י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגר"ח קנייבסקי ליהודי גרמניה: "עלו לארץ"

אחד מרבני פרנקפורט נכנס אל מעונו של הגר"ח קנייבסקי ושוחח עמו על מצב היהדות במדינה. הגר"ח השיב לרב כי צריך לפעול להעלות את יהודי גרמניה לארץ ישראל: "מצווה גדולה לגור פה". וגם: האם מותר לחתן יהודי שלא נימול

הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר

באחד מימי השבוע נכנס אחד הרבנים הגדולים בפרנקפורט שבגרמניה למעונו של הגר"ח קנייבסקי ותיאר את מצב היהדות במדינה, שם כשבעים אלף יהודים ורובם אינם יודעים מאום ביהדות - "לא שבת ולא מילה, לא כשרות ולא טהרה, ממש גוים לכל דבר" כדברי הרב.

בעלון 'דברי שי"ח' מתורת הגר"ח מובא כי הרב סיפר לגר"ח כי הוא משתדל מאוד לעורר את זיקת היהדות ולהאיר את ניצוץ שלהבת התורה בהם, ואכן לאט לאט הוא מצליח להחזיר עוד ועוד יהודים לחיק היהדות.

הגר"ח אמר לרב כי "צריך להמליץ להם לבוא לארץ ישראל. זו מצווה גדולה לגור פה".

הגר"ח שאל את הרב אם הוא יודע למול ונענה שכן והוא מל ילדים יהודים קטנים, אך בעיקר גדולים שחוזרים בתשובה. "אבל זה מאוד קשה כי אלו שמתחזקים ביהדות ומתחילים לשמור שבת, עדיין קשה להם להסכים למילה מאחר והם מאוד חוששים מזה. אני מביא להם רופאים גדולים שיסבירו להם שלא יקרה להם שום נזק" אמר הרב.

הגר"ח אמר לרב כי זה דבר גדול מאוד, "הלוואי ותזכו כמו יהושע בשעתו, לעשות 'גבעת הערלה'. שתזכו למול את אלפי האנשים". והעיר בחיוך ש"מצד הדין אפשר היה לכפות עליהם למול, מדין כופין על המצוות ומילה בעל כרחה שמה מילה, אלא שאני לא יודע אם אתם יכולים".

הרב אמר לגר"ח "אם זה יהיה בעל כרחו מיד השלטונות ישימוא אותי זה על אותי בבית סוהר...".

בנוסף שאל הרב שאלה שמתעוררת הרבה על כך ש"לפעמים בני זוג יהודים מבקשים שאסדר להם חופה וקידושין כדין. אלא שהרמה של הידיעה שלהם ביהדות מאוד מאוד נמוכה והם לא שומרים תורה ומצוות, ובמקרים רבים הגבר אינו מהול, וכעת הוא לא מוכן עדיין למול עצמו. האם מותר לסדר לו קידושין".

הגר"ח ענה: "ערל דינו כגוי לענין הרבה דינים, ואף שהוא תינוק שנשבה מכל מקום שימול עצמו קודם ורק אחרי זה יתחתן".

הרב מגרמניה הוסיף ושאל "ואם הוא מבטיח בהן צדק שבהמשך הוא ימול עצמו, בפרט שהוא רוצה בליבו למול אלא שהוא מפחד". ענה הגר"ח: "'מפחד' זה לא תירוץ".
הרב חיים קנייבסקי גרמניה עליה לארץ ברית מילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד