י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תבוסה לתקשורת: הרמטכ"ל אישר את מינוי הרב אייל קרים לרבצ"ר

לאחר קמפיין מכוער שניהלה התקשורת נגד מינויו, הרמטכ"ל גדי איזנקוט אישר את מינוי הרב אייל קרים לרבצ"ר, זאת לאחר שיחת הבהרה שקיים עמו. הרב קרים במכתב לחיילים: "הרב הראשי כפוף לרמטכ"ל ולהיררכיה הצבאית"

(ליאור מזרחי ויונתן זינדל פלאש90)
(ליאור מזרחי ויונתן זינדל פלאש90)

לאחר קמפיין מכוער שהתנהל נגד מינויו, הרמטכ"ל גדי איזנקוט אישר לפני שעה קלה (רביעי) את מינוי הרב אייל קרים לרב הצבאי הראשי של צה"ל, זאת לאחר שיחת הבהרה שערך עמו.

מצה"ל נמסר: "הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי איזנקוט זימן היום, את הרב אל״ם אייל קרים ודן עמו ארוכות בסוגיות העולות מכתיבתו כפי שפורסמה. הרב אל״ם אייל קרים שירת כ-19 שנים בצה״ל כלוחם וכמפקד אמיץ בחוד החנית של יחידות הצבא, וכרב ואיש הלכה מוביל ומקובל מאוד.

"אל"ם קרים חתום על ספרים, פסיקות הלכתיות ואמירות המבטאות ראייה ממלכתית, והתחשבות בכלל משרתי צה״ל. אל"ם קרים אפשר בהחלטותיו ופעילותו במהלך העשור האחרון שירות משותף בצה"ל ושילוב נשים בשירות. אל"ם קרים הדגיש כי הוא רואה חובה וצורך בגיוס נשים לצה״ל".

עוד נמסר כי "אל"ם קרים הבהיר במהלך השיחה את כלל הסוגיות שעלו בימים האחרונים וכן סוגיות נוספות, והבהיר מעל לכל ספק כי הוא וכלל חיילי צה״ל כפופים באופן מלא לפקודות הצבא ולרוח צה״ל.

"הרב אל"ם אייל קרים התחייב כי הוא באופן אישי והרבנות בראשותו יכבדו כל אדם באשר הוא אדם וכי הוא רואה בצה״ל את צבא העם הקולט לתוכו את כל המתגייסים והמתגייסות באשר הם. הרמטכ״ל דן עם אל"ם קרים על תפקידי הרבנות הראשית והאופן שבו הוא רואה את הרבנות תחת פיקודו, והתרשם כי הרב אל״ם אייל קרים רואה עימו עין בעין סוגיות אלו".

לסיום נכתב: "הרמטכ״ל ציין כי הוא מסתייג ואינו מסכים לניסוח שעלה בדבריו של אל״מ קרים כפי שפורסמו בשנים בהן היה אזרח וציין כי דברים אלו אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה״ל והאופן שבו הוא רואה את צה״ל תחת פיקודו. יחד עם זאת, הרמטכ״ל התרשם כי הרב אל"ם אייל קרים הבהיר את כל הסוגיות".

אל"ם קרים אמר במהלך השיחה כי ״גם במרחק הזמן במידה וחייל או חיילת נפגעו אני מביע על כך צער עמוק. פני לעתיד כדי לתרום לחיזוק ייעודו של צה״ל להגנת המדינה, הבטחת קיומה והשגת ניצחון במלחמה״. בסיום דבריו קבע הרמטכ״ל כי הרב אל״ם אייל קרים הוא הרב הצבאי הנבחר, והוא עומד מאחורי המינוי.

לאחר הפגישה פרסם הרב קרים מכתב לחיילי צה"ל בו נכתב בין היתר: "בימים האחרונים, עם פרסום החלטת הרמטכ"ל למנות אותי לרב הראשי לצה"ל, התעוררה "סערה" סביב תשובות קצרות שפרסמתי באינטרנט לפני 12 שנים ויותר, בהיותי אזרח".

הב קרים הבהיר כי הוא, כמו כל חיילי צה"ל כפוף לפקודות הצבאיות, לרמטכ"ל ולהיררכיה הצבאית: "הרבנות הצבאית היא רבנות של כלל חיילי צה"ל. אני מכיר בשונות ובמגוון הקיים בין חיילי צה"ל, ובתקופה החשובה של כל חייל וחיילת המשרתים בצה"ל. צה"ל קולט לתוכו את החברה הישראלית על כל גווניה. ככל קצין, אני תומך בשירות משמעותי לכל חייל וחיילת, ורואה את עצמי מחויב לתת מענה הולם לכולם. אנו נפעל בשנים הבאות להרחבת המכנה המשותף, להדגשת המקרב והמאחד, מתוך שותפות בבניית צבא העם. דלתי פתוחה בפני כל חייל וחיילת".

הרב הראשי לישראל הר דוד לאו שיגר מתב לרמטכ"ל ובירך אותו על החלטתו: "שמחתי לשמוע על החלטתך להשאיר על כנו את מינויו של אל"מ הרב אייל קרים כרב הראשי לצה"ל. בידעי ובהכירי את הרב ואת פעלו אני רוצה לברך אותך על החלטה זו. בשיחות שקיימתי עם האלוף טופולנסקי בנושא עמדתי על כך שבראש ובראשונה צריכים לבחור רב שיהווה דמות תורנית והלכתית, מאחר וזהו תפקידו של רב בישראל. ואכן, הרב אייל מוכר לי שנים מבחינת ספרא וסיפא, איש אשכולות. עסקנו רבות בנושאים הלכתיים, דנתי עמו גם בנושאים אקטואליים, קבורה וזיהוי חללים שאלו נושאים המחייבים מענה הלכתי ותורני, המשולב ברגישות אכפתיות ואנושיות.

"כפי שידוע לך, מכובדי, הרב הצבאי הראשי הינו גם חבר במועצת הרבנות הראשית לישראל, הגוף ההלכתי הגבוה שדן בענייני השעה ואחראי על תחומים רבים בנושא דת ומדינה. בחירה זו מוסיפה כבוד למועצה והוא ודאי יביא לידי ביטוי את יכולותיו הן בתחום ההלכה והן בנושא הארת פנים ורגישות לזולת".

הרב לאו הוסיף, "צר היה לי לשמוע על המאבק הציבורי שמתנהל כנגד המינוי. איני חושב שכלי התקשורת ו/או גורמים בעלי נגיעה הפועלים בניסיון לשנות את אופיו של צה"ל, אמורים הם להכתיב מיהו הראוי לתפקיד חשוב וקריטי זה של הרב הצבאי הראשי, ובוודאי שאין זה מן הראוי להוציא משפטים מתוך דברי פרשנות, אשר נאמרו על הבנת הפסוקים בתורה, ולנסות להשליך מהן על אישיותו או יכולתו של הרב לכהן בתפקיד זה.

"הרב אייל הוא אהוב ומקובל בחוגים רבים בחברה הישראלית, עומד בכל הדרישות לכהן כרב הראשי הצבאי, צה"ל והעם בישראל יתברכו בתפקידו זה, ומהיכרותי עמו, בוודאי שיהווה סמל ומופת לאהבת האדם, ויהא שם שמים מתאהב בפועלו ואני מברך על כך".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן בירך את הרמטכ"ל על החלטתו לעמוד מאחורי מינויו של הרב קרים: "אני מברך את הרמטכ"ל על החלטתו האמיצה לעמוד איתן אחרי מינויו של הרב איל קרים, אין ספק שמדובר במינוי ראוי ביותר. אני בטוח שהרב קרים כרבצ"ר ישכיל להתחבר אל כל חיילי וחיילות צה"ל על כל גווניהם ויהווה עבורם דמות חינוכית ומנהיגותית".

כפי שדיווחנו מוקדם יותר היום ב"בחדרי חרדים", ההודעה והשיחה הגיעו כאמור לאחר קמפיין תקשורתי נרחב שניסה לחסל את המינוי. כזכור, הסערה החלה באופן מלאכותי כאשר הבלוגר, איש השמאל הקיצוני יוסי גורביץ, פרסם תשובה אותה פרסם הרב בעבר באתר "כיפה", ובה הסבר לפרשת 'יפת תואר' שבתורה. הדברים הוצאו מהקשרם והוצגו כאילו הרב פוסק שיש משמעות מעשית להלכות אלו בימינו.

הגדיל לעשות עיתון 'ידיעות אחרונות' שהציג את הדברים בכותרת הראשית תוך עיוות וציטוט דברים שלא נאמרו על ידו. כך גם צוטטו דבריו נגד שירות נשים בצה"ל. הרב הבהיר כבר בעבר, לפני 4 שנים, כי תשובתו הוצאה מהקשרה והתייחסה לדיני המלחמה בתקופת התנ"ך בלבד והסביר כי "דין 'אשת יפת תואר' נועד לגרום לחייל לחזור מכוונתו לקחת את השבויה לאישה, על ידי סדרת פעולות המפורטות בתורה".

בצה"ל אף הבהירו השבוע כי הדברים נאמרו כתגובה לשאלה פרשנית ולא לשאלה מעשית. אלא שכל זה לא עזר והמתקפה המשיכה. קרים זומן לשיחה עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, זאת למרות שהרב כבר ערך שיחת הבהרה אתמול עם ראש אכ"א.

אל"ם הרב קרים, בן למשפחת חסידי קרלין, שימש בעבר כראש המכינה הקדם צבאית בישיבת עטרת כהנים שבעיר העתיקה, כיום משמש כראש מחלקת הרבנות ברבנות הצבאית הראשית ומיועד להיות הרב הצבאי הראשי. מפקד סיירת צנחנים בעברו.

כאמור, הצהריים אישר הרמטכ"ל גדי איזנקוט את המינוי, ובכך, לפחות לעת עתה, שם קץ לפרשה.
הרב איל קרים גדי איזנקוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד