כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

גפני עקץ את ליצמן: סגן השר איציק כהן יעזור לך עם כחלון

ישיבת סיעה סוערת ביהדות התורה - גפני עקץ את ליצמן, והשיב אש לאייכלר • כל מה שצריך להגיד על ועידת שלומי אמונים, והאם חקירות נתניהו מסמנים את קץ שלטון הימין? טורו הפופולארי של הפרשן הפוליטי אבי בלום

כ"ץ הימין? ראשי המפלגות החרדיות בפגישתם עם השר כץ השבוע
כ"ץ הימין? ראשי המפלגות החרדיות בפגישתם עם השר כץ השבוע

היום שלפני
שבועיים של נזיפות פנימיות עברו על הסיעות החרדיות. בשבוע שעבר היה זה יו"ר ש"ס דרעי שביקש מהח"כים להישאר לבדם בחדר הסיעה ונזף בח"כ גואטה על הפוסטים שהוא מפרסם נגד ראש הממשלה. השבוע עסקו חברי הסיעה באותו הרכב, בשאלה הרת הגורל מי מהחברים הדליף את הדברים שכיכבו בשבוע שעבר בכותרות קו עיתונות. תשובות ניתן לשלוח למזכירות סיעת ש"ס ברחוב קפלן, כנסת ישראל, ירושלים. בין הפותרים נכונה תוגרל הנחה מסובסדת בקייטנה.

ביהדות התורה, החיים מעולם לא היו קייטנה. בתנועה האשכנזית המאוחדת לא צריך להוציא את העיתונאים מהחדר כדי לוודא שהדברים שנאמרים בישיבה יודלפו. גם השאלה מי משבעת המופלאים מדליף אינה רלוונטית שכן ראוי יותר לשאול – מי לא.

ועידות מפלגתיות, ללא הבדלי גזע, דת וסיעה מוציאות מגפני את המיטב. הכותרת שיצאה מדברי ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין בוועידת שלומי אמונים על הצורך בחלוקה מחודשת וקבלת המקום התשיעי, הביאה את גפני לחדר הסיעה עם בטרייה במצב של עודף טעינה.

יו"ר שלומי אמונים מאיר פרוש הגיע מותש לישיבה השבועית, היישר מהמסע המטלטל באוקראינה. יו"ר דגל התורה שידוע כטיפוס מתחשב במיוחד, דילג על החבר הנוחת וסגר חשבון עם שאר החברים האגודאים. כאשר ליצמן דיבר על האולטימטום שהציב להעברת רפורמת הביטוח הסעודי, השיב גפני באותו מטבע לשון שליצמן עשה בו שימוש בראיון שהובא פה בשבוע שעבר.

"זה נושא חשוב ואני מסכים לעזור במערכה מול האוצר", אמר גפני, "אבל לא אסכים שיכתיבו לנו לחולל משבר ולפרוש מהקואליציה. אנחנו לא מרגישים מחויבות להסתכסך בגלל התנהלות של אחרים". יו"ר ועדת הכספים ציטט בשינויים מתבקשים, את ההתייחסות המקבילה של שר הבריאות למשבר שלא נגמר בעניינו של מיכי אלפר בחיפה. המועמד לשעבר לסגנות ראש העיר בחיפה, הפך לסלע קיומה של דגל התורה, אבן הראשה. קונצנזוס דוגמתו לא היה מאז כנס היסוד של דגל התורה בבנייני האומה.

האובססיה של גפני לעלילות הסגנים – מתחילה ברשויות ונגמרת בממשלה. בתמימות מעושה, הציע גפני לליצמן להסתייע בסגן שר האוצר בתקצוב הרפורמה החדשה, כהמשך טבעי לישיבה המשותפת מהשבוע שעבר בלשכת כהן, אשר אליה כזכור, גפני לא הוזמן.

הפינג-פונג בין גפני לליצמן העלה חיוך על פני החברים, שידעו כי דקה אחרי הישיבה השניים מתכוונים לצעוד ביחד עם יו"ר ש"ס דרעי לישיבה משותפת בלשכת שר התחבורה. גפני וליצמן אומנם מספקים לעיתונאים את ההצגה הכי טובה בעיר, אבל בנושאים המהותיים – כמו מידור שאר החברים – הם משתפים פעולה ומסתדרים מאחורי הקלעים לגמרי לא רע.

מי שלא נהנה מהמחזה היה ח"כ ישראל אייכלר, שהתלונן והתאונן, מתוקף תפקידו התפור למידותיו כיו"ר הוועדה לפניות הציבור. "למה אתם הולכים אל ישראל כץ לבד?", שאל אייכלר. הח"כ השישי הזכיר לנוכחים שגם על מה שקורה מאחורי הקלעים בפגישותיהם עם ראש הממשלה ובכירי המדינה, גפני וליצמן לא טורחים ליידע ולעדכן את החברים.

גפני, שאף פעם לא נותר חייב, השיב לאייכלר מענייני דיומא. "אני לא זוכר שהתייעצת איתנו השבוע לפני שבחרת ללכת, בניגוד לדעתנו ולדעת ש"ס, כנציג חרדי יחיד, לכינוס הוועדה למינוי דיינים. אז אל תדבר איתנו בבקשה על הישיבות שלנו עם שר התחבורה". אמר וקם.

חוצה ישראל
על הישיבה למען השבת, שהתקיימה בלשכת שר התחבורה בנוכחות ח"כי דג"ל (דרעי, גפני ליצמן) ניתן לומר את דברי אחד העם: יותר משישראל (כ"ץ) שמר על השבת, שמרה השבת על ישראל.

למרבה ההפתעה, חברי הכנסת החרדים הוזמנו לפגישה ולא ביקשו לזמן אותה - כנהוג וכמקובל באירועי הפרה של הסטטוס-קוו. גם ההודעה הרשמית שהוציאה הדוברת האישית של השר בסיום המפגש, נראתה כמו הודעה שיצאה מטעמו של הרב יצחק גולדקנופף, יו"ר ועדת הרבנים למען השבת.

על מנת שלא לקפח שכר שיחה נאה, ראוי להביא את ההודעה (כמעט) במלואה: "השר ישראל כ״ץ זימן לפגישה את ראשי המפלגות החרדיות: אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני כדי להתריע בפניהם על הצורך לטכס עצה ולהיערך כראוי מול העתירה שהוגשה לבג״צ ע״י התנועה הרפורמית בנושא הפעלת תח״צ בשבת.

העתירה תוקפת את שר התחבורה אישית על דבקותו בסטטוס קוו ואי נכונותו לשקול מתן היתרים לתח״צ בשבת. בנוסף זימן השר לפגישה את הנהלת המשרד, נציגי הלשכה המשפטית, מנהלי התח״צ ומנהלי חברות תשתיות הכבישים והרכבות כדי שישמעו את דברי ראשי המפלגות וישיבו לשאלותיהם והנחה אותם להקפיד על שמירת הסטטוס קוו והשבת קלה כבחמורה. השר כ״ץ הבהיר כי הוא רואה חשיבות עליונה בשמירת צביונה היהודי של מדינת ישראל והוא נחוש להמשיך ולשמור על הסטטוס קוו ועל השבת למרות כל הלחצים, כפי שעשה גם בשבע השנים האחרונות".

לאריה דרעי, שנאלץ לצאת לעימותים עם רכבת ישראל בכובעו (שהוסר) כשר הכלכלה, זכורות גם גישות אחרות בשבע השנים האחרונות - אבל למה להיתפס לקטנות. לא בכל יום, משמיע שר בישראל הצהרה נחרצת כל כך בזכותה של שמירת השבת. כ"ץ עשה זאת כדרכו, בלי לגמגם ובלי לקדם במקביל רפורמות משונות שכל מטרתן לחלן ולחלל את השבת, בפרהסיא של מדינת ישראל.

מהפגישה אומנם לא הושגה תוצאה ממשית אך מילה טובה בהחלט מגיעה לשר התחבורה. באותה מידה, כ"ץ היה יכול לכנס את מיקי זוהר, מנו טרכטנברג ואלעזר שטרן כדי לדון באהדה בבדיקת רפורמת התח"צ בשבת, שהם פרסמו בקול רעש גדול במוסף ידיעות אחרונות.

קץ הימין
הנציגים החרדים שהשתתפו בפגישה הבינו שהם חלק מהתפאורה של מערכה הרבה יותר גדולה מתח"צ מעורב ביח"צ. כ"ץ הוא הפוליטיקאי המשופשף ביותר מבין שרי הליכוד בכנסת הנוכחית ורואה עצמו מועמד לגיטימי לראשות הממשלה ביום שאחרי נתניהו. לעת עתה מועמדותו היא בעיקר בעיני עצמו, אך הדבר הזה נכון לגבי כל שם של מועמד עתידי. ליד נתניהו לא צומח דשא ובטח שלא עץ ברוש, שייתמר מעל כולם ויאיים חלילה על הראש המכהן.

אלא מה? שלאחרונה, היום הזה ממש, כבר לא נראה רחוק כל כך על רקע החקירה שנפתחה בעניינו של ראש הממשלה. אם נתניהו ייאלץ לפרוש באמצע הקדנציה, שם המשחק לא יהיה מיהו המועמד הפופולרי ביותר בסקרים, אלא מיהו האיש שיכול ללכד סביבו כמה שיותר ח"כים בכנסת הנוכחית.

ביום שאחרי התפטרות אולמרט מראשות הממשלה על רקע החקירות שסגרו עליו מכל פינה, הייתה זו ציפי לבני שקיבלה את המנדט מהנשיא וכשלה במבחן, אחרי שלא הצליחה ליצור אמון מול ש"ס ויהדות התורה.

"ישראל כ"ץ מעוניין לבנות את עצמו כמועמד הכי אמין אצל החרדים", סיכם אחד מהנציגים שהשתתפו בפגישה, "כל עוד זה משרת גם אותנו ולא דורש מאיתנו דבר, אין לנו בעיה להשתתף במשחק".

בשיחות סגורות, הח"כים שהשתתפו בפגישה מעריכים ששאלת 'היום שאחרי' לא תהפוך לרלוונטית כל כך מהר. למרות החגיגה התקשורתית סביב הבדיקה, לא פג תוקפה של ההתרשמות שהשמיעו כאן דרעי וליצמן בשבוע שעבר. "אנחנו יודעים איך האיש מגיב ברגעי מצוקה וגם השבוע ביבי לא נראה כמי שחושש מחקירה", ממשיכים ליצמן ודרעי לומר גם השבוע אחרי שהות משותפת עם נתניהו בישיבת הממשלה השבועית. ההערכה שלהם היא שנתניהו יודע במה הוא נחשד ומבין כי מהעז הזאת – הפרקליטות לא תוציא חלב.

למרות הגדרת ההליך כ"בדיקה", הרי שעד כה, כבר בוצעו חיקורי דין וחקירות באזהרה. בלשכת היועמ"ש הסבירו השבוע, שהבדיקה תהפוך לחקירה רק בשלב שבו יותר למשטרה לחקור באזהרה את ראש-הממשלה.

להגדרה הדקלרטיבית של 'בדיקה' אל מול 'חקירה', עשויה להיות חשיבות לא מעטה, על רקע אמרות אגב של שופטי בג"ץ בעניין הרחבת 'הלכת פנחסי' – סגן השר לשעבר מש"ס שזכה למקום של קבע בסילבוס שמפיקות הפקולטות למשפטים. בתקדים שנקבע על גבו קבעו שופטי בג"ץ כי שר וסגן שר אינם יכולים להמשיך ולכהן אחרי הגשת כתב אישום בגלל הפגיעה באמון הציבור. באמרות אגב, שטרם ניתן להן תוקף מחייב הובעו בעבר עמדות מהן השתמע כי אמון הציבור נפגע גם בעקבות חקירה באזהרה.

בלשכת רה"מ מאמינים כי למרות ההערות שהושמעו פה ושם, תקדים נוסף על שמו של נתניהו, לא ייקבע גם במקרה של חקירה באזהרה. אלא שגם ללא הוראה משפטית מחייבת, האווירה הציבורית עשויה להכריע את הכף. כך בדיוק היה בעניינו של אולמרט כאשר העדות המוקדמת של טלנסקי וסיפורי המעטפות אילצו אותו לרדת מהבמה הרבה לפני שהוחלט על הגשת כתב אישום.

חישובי קץ הימין - אליבא דשר התחבורה נכון יותר לומר: כ''ץ הימין - יימשכו כל עוד הבדיקה-חקירה תתנהל. 'היום שאחרי' לוט בערפל, אך מה שקורה ביום שלפני, לא פחות מעניין.

בינתיים, כאמור, התרשמו השרים שישבו עם נתניהו השבוע שלביבי יש על מי להישען. בעולם של כתבי אישום נסיבתיים, ההנחה הרווחת היא שנגד נתניהו, הזהיר כל כך, לא יושגו ממצאים ישירים. "אל תאמינו לכותרות על מזכיר ממשלה לשעבר שהפך את עורו", אומר אחד משרי הממשלה שמכיר את השניים, "בהנחה שלא יהיו ממצאים חד משמעיים, אני מעריך שמנדלבליט ישמור על נתניהו ברגע האמת".

מי שלא מאמין מוזמן לבקש את פירוט הלו"ז האישי של היועמ"ש מהשבוע האחרון. שמו של הנפגש המרכזי בשנים האחרונות, בנימין נתניהו, לא נפקד מהלו"ז של מנדלבליט גם השבוע. בהתחשב בכך שראש ממשלתנו לא נוהג להתרועע עם גורמים שמשפחת המלוכה מסמנת כמי שקמו עליה לכלותה, ניתן ללמוד מעצם הפגישה על הפרשה כולה.

תרגיל בוגי
שר הביטחון איווט ליברמן לא נזקק להסברים מיותרים של מומחים לענייני חרדים, שיבדילו בין חרד למתחזה. "אני יודע לזהות חרדים, עם פאות, זקן וציציות", אמר האיש שמכיר את נבכי המגזר עוד משנות התשעים. מהמסע בסמטאות ירושלים ערב הבחירות לעירייה הוא פיתח חיישנים מיוחדים ולמד לאבחן גם פלגים ותתי-מגזרים.

מהביקור שלו בחטיבת גבעתי החרדית בשבוע שעבר, איווט יצא 'מורעל', כפי שמכנים זאת בעגה הצבאית. קדנציה וחצי הסבירו לו עמיתיו החרדים, וכאלו לא חסרים, שאימוץ האג'נדה של שוויון בנטל מבית מדרשו של לפיד, מרחיקה ולא מקרבת. מה שלא עשו אלף נאומים והבהרות, חולל ביקור אחד בשטח עם נתון מדהים שהוצג בפניו על 13,000 מגויסים חרדים, עד היום.

בסדר יום ביטחוני עמוס לעייפה, מוצא עצמו שר הביטחון החדש עסוק בענייני חרדים, הרבה מעבר למשקלם היחסי בצבא. שר הביטחון המודח, בוגי יעלון, שדיבר גבוהה גבוהה וזכה להערכה רבה בקרב הנציגות החרדית, מתגלה במבט לאחור כמי שלא חדל לעשות לנציגים החרדים תרגילים – ולא תרגילי יוגה שלווים. על המסקנות החד-צדדיות שניפק הצוות הבינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון מטעם יעלון, כמו גם על תשובת המדינה לעתירת יש עתיד, שגובשה תחת פיקודו ללא תיאום מינימלי עם החרדים, נכתב כאן רבות בחודש האחרון.

השבוע נוכחו הנציגים החרדים לדעת, כי אפילו בסוגיה הרגישה של מינוי רב צבאי ראשי, איווט עדיף על בוגי. בעוד יעלון העדיף לקדם רבנים שמזוהים עם חוגי צהר, איווט התעניין מראש במי החרדים מעוניינים, וגם דאג להרים טלפון כדי לעדכן את הנציגים החרדים שהמועמד המועדף עליהם, הרב אייל קרים, נבחר לתפקיד.

זהות הרב הצבאי הראשי רלוונטית לא רק בנוגע לאיכות הכשרות ולרשימה המתמעטת והולכת של ג'ובים ברבנות הצבאית. בהנחה שסוגיית השוויון בנטל עוד תצוץ ותעלה על סדר היום, יש משקל לא מבוטל לדבריו של הרב הצבאי הראשי, כדמות ממתנת ולא מתסיסה, מתוך שורות הצבא.

אמור לי מי מתנגדיך ואומר לך מי אתה. ההתנפלות התקשורתית עם בחירתו, והפיכת הפלפול התלמודי שהשמיע לפני שנים לכותרות מסיתות, מלמדות שהרבצ"ר שנבחר, הוא האיש הנכון. בשבוע שבו הנציגות החרדית מנהלת קרב חפירות על בחירת הדיינים, דווקא חצי האי קרים, נכבש בבליץ רוסי מהיר.


שטח אש
המסקנות שיצאו מוועידת המזוודות של שלומי אמונים באוקראינה שננעלה השבוע, צריכות להדיר שינה מעיני העסקנים. לא מדובר בכותרות שיצאו מנאום ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין ודרישתו לקבלת המקומות השני והתשיעי ברשימה לכנסת, שהזכירה במשהו את הכותרות שיצאו מוועידת דגל התורה.

לפחות הפעם אי אפשר להאשים את התקשורת העוינת בליבוי יצרים, מאחר שמהמסע הזה, הודרו העיתונאים ולמשתתפים נקבעו כללים ברורים. 'קבוצה חדשה' נפתחה וסוכם מראש שכל תמונה וכותרת תעבור תחת העין הבוחנת של האח הגדול לפני שתופץ להמון שנותר מאחור, בארץ הקודש.

למרות המסננת הצפופה של מערך הדוברות, שתי כותרות לא מוזמנות ותצלום תקריב לא מצונזר של ריקוד ראשי הערים עם בקבוקים על הראש זלגו ודלפו (לא הבקבוקים. התמונות!). מסתבר, שגם בסיעה צייתנית כמו שלומי אמונים, אי אפשר לשלוט על עסקנים שמחזיקים סלולרי כשר ביד ומכשיר טרף לצורך התיעוד – בכיס.

אבל היו גם, ובעצם בעיקר, דיונים עניינים ומקצועיים בין ציון לציון. לא שאלת פינוי מושב נוסף ברשימת יהדות התורה עמדה בלב הוועידה, אלא בינוי יחידות הדיור לזוגות הצעירים. במוקד, עמדה מצוקת הדיור החרדית שהפכה כבר מזמן ל'אסון הבונים' המגזרי. המחקר הדמוגרפי שפורסם בוועידה, צריך לטלטל את הנציגות החרדית שמתקוטטת על קרדיטים של העברות כספיות שוטפות. כמה שנים מהיום, ולזוגות הצעירים החרדים - גם במחסנים לא יימצא מקום מגורים.

היוזמה הממשלתית לבנייה ייעודית לחרדים שפורסמה כאן לפני חצי שנה, ממוחזרת שוב לאחרונה, כמו ההכרזות על בנייה של אותן יחידות דיור תיאורטיות ביהודה ושומרון אחרי כל פיגוע.

מילים כמו חול ואין מה לאכול. על השאלה מי ישלם את מחיר הכישלון בחריש שהייתה יכולה לספק פתרון בסדר גודל של אלעד, ביתר ומודיעין עילית גם יחד, ידונו בוועדות המפלגתיות ביום שייחשפו הפרוטוקולים של ילדי תימן החטופים. אולי בעוד שבעים שנה, אחרי שיתעוררו מהתרדמה. הגיע הזמן ששר השיכון לשעבר אריאל אטיאס יפתח אחת ולתמיד את פיו ויספר על אותם עסקנים ששמותיהם ידועים, שלא שעו לאזהרות המוקדמות ובחרו לעשות לביתם, במקום לבתיהם של המצביעים.

והנה מתברר, שגם בסוגיה הכאובה הזאת, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון עבד על הנציגות החרדית בעיניים. מדובר ביוזמה להעברת שטח האש הבלתי פעיל בסמוך לאלעד, שניתן להקים עליו עיר שלמה נוספת. שרי הביטחון לשעבר מטעם מפלגת העבודה, פואד בן אליעזר ואחריו אהוד ברק, הביעו נכונות עקרונית להתקדם ולסייע בסיפוח השטח הגדול לבניית אלפי יחידות דיור לחרדים. ברק ופואד ירדו מהבמה, וכפי שלימדו אותנו כותרות העיתונים – מצוקת הדיור האישית שלהם, נפתרה בדרכים יצירתיות.

אחרי תרדמה של קדנציה שלמה, החליט ראש העירייה המכהן והפעלתן, ישראל פרוש, לנסות ולחדש את היוזמה. הוא שלף את המפות מהבוידעם, והעביר את הנתונים למשרד הביטחון. ליברמן הביע נכונות אמיתית לקדם את המיזם ואחת ההנחיות הראשונות בחודש הראשון לכהונתו הייתה לבדוק את אופציית קידום היוזמה והרחבת הקו הכחול של העיר, על חשבון שטחי הצבא.

הנתונים שהועברו מהקריה לאחר בדיקת היתכנות ראשונית, הבהירו לנציגים החרדים (אלו שמתעניינים גם במהות ולא רק במאבקי קרדיטים), שבשטח האש הלא פעיל לכאורה, הדמויות שלהם הוצבו כקרטון מטרה. מאחורי גבה של הנציגות החרדית, פעל משרד הביטחון בראשות יעלון, להעברת השטחים העוטפים את אלעד לראש העין הסמוכה, שאינה סובלת ממחסור בשטחים פנויים לבנייה וגם לא ממחסור במתפקדי ליכוד משועממים. על הפאשלה הזאת, כמובן, אף נציג חרדי לא ירוץ לתקשורת לדרוש קרדיט.

טורו של אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עיתונות'
אבי בלום גפני וליצמן ועידת שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד