י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מאחורי הקלעים: הרפורמי שקורא הפלס, הבריון שטייניץ ומכה לאלפר

הסיפורים הפיקנטיים של השבוע: יו"ר הועדה למינוי דיינים סוגר חשבון עם החברים שחששו להגיע להסכמות, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית יזהר הס מפגין בקיאות עמוקה במחלוקת הליטאית ומשרד הפנים מתגייס לטובת יונה יהב בקרב החיפאי

מאחורי הקלעים: הרפורמי שקורא הפלס, הבריון שטייניץ ומכה לאלפר

אמש הסתיים סוף סוף ההליך המייגע ורווי התככים של בחירת דיינים לבית הדין הגדול, מעז יצא מתוק וכפשרה שבאה לרצות את כולם נוספו שלושה תקנים וכעת בית הדין מאויש לשנים רבות.

הפרק האחרון בעלילות הדיינים, החל ביום שני בשעות הלילה, כאשר במזנון הכנסת התכנסו יו"ר הועדה השר יובל שטייניץ ויועצו רמי טייב, עם חברי הועדה שרת המשפטים איילת שקד וח"כ רויטל סויד. הטונים טיפסו וירדו שוב ושוב, ובפרט כאשר ח"כ גפני והמומחה הצמוד לענייני דיינים של דגל התורה, אליעזר ראוכברגר - הצטרפו לישיבה.

בשלב מסוים היה נראה שהמשתתפים הצליחו לשכנע את שקד לרדת מהעץ ולוותר על עקשנותה למינוי הדיין הרב שלמה שפירא במקום הרב ציון לוז שהיה כלול בדרישה של ש"ס. על פני אנשיו של שטייניץ כבר צצו חיוכים באותו הלילה, כך גם על פניהם של הבוחשים החרדים בועדה, אך כבר בשעות הבוקר למחרת, לאחר שפרסמתי ב'בחדרי חרדים' את ההתקפלות הצפויה תחת הכותרת 'הבית היהודי נכנע', נשכחו משקד סיכומי הלילה והיא הודיעה שאין על מה לדבר ומינוי הרב שפירא הוא תנאי בל יעבור.

עברו שעות, הסכמות חדשות בוששו מלהגיע ושעת הישיבה מתקרבת. בש"ס הבינו שאי אפשר למרוח יותר, לא את הציבור ולא את בג"ץ, ובישלו מהלך יחד עם שקד להוסיף שני תקנים לבית הדין - אחד עבור הרב שפירא וכפיצוי לש"ס את השני עבור הרב מימון נהרי. ביהדות התורה ובלשכתו של הרב לאו היו בהלם מהסיבוב שנעשה מאחורי גבם תוך בגידה באחדות החרדית והאמון שהיה ביניהם ובין ש"ס, והטילו וטו על המהלך.

המפלגה החרדית אשכנזית הציעה שתי אופציות: האחת מינוי 6 דיינים כמתוכנן ובלי שני התקנים הנוספים, והשנייה, מינוי תשעה דיינים, כאשר התקן השלישי שנוסף יופנה לשורות יהדות התורה. אממה, בעוד לשני התקנים הראשונים כבר הושג תקציב, עבור תקן שלישי לא היה כסף. באוצר לא התלהבו מהרעיון לתקצב שטעלע נוספת בגלל עימות פנים חרדי, ולבסוף נמצא הפתרון בצורת 'גניבת' תקן מבתי הדין האזוריים. הדיין ש'עלה על העגלה' אחרון מטעם יהדות התורה היה הרב שינדלר והעסקה נחתמה ויצאה לפועל, כשעד הרגע האחרון כוססים את אצבעותיהם מחוץ לחדר הועדה שני עוזריהם הצמודים של הרבנים הראשיים, פנחס טננבוים ודודו עמר ועוזרו של הנציג ח"כ אייכלר - חיים רבינוביץ'.

באופן אישי, לשני ח"כים חרדים הייתה סיבה נוספת להרים 'לחיים', מלבד בחירת הדיינים הגלובלית, מדובר בח"כ אורי מקלב וח"כ יואב בן צור, שהמחותנים שלהם נבחרו לתפקיד הנשגב - הרב שינדלר מחותנו של מקלב (שהתחדש השבוע בדובר חדש - חבר מועצת העיר אלעד ונציג בני תורה ספרדים בעיר משה ברדוגו) ואילו הרב מימון נהרי הוא מחותנו של בן צור.

מי שהכריח את כולם להבין שלא יהיו יותר דחיות ומשחקים, אולי בגלל חרב הבג"ץ שהתהפכה מעל ראשו ואולי סתם כי נמאס לו, הוא יו"ר הועדה יובל שטייניץ, שהתנהג כבריון שכונתי, זימן ישיבה והודיע לכל המשתתפים והבוחשים כי לא מעניין אותו האם תהיה הסכמה או שחלק מחברי הועדה 'יבריזו' כמעשיהם בפעם שעברה, הוא יערוך הצבעה גם אם יהיה משתתף יחיד. כנראה שהלחץ עבד ומה שלא הצליחו לעשות במשך תשע שנים ארוכות - עשה שטייניץ בערב אחד.

שוחחתי היום עם השר יובל שטייניץ, וסימני שביעות הרצון ניכרו על פניו. "כפי שהכרזתי לפני כשבוע, התחייבתי לכנס את הועדה למינוי דיינים למרות חוסר הסכמה עם השותפים וקיימתי", אומר שטייניץ וחושף קצת מהלחצים שעבר מאחורי הקלעים כי "במפלגות השונות התלוננו עלי שאני מכנס את הועדה ללא תיאום עם הצדדים, וזה עלול לגרום למשבר בממשלה. הודעתי לכולם שאין בכוונתי לדחות את כינוס הוועדה". כנראה חברי הועדה שכחו עם מי יש להם עסק, אותו שטייניץ שלא מזמן הוביל את מתווה הגז, לעומתו הדיינים הם באמת כסף קטן.

שטייניץ הוסיף וחשף: "לכל המעורבים היה אינטרס לא לכנס את הועדה, מחשש שיגידו שהם לא הביאו הישג. פעלתי בכל הכוח כדי לסיים את העוול שנמשך 9 שנים בהן לא מינו דיינים לבית הדין הגדול", ולסיום, לפני כשבועיים חשפתי כאן כי אריאל אטיאס חזר למרכז הבמה הש"סית ומונה כאיש הקשר של ש"ס בנושא הועדה למינוי דיינים - חשיפה אותה מאשר גם יו"ר הועדה שמציין כי את הפעילות מול ש"ס ניהל עם אטיאס, "שייצג את אריה דרעי", הוא מצהיר ומאשש את דבריו של סגן השר אלי בן דהן ב'קול חי' אמש.

בשולי המינויים, אחת התקלות עמה התמודדו החרדים לאורך הדרך, היה 'גוש הנשים' שנוצר בועדה. מקדמת דנא הייתה הכנסת שולחת שני נציגים גברים לועדה, עד שנחקק חוק בלחץ ארגוני הנשים שדרש שלפחות אחד מנציגי הכנסת תהיה אישה. אלא שהחוק לא מונע מצב אבסורדי בו עשויים שתי נציגי הכנסת להיות נשים והגברים ייצאו מקופחים.

ח"כ ישראל אייכלר, חבר הועדה ואיש יהדות התורה, גיבש הצעת חוק מתוקנת שתחייב גם בחירת גבר כאחד הנציגים, ההצעה תעלה ביום ראשון לועדת שרים לענייני חקיקה לקראת הגשתה לכנסת.

הרפורמי בקי בנייעס: "על זה תקראו בהפלס"
היום אושר חוק המקוואות בועדת הפנים של הכנסת לקריאה שניה ושלישית. מדובר בחוק שהובילה יהדות התורה יחד עם ש"ס, ואשר אמור להחזיר את השליטה של הרבנות ומשרד הדתות במקוואות, ולא לאפשר לרפורמים לטבול במקוואות הציבוריות, וזאת לאחר פסיקת בג"ץ בנושא שמצאה פרצה בחוק הנוכחי.

במהלך הדיון, כפי שאירע בפעם שעברה כשנציגי הרפורמים הגיעו לועדה והחלו לדבר, יצאו חברי הכנסת החרדים מהמקום.

כותב השורות שאינו 'מחמיר' בכגון דא, ישב ושמע כיצד מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית יזהר הס מגלה בקיאות נדירה בפילוג הליטאי, "אתם לא תקראו על כך ביתד נאמן אלא רק ב'הפלס', אבל העובדה שלראשונה יבנו לנו מקוואות הוא הישג של הנציגות החרדית", אמר.

גפני בתגובה: "לא בנו ולא יבנו להם מקוואות, הם לא מאמינים בתורת משה, לא צריכים מקוואות ולא נאפשר פגיעה בנושא קדוש וחשוב זה, והם לא צריכים את הכסף הזה... אם באמת הם צריכים מקוואות, יש להם מספיק כספים מהעולם לבנות אותם. העובדה שלא עשו זאת עד היום מעידה יותר מכל כי אין להם חלק בתורת משה".

ב'שלומי אמונים' מפיקים לקחים ומקימים גוף חדש
ועידת שלומי אמונים הסתיימה בתחילת השבוע בהקמתו של גוף משפטי-חרדי בראשות עו"ד מירון, במקביל, הוקם גוף נוסף בועידה, שתפקידו לרכז ולהיערך לקראת הבחירות המונוציפאליות בעוד שנתיים וחצי.

ומה ראו בשלומי אמונים להקדים את המאוחר? ובכן, נציגים רבים טענו במהלך בועידה כי במערכת הבחירות הקודמת הם לא היו מוכנים לבחירות ולכן הופתעו בכל מיני מקומות ודרכים. כך למשל בעיר אשדוד, בה נציג הסיעה לא נבחר, וכך בערים נוספות.

כהפקת לקחים, ילמדו חברי הגוף החדש את מאזן הכוחות בכל עיר ועיר, יבררו כמה קולות שווה 'שלומי אמונים' בכל מקום, מה הם יכולים לדרוש וכמה הכח הזה שווה, ואם אפשר לסגור מה שניתן מראש.

פרט פיקנטי נוסף מתוך הועידה, במהלך הדיונים הכריז ראש העיר אלעד ישראל פרוש למשתתפים כי כפי שנהג עד עתה להקדיש את ימי שלישי לקבלת קהל לתושבי העיר אלעד, מעתה הוא מקדיש את ימי שני לקבלת קהל עבור שאר הנציגים ואנשי הסיעה מכל רחבי הארץ, והוא מתכוון לסייע לכל מי שיחפוץ בכך ככל יכולתו.

אכזבה מקומית: משרד הפנים נגד אלפר
הדרמה בבחירת הדיינים השכיחה במעט את תפוח האדמה הלוהט של השבועות האחרונים, סיפורו של מיכי אלפר, נציג 'דגל התורה' בחיפה שאמור לקבל את תפקיד סגן ראש העיר על פי ההסכם הקואליציוני, אך נתקל בסירובו המוחלט של ראש העיר יונה יהב, שמתעקש להירשם כמפר הסכמים.

היום, קיבלו שאיפותיו של אלפר מכה מכיוון בלתי צפוי, אך תחילה קצת רקע: לפני כחודש, בתאריך ג' סיון, פנה בא כוחו של אלפר, עו"ד אוהד יאראק, במכתב לגב' אורנה הוזמן בכור, מנכ"לית משרד הפנים, ובו טען כי לכאורה המשרד אמור לחייב את מינוי מרשו כסגן ראש העיר.

טענתו של אלפר התבססה על ישיבת מועצת העיר חיפה מסוף 2013, בה אושר מינויו לתפקיד סגן ראש העיר של אריה בליטנטל, נציג אגודת ישראל בעיר, תוך שבפרוטוקול הישיבה מצוין במפורש "החל מיום 27 במאי 2016 יוחלף מר אריה בליטנטל על ידי מר מרדכי מיכאל אלפר", בהמשך הפרוטוקול הנושא מודגש שוב כי מינויו בשכר של בליטנטל יוחלף באלפר.

לפיכך, דרש עו"ד יאראק ממשרד הפנים לאשר לאלתר את מינוי אלפר לסגן, ובכך העצם 'לעקוף' את יהב, ולהכריח אותו להוביל מהלך שידרוש כינוס מועצת העיר חיפה 'להדיח' את אלפר במיוחד.

עד כאן הכל נשמע טוב ויפה, אלא ששבעה ימים לאחר מכן הכין הייעוץ המשפטי של משרד הפנים תגובה מנומקת היטב, שהגיעה היום לנמען ונחשפת כאן לראשונה, ועל פיה "מדובר בחילוקי דעות בין מרשך ובין היועץ המשפטי של עיריית חיפה... לא ראינו לנכון להתערב בחוות דעתו".

אלא שבמשרד הפנים בחרו 'לפנק' את יהב בתוספת עוקצנית כלפי אלפר, שלא בטוח שנדרשה מהם אך עשויה לסייע לו באם הסוגיה תגיע לבית המשפט. תחת ההפניה של "בשולי הדברים" הם טוענים נחרצות כי על פי הנתונים במכתבו של אלפר, הוא אינו זכאי לתפקיד של סגן בשכר.

האם אכן אלפר לא משכנע די במכתבו כי התפקיד שלו על פי חוק? אתם מוזמנים לקרוא את שני הצדדים ולהחליט.









טור שבועי בחירת דיינים יובל שטייניץ משרד הפנים מיכי אלפר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד