י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הנבחרים: הכירו את תשעת הדיינים החדשים • פרופיל מיוחד

הגוראי החריף, החלוץ בחליצה, החברותא של הראשל"צ והתימני שהופתע • אלו רק חלק מתשעת הדיניים שנבחרו לאחר מערכה סוערת • 'בחדרי חרדים' עם פרופיל מיוחד של הדיינים, שיובילו את מערכת בתי הדין בשנים הקרובות

הדיינים שנבחרו. צילומים: יעקב כהן
הדיינים שנבחרו. צילומים: יעקב כהן

עבור עולם הדיינות בישראל, מדובר בלא-פחות מרגע היסטורי. למרות הפוליטיקות הקטנות, האינטרסים הנסתרים, והעמדות המנוגדות של כמעט כל המעורבים המינויים - ואולי בעצם דווקא בגלל זה - מונו אמש, לראשונה מזה כמעט עשור, תשעה דיינים לבית הדין הגדול.

עבור התשעה, מדובר בבשורה משמחת והקידום הכי משמעותי בחייהם. בין במישור הציבורי היוקרתי, וגם בהקשר לתנאי השכר - שכן דיין בבית הדין הגדול, משתווה במספר פרמטרים לשופט בית משפט עליון.

המתח הגדול שליווה את מינוי הדיינים בשנה האחרונה, הסתיים באנחת רווחה מהדהדת. עד כדי כך, שכל המעורבים: ח"כים ושרים, רבנים ראשיים ועסקנים - ספרדים, אשכנזים, חרדים ודת"ל הציגו, כל אחד את מה שנראה בעיניו כ'נצחון הגדול'.

"בחדרי חרדים" משרטט קווי פרופיל לדמות התשעה, שעד אתמול היו אלמוניים לרוב הציבור, ומעתה אחר שתקראו את השורות הבאות, תדעו עליהם הכול.

הדיינים שנבחרו אמש הם הדיינים הגאונים: הרב אליהו היישריק, הרב יעקב זמיר, הרב אהרן כץ, הרב יצחק אלמליח, הרב ציון לוז-אילוז, הרב מימון נהרי, הרב מיכאל עמוס, הרב אברהם שינדלר והרב שלמה שפירא.


הרב היישריק: הגוראי שהתחנך בישיבות הליטאיות
הדיין הגאון הרב אליהו היישריק, בן ה-67, הוא חסיד גור תושב שכונת בית וגן בירושלים. הוא נתמך בבחירות על ידי 'אגודת ישראל', השר ליצמן וח"כ ישראל אייכלר.

הרב היישריק כבן למשפחה גוראית מתל אביב, למד בתלמוד תורה בעיר. אביו היה חולה זמן רב. בחייו ניווט את עצמו לבדו. אביו נפטר לאחר נישואיו.

בבחרותו בחר דווקא ללכת לישיבת 'קול תורה' בירושלים, שם התקרב לראש הישיבה פוסק הדור הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, שקירבו כבנו ממש. מ'קול תורה' המשיך לפוניבז' שם היה מהתלמידים הקרובים של הגאון רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל.

בחידושי רבי שמואל מופיע בכתב יד, שהגר"ש מזכיר את "תלמידי הרב אליהו היישריק" דבר נדיר בחידושיו. בהגיעו לפרקו נלקח לחתן על ידי הגאון רבי משה הרשלר זצ"ל, מהדיר ספרי הראשונים שנפטר בשנת תשנ"א, למרות היותו חסיד גור עם 'ספודיק' והשווער היה ירושלמי - לקחו לחתן בתור העילוי מפוניבז'.

לאחר נישואיו שימש כר"מ בישיבת 'עטרת ישראל' לצעירים, ובישיבת 'בית התלמוד'. חיבר עם חמיו את הספר המפורסם 'תורת ריבית', ובנוסף ההדיר עמו כמה מספרי הראשונים, לצד כתיבת מאמרים בנושא הלכה ורפואה. במקביל למד לימודי דיינות.

בשנת תשנ"ו - בעידודו של מורו ורבו האדמו"ר בעל ה'פני מנחם' מגור זצ"ל, התמנה לדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע, וכעבור כמה שנים עבר לבית הדין האזורי בתל אביב, ולאחר מכן לירושלים עד למינויו לדיין בבית הדין הגדול.

הרב היישריק חיבר מאמרים הלכתיים רבים בדיני ממונות ואישות, פסקי הדין שלו מבריקים. הוא לא חת מפני איש ונחשב 'חד בדרא' בענייני ריבית. בבית וגן נמנה על מתפללי בית הכנסת של חסידי סוכוטשוב, ומוסר שם שיעור כמידי שבת.


הרב כץ: מהתלמידים הראשונים של גרודנא
הדיין הגאון הרב אהרון כץ, תושב שכונת הר נוף בירושלים בן ה- 67, הוא מועמד ליטאי שנתמך על ידי מפלגת 'דגל התורה', והרב הראשי הגר"ד לאו. היה למעשה המועמד היחיד שהיה מוסכם על כולם.

הרב כץ שהגיע לארץ בתור ילד לישראל ללא הוריו, התחנך בישיבת פוניבז' לצעירים, כתלמידו של הגראי"ל שטיינמן. כשבגר, היה מהתלמידים הראשונים בישיבת גרודנא בעיר אשדוד, ולאחר מכן עבר לישיבת פוניבז' שם התקרב לראשי הישיבה זצ"ל.

לאחר נישואיו למד בכולל של הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג, שם למד דיינות ועשה חיל בלימודיו. אביו הגאון הרב אליהו כץ זצ"ל היה הרב הראשי של צ'כסלובקיה ןחיבר את סדרת הספרים 'באר אליהו'.

הוא הגיע לארץ אחר בנו וכיהן כרבה של באר שבע. מאוחר יותר הבן הרב אהרן, כיהן כרב שכונה בעיר הדרומית ואחראי על המקוואות והעירובין בעיר. במשך השנים היה דיין בחיפה ואב"ד באשקלון ותחת ידו עברו פסקי דין רבים.

לרב כץ יש חן מיוחד הוא נעים סבר בצורה מיוחדת. כל מי שמכירו מתפעל. במשך שנים ישב במושב מיוחד לבירורי יהדות בהיותו מומחה ומכיר במנהגים שהיו מכל העולם, הוא יודע לזהות על האדם האם הוא יהודי או לא.

האור בביתו ברחוב חיי טייב בהר נוף כבה בשעות המאוחרות ונדלק בשעות המוקדמות. הוא יושב והוגה בתורה שעות רבות. בתקופת היותו אב"ד באשקלון, ציינה שרת המשפטים דאז ציפי לבני, שמעולם לא איחר הרב כץ לדיון בבית הדין.


הרב יעקב זמיר: החברותא של הראשון לציון
הדיין הגאון הרב יעקב זמיר תושב ירושלים, ראב"ד בעיר נתניה בן ה-58. נתמך על ידי ש"ס.

הוא ראב"ד נתניה וחברותא של הראש"ל הגאון רבי יצחק במשך חמישים שנה ברציפות, עוד מעת לימודם בישיבת פורת יוסף בקטמון כנערים צעירים. זה קורה כל שבוע מחדש, ולעיתים יותר מפעם אחת: גם בשבתות.

לעיתים הם לומדים ב'חזון עובדיה' ופעמים רבות הלימוד נעשה בבית סנהדריה בירושלים, הרב זמיר המשיך לישיבת פורת יוסף בגאולה ולאחר מכן ב'תורה והוראה' בתל אביב.

משהחליט הגר"י זמיר לפנות ללימודי דיינות, הכתובת הטבעית היתה כולל 'חזון עובדיה' בראשות הגר"י יוסף, כאשר השניים ממשיכים ללמוד יחד במשותף. גם כאשר התמנה לתפקידו כראב"ד נתניה, לא זנח את החברותא הקבועה, והקשר ביניהם התהדק אף ביתר שאת לאחר מינויו של הגר"י יוסף לראשון לציון.

שניהם טרודים ועמוסים עד למעלה ראש, אבל על הלימוד המשותף - איש מהם לא מוותר. ולא זו בלבד: מידי שבוע, ביום ראשון, הם יושבים יחד בהרכב של בית הדין הגדול. הרב זמיר מכהן שם כיהן כדיין זמני וכעת הוא מונה לדיין קבוע.

חתנו, הוא הרב אילוז - רבה של העיר אור עקיבא.


הרב אלמליח: "למד אצל חכם שלום"
הדיין הגאון הרב יצחק אלמליח, ראב"ד תל אביב בן ה-67 נתמך על ידי ש"ס. הוא מתגורר בשכונת הר נוף בירושלים.

הרב חיבר ספרים רבים בהלכה, הוא למד ב'פורת יוסף' אצל חכם שלום כהן - נשיא מועצת חכמי התורה.

הרב אלמליח הוא דיין מוערך, נעים סבר ומקשיב. "מאוד נעים לעבוד במחיצתו", אומרים בסביבתו.

הרב עשה שירות צבאי במילואים. כיהן כדיין בבית הדין האזורי באשקלון וכאב בית הדין בתל אביב.

במוצאי שבתות משמש פעמים רבות כרב המקדים בדברים את שיעורו השבועי של הראשון לציון רבי יצחק יוסף.


הרב ציון לוז: "יליד מרוקו שלמד בכרם ביבנה"
הדיין הגאון הרב ציון לוז - אילוז, נולד לפני 54 שנה במרוקו. הוא משתייך לציונות הדתית.

כיהן בעבר כר"מ בישיבת כרם ביבנה והוא אב"ד בבאר שבע. סיפור חייו של הרב, הוא סמל להצלחה גדולה של עולם התורה הציוני-דתי.

הוא גדל בבאר-שבע וצמח במוסדות הדרום: הישיבה התיכונית באר שבע, ישיבת כרם ביבנה וכולל ארץ חמדה, וחזר להיות אב בית דין בעיר ילדותו, ולהעביר שיעורים בישיבה התיכונית שבה גדל.

הרב אבינדב אובקרט מסביר את סוד קסמו "הרב לוז הוא אדם שמסוגל לארגן הילולא לסידנא בבא סאלי עם סיפורי מופתים, יום אחרי שיעור מעמיק בחסידות עם רבי צדוק. מי שחינך אותנו להעמיק בתורה אבל סיפר ששילם בחזרה את המלגות שקיבל כאברך, כדי לא להתפרנס מהתורה".

"יש הטוענים כי למוצא ולתפישה הממלכתית אין השפעה על ההתנהלות בבית הדין. זו כמובן התנתקות מהמציאות שבה לאישיות של האדם ויחסו למערכת בה הוא עובד - יש חשיבות מכרעת. הרב לוז, הוא דוגמה מובהקת לכך - סיפוריו מבית הדין ממחישים עמוקות את מקורות ילדותו וייחוסו למגזר הסרוג".


הרב מיכאל עמוס: ערך חליצה היסטורית
הדיין הגאון הרב מיכאל עמוס מרבני ירושלים בן ה-62, שלצד היותו בוגר הציונות הדתית ורב חרדי היה סוג של מועמד מוסכם. הרב משמש כרבה של שכונת קרית מנחם עיר גנים בירושלים.

למד בישיבת תיכונית בצפת לאחר מכן בישיבת הסדר בישיבת הכותל ועשה שירות צבאי במלחמת יום הכיפורים שירת כחובש בשריון בחטיבה 7 גדוד 75.

לאחר החתונה למד דיינות בכולל שהקימו בישיבת הכותל ובהמשך למד חושן משפט אצל הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג וכן אצל הדיין הגאון רבי יוסף כהן את הלכות אבן העזר, בעבר ערך הרב חליצה שלא קוימה שבעים שנה בבתי הדין הרבנים לאיטר עם שני רגליים כדעת מרן ה'בית יוסף' שקיבלה את הסכמת הגר"ע יוסף זצ"ל ויבלחט"א הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר והגאון רבי ציון בוארון לאחר שהיה מדובר בחידוש גדול.

בבית הכנסת של הרב המחשב לאחד מבתי הכנסת היפים בירושלים קיים מרכז תורני גדול שם יש כולל לרבנות ודיינות והמוני אברכים לומדים במקום לצד בעלי בתים השומעים מהרב שיעורי תורה.


הרב שלמה שפירא: "גאון עצום"
הדיין הגאון הרב שלמה זלמן יוסף שפירא, דיין מהציונות הדתית בן 61 בוגר ישיבת מרכז הרב.

הוא אחיינו של ראש הישיבה והרב הראשי לישראל הגאון רבי אברהם שפירא זצ"ל, בן דודו של ראש הישיבה כיום הרב יעקב שפירא.

הרב שלמה שימש אף הוא כר"מ בישיבה בקרית משה עד שמונה לשמש דיין בבית הדין בנתניה. פסיקותיו עולות בקו החרדי כפסיקה המסורה מדורי דורות, הרב שפירא משמש כרב קהילה בפתח תקווה.

בוגרי ישיבת מרכז הרב מלפני למעלה מעשור שנים מספרים ל'בחדרי חרדים', כי מדובר בגאון עצום לצד אדם חם מזג שמעמיד את הדברים על השולחן. שיעוריו המפורסמים בישיבה היו למתק שפתיים והבחורים הרגישו כי מאכילים אותם עם כפית של זהב. הרב חובש כיפה שחורה סרוגה.

קרובים למשפחתו לא שוללים את האפשרות, כי בעתיד ינסה את כוחו בהתמודדות על כס רבה הראשי האשכנזי כדודו רבי אברהם זצ"ל.


הרב מימון נהרי: "חריצות ויסודיות"
הדיין הגאון הרב מימון נהרי בן 56, מתגורר בבני ברק ומייצג את העדה התימנית.

הוא לא ציפה באותו לילה כי לקראת בוקר, יהפוך לאחד מתשעת הדיינים שמונו על פי התוכנית. דובר רק על מספר דיינים אחר מהתוכנית ובערב שמונו ההפתעה נחתה על הרב, כרעם ביום בהיר.

בבחרותו למד הרב נהרי בישיבת 'אהל יעקב' ברחוב הלפרין - בני ברק, בראשותו של הגאון רבי שמחה וסרמן זצ"ל.

למד דיינות בכולל 'נזר אהרן' של הגאונים רבי שלמה בן שמעון ורבי ניסים בו שמעון, וכן בכולל 'הליכות עם ישראל' של הגאון הרב רצון ערוסי רבה של קרית אונו.

הרב היה אב"ד בית הדין בחיפה ובתל אביב. מקורביו אומרים כי הנהגתו מתאפיינת בחריצות ויסודיות, הוא לא נרתע מלטפל בבעיות קשות, נחשב לדיין חרוץ ומבצע אלפי משימות שמוטלות עליו כדיין, עד שעות המאוחרות של הלילה ובבוקר הוא יגיע עם פסק ממוכן.

"מצד אחד הוא תקיף ויש לו את הרגישות המתאימה הוא אדם עדין והוא תפס את מקומו נטו בזכות עצמו בזכותו, ובית הדין הגדול יתכבד בכזה דיין" אומרים מכריו.

הרב נהרי הוא מחותנו של חה"כ יואב בן צור יו"ר סיעת ש"ס בכנסת.


הרב שינדלר: "מסור לעבודות בית הדין"
הדיין הגאון הרב אברהם שינדלר, תושב העיר נתניה בן ה- 59, נתמך על ידי יהדות התורה והרב הראשי הגאון הרב דוד לאו.

הוא למד בבחרותו בישיבת 'עטרת ישראל' בירושלים, כתלמיד למורו ורבו הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, חבר מועצת גדולי התורה.

לאחר נישואיו חבש את ספסלי הכולל ולמד דיינות חושן משפט, יחד עם הרב הראשי הרב דוד לאו באותה תקופה.

לאחר שסיים למד ב'אל המקורות' אצל הגאון רבי דוד סלומון, הוא עשה שימוש אצל הדינים הגאון רבי עזרא בצרי והגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג.

לפני עשרים ושלש שנים הוא עבר להתגורר בנתניה שם משמש כדיין בתפקידו הוא היה מסור לעבודות בית הדין.

הוא מסור חרוץ וירא שמים גדול, מעבר לקהילה החרדית בנתניה שם מתגורר ומתפלל במניין האברכים כל עבודתו נתונה לבית הדין.
הרב שינדלר מחותן עם חבר הכנסת אורי מקלב מ'דגל התורה'.
דיינים פרופיל תשעת הדיינים הרב היישריק מינויים פרופיל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד