות, והדיירים נאלצו לחכות חודשים רבים למענה.

בדרך-כלל לא נרשם בפרוטוקול מי נוכח בישיבות הוועדה, ולעתים החלטות הוועדה לא היו ברורות או מנומקות. כמה חברות לא טיפלו כלל בחלק מהליקויים שהובאו לידיעתן ובחלק מהם - הן טיפלו באיחור ניכר מהמתחייב בחוק.

"המדינה לא נוהגת מנהג בעלים שדואג"

חוק הדיור הציבורי, שנחקק בשנת 1998, יצר בעיה, באשר הוא לא נתן מענה לסוגית הליקויים בדירות. המבקר הציג דירות מסוכנות, ארונות חשמל פרוצים, שקיעות רצפה, מעקים מסוכנים לשימוש, תקרות מתפוררות, דלתות שבורות, סדקים קשים וקילופי טיח, רטיבות ועובש.

לדברי נציג המבקר, "המדינה לא נוהגת מנהג בעלים שדואגת לרכוש-שלה עצמה, הדייר נופל בין הכסאות ולא מקבל טיפול אמיתי ומערכתי". חשוב לזכור שהמדובר הוא באוכלוסיה קשת יום וחלשה, שהמבקר אמור לשמש לה לפה.

"במשך עשרים שנה לא בונים דיור ציבורי חדש, ומנסים לחסל אותו כל העת", זעק אטיאס, בהוסיפו: "גם את החוק לא מיישמים. צריך להכניס לחוק עוד ליקויים רבים בדירות שעל המשרד לתקן. איננו מוסיפים רק בגלל שמשרד האוצר לא מאפשר לנו לתקצב פריטים נוספים. בשנת 2001 משרד האוצר תיקצב סך של 87 מיליון ₪ לטיפול שוטף בדירות הציבוריות, ואילו היום רק 37 מיליון ₪ - למרות שמצב הדירות יותר גרוע הרבה יותר".

אטיאס גילה, כי משרד השיכון העמיד השנה מתקציבו-שלו (בעיקר ממכירת דירות מהדיור הציבורי) 120 מיליון ₪ השנה לתחזוקה, למרות שבשנה הקודמת היה רק 55 מיליון ₪.

אסור לבטל את הדיור הציבורי, הבהיר אטיאס, ולהיפך צריך לחזק אותו. לדבריו, משרד השיכון הציע כי בכל מכרז חמישה אחוז מהדירות - יהיו דיור ציבורי. כך לא יהיו שכונות עוני, אלא הדיור הציבורי יפוזר בין השכונות. בצורה שכזאת, הבטיח אטיאס, נצליח תוך תוך חמש שנים לחדש את המלאי. הוא הוסיף כי האוצר מתקצב בצורה מגוחכת גם את ועדת החריגים במשרד השיכון.

"השנה הוקצבו לכך 750 אלף ₪ שזה פשוט מגוחך. אנחנו הקצבנו מצידנו ארבעה מיליון ₪, מול ארבעה מיליון ₪ שנתנה עמידר - וביחד יש שמונה מיליון ₪ שגם זה לא מספיק", ציין אטיאס. "מזה 20 שנה לא מחודש מלאי הדיור הציבורי, כאשר לראשונה מאז כניסתי לתפקיד משתמש המשרד בתקציבו - לרכישת דירות בעיקר לנכים רתוקים לכיסאות גלגלים, ולמשפחות עם מצוקה קשה".

סבל מול אטימות

בדיון השתתפו גם דיירים שסיפרו על מצב תחזוקתי קשה ביותר, מכת עכברושים, ועל מצוקות וסבל מתמשך - ומולם אטימות של החברות המשכנות.

נכה המתגורר בבניין מסוכן, סיפר כי אם חלילה תפרוץ במקום שריפה הוא לא יוכל להימלט, והוא נתקל באזניים אטומות אצל החברה המשכנת. אחרים סיפרו, כי החברות המשכנות אינן מבצעות טיפול-שורשי אלא טלאי-על-טלאי.

ח"כ יואל חסון הדגיש, כי נגד פקידי האוצר שהתחמקו מלהגיע לדיון יינקטו אמצעים וכי על פי חוק, חובה להופיע לדיון בוועדה לביקורת המדינה – בשונה מוועדות הכנסת האחרות.

"אני מאוד מקווה שלא יקרה אסון, אך אני מזהיר אתכם שאתם לוקחים אחריות אישית כבדה", אמר חסון, באמרו כי האחריות לכל מה שיקרה היא על מי שמופקדים על הנושא: שרים, בעלי חברות וראשי רשויות.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד