כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

גפני ב'הפוך על הפוך': תקציבים לסטודנטים!

לא תאמינו מי דואג לסטודנטים: במשך שבועות שב גפני ונפגש עם נציגי הסטודנטים, התחנן שלא ימשיכו במסע ההסתה והבטיח לדאוג להם בוועדת הכספים • הבוקר הוא גם קיים

גפני ב'הפוך על הפוך': תקציבים לסטודנטים!

ועדת הכספים, שהתכנסה הבוקר (ג) לדון בתקציב המוסדות להשכלה גבוהה, הופתעה לראות כי יו"ר הוועדה, הרב משה גפני, לוחם כארי על זכויות הסטודנטים. "במצב הנוכחי, יש לסייע יותר לסטודנטים, ולא לבכירי האקדמיה", דרש, כשהוא רומז בכך לטענות על משכורותיהם המנופחות של בכירי האוניברסיטאות - משכורות שלא מנעו מהם לצאת ולהסית נגד האברכים וכבשת הרש שלהם בגובה 1,040 שקלים לחודש.

יונתן רגב, מאגף התקציבים במשרד האוצר, סיפר לחברי הוועדה כי הגיעו לסיכום רב שנתי לששת השנים הקרובות למערכת ההשכלה הגבוהה. "התקציב המוגש לכנסת לשנת 2011 עומד על 7.3 מיליארד ש"ח ולשנת 2012 התקציב יעמוד על 7.4 מיליארד. לשנת 2009 התקציב של ההשכלה הגבוהה עמד על 6.8 מיליארד. כך שבתקציב הדו שנתי יש גידול משמעותי מאוד בתקציב ההשכלה הגבוהה".

האם התוספת התקציבית הזו תסייע לסטודנטים עצמם? - שאל גפני, ונענה: "אין העלאה בסיוע לסטודנטים. אין שינוי מהותי לטובת הסטודנטים בתקציב שמתווסף כעת. היקף ההטבות לסטודנטים גבוה מאד כיום". הוא אף ציין כי רק לאחרונה נחקק חוק המעניק שנת לימודים חינם לסטודנטים שיבחרו ללמוד בפריפריה.

גפני, במפתיע, נענה ואמר כי הוא סבור שבמצב הנוכחי במדינת ישראל יש לסייע יותר לסטודנטים. "ולא לבכירי האקדמיה", הדגיש.

הוא ציטט את דברי מבקר המדינה, שכתב בנושא ראשי האוניברסיטאות: "יש תנאי שכר, פנסיה ופרישה מועדפים שנתנו האוניברסיטה לעובדיהם ללא אישור. האוניברסיטאות מסרבות לאפשר לממונה לפקח עליהם ועושים מאמצים רבים בשימוש גורף בעיקרון החופש האקדמאי, מצב זה חייב להיפסק לאלתר".

משה ויגדור, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, אמר: "השכלה הגבוהה היא אחד מעמודי התווך של מדינת ישראל, בעשור האחרון הייתה דעיכה בתקציב ובנושאים נוספים, אחת המטרות שלנו היא השבת מדענים וחוקרים ארצה. אנו מקצים למלגות כ-300 מיליון ₪ ויש מערכת מלגות ענפה של תורמים מחו"ל וקרנות נוספים שמסייעת במלגות לסטודנטים".

ד"ר יעקב ברגמן, איש סגל אקדמאי באוניברסיטה העברית, אמר כי במדינה יש רוויה של דוקטורנטים, "בארה"ב נכנסים רק 12% מבוגרי התיכון לאוניברסיטת המחקר, כאן יותר מ-19%, אין צורך בכל כך הרבה סטודנטים, האוניברסיטאות הגדילו את כמות הסטודנטים כדי להרוויח כסף".

ד"ר ברגמן אמר עוד כי "תוספות השכר הגבוהות ביותר הגיעו לסגל הזקן של האוניברסיטאות שלא תורם כלל".

סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, שחר בוצר, אמר: "הסטודנטים אינם חלק מהרפורמה החדשה, אנחנו לא חלק מה-1.4 מיליארד ₪. אנחנו בהחלט דורשים שהמלגות והסיוע לסטודנטים יהיה חלק מהתקציב הקרוב של המדינה, לא על חשבון מה שמתוכנן. אנו זקוקים להנחה בתחבורה הציבורית, סיוע בדיור, ותוספת מלגות בסך 500 מיליון ₪".

בדיון עלה גם נושא חריגות השכר והפיקוח של המדינה על שכרם של בכירי האקדמיה בישראל ובניגוד לטענות בכירי האקדמיה שנכחו בדיון אודות השקיפות שלהם מול משרד האוצר, ציטט ח"כ גפני מההודעה לעיתונות שהעביר משרד האוצר רק הבוקר, ובו נכתב כי שר האוצר שטייניץ הורה לעכב תקציב מאוניברסיטת ת"א בשל חריגות שכר, אי קיום הוראות הממונה על השכר, וחוסר שיתוף פעולה מצידם.

לסיכום הדיון אמר ח"כ גפני, כי קיימת נדיבות בתקציב המדינה כלפי ראשי האוניברסיטאות וקמצנות כלפי הסטודנטים, "זהו דבר שלא מתקבל על הדעת. מדוע שלא ניקח 300 מיליון ₪ מהתקציב שהמדינה מוסיפה כעת להשכלה הגבוהה לטובת הסטודנטים. הדיון בנושא טרם הסתיים ונקיים דיון נוסף בקרוב. אנו לא נאפשר להעביר את התקציב להשכלה הגבוהה מבלי שיימצא בו פיתרון לסטודנטים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד