כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

גפני ממשיך לנדנד: "זוג צעיר לא יכול לרכוש דירה"

הנושא העיקרי של הדיון בוועדת הכספים היה מדיניות בנק ישראל, אבל יו"ר הוועדה ניצל ההזדמנות לדון במצוקת הדיור: "זוג צעיר לא רואה את הטבלאות של בנק ישראל"

גפני בכנסת. צילום: פלאש90
גפני בכנסת. צילום: פלאש90



גפני הבטיח ומקיים: במהלך דיון בוועדת הכספים בנושא מדיניות בנק ישראל, העלה יו"ר הוועדה, משה גפני, את הנושא הכאוב של הדיור. כזכור, עם פתיחת מושב החורף, הבטיח גפני כי יעלה בכל הזדמנות את נושא מצוקת הדיור.

"זוג צעיר לא רואה את הטבלאות של בנק ישראל, הוא פשוט לא יכול לרכוש דירה", אמר גפני לנגיד בנק ישראל.

פרופ' סטנלי פישר, נענה והגיב: "יש להגדיל את כמות הדירות במשק". הוא הסביר כי אחת הסיבות המרכזיות לעליית מחירי הדירות היא כמות המשכנתאות הניתנות בבנקים, הצמודות לריבית הפריים או ריבית בנק ישראל. "כל עוד ריבית בנק ישראל תעלה, התשלום החודשי של המשכנתא יעלה. אנחנו מוטרדים ממצב אפשרי שבו לאנשים לא תהיה יכולת להמשיך לשלם עבור המשכנתא. במדינות אחרות בעולם לא צפוי שזוג צעיר ירכוש דירה, כאן זה צפוי משום שיש סיוע של ההורים. אבל השוק קובע את המחיר".

בהמשך סקר פישר את מצב הריבית בעולם מול ישראל ואת מדיניות הבנק המרכזי בנושא. "התחלנו להעלות ריבית כשהאינפלציה עברה את השלושה אחוז", הסביר. בקשר לרכישת המט"ח אמר, כי המטרה היא 'רכישת זמן'. "אנחנו קונים זמן. אנחנו פועלים כבר שנתיים במדיניות רכישת המט"ח, אך לא נמשיך זאת לנצח".

שלושת הסיבות למה המשק הישראלי חזק


לשאלת ח"כים הסביר הנגיד, כי מצב המשק הישראלי חזק בשל שלושה סיבות עיקריות: האחת - העובדה שהיה תקציב מאוזן קודם המשבר הכלכלי; השניה - המערכת הבנקאית, שהייתה במצב טוב מאחר והבנקים למדו ממשבר בבנקים בשנות השמונים; והשלישית – המשמעת והשמרנות של הציבור הישראלי. "אמנם כל הישראלים אוהבים לדבר על גודל האוברדרפט שלהם, אבל יחס החוב של משקי בית ישראליים ביחס למדינות אחרות נמוך וזה גם משליך על מצב המשק שלנו".

גפני לא ויתר, ושב והעלה את נושא מצוקת הדיור. "המדינה היא ספסרית הקרקעות הגדולה ביותר והפיתרון לבעיה נמצא בידי הממשלה. המציאות היא שזוג צעיר לא מכיר את הטבלאות והגרפים של בנק ישראל, העובדה הפשוטה שמוכרת לכולנו היא שזוגות צעירים פשוט לא יכולים לרכוש קורת גג".

בתגובה אמר הנגיד: "זאת אכן בעיה חמורה, הצעדים שאנחנו נוקטים יכולים למנוע בועה בנדל"ן, אנחנו חוששים ליציבות במערכת הפיננסית". הנגיד אמר כי הוא מעדיף להמליץ לממשלה בנושא הדיור בצורה שקטה ובדיונים עם האוצר, "מה שחיוני הוא, צד ההיצע, צריך להגדיל את כמות הדירות במשק, זהו סוף הסיפור, אפשר להמשיך לדבר, אבל זה מה שצריך לקרות, רואים את התחלת התהליך, האם זה יספיק איני יודע".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד