י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הניסוי הגדול מתחיל: גרמניה הנפיקה אג"ח בתשואה שלילית

גרמניה מכרה אג"ח ל-10 שנים בשווי של 5 מיליארד אירו עם קופון של 0%, מה שיביא לתשואה שלילית ממוצעת של 0.05% • רונן מנחם מבנק מזרחי: זה מצב של שוק שמתנהג בצורה לא נורמלית

  • ח' תמוז התשע"ו
סוחרי שוק ההון בגרמניה יושבים ליד שולחנות המסחר. צילום: רויטרס
סוחרי שוק ההון בגרמניה יושבים ליד שולחנות המסחר. צילום: רויטרס

הניסוי הגדול מתחיל, ולאחר שאגרות חוב סחירות של ממשלות עברו להיסחר בתשואה שלילית, מגיע השלב המוזר של הנפקות בתשואה שלילית. משמעותן - אדם משלם כסף לממשלה כדי שזו תשמור על כספו.

הברקזיט היה זרז לניסוי שיוצא לדרך. ממשלת גרמניה השלימה היום הנפקה של אגרות חוב ממשלתיות ל-10 שנים בקופון אפס, שמשמעותו היא תשואה שלילית ממוצעת של 0.05%.

יש לציין שבשבוע האחרון ביקר "הליקופטר בן" (בן ברננקי) ביפן, והאנליסטים העריכו שהניסוי של הנפקות אג"ח בתשואה שלילית יתחיל דווקא ביפן אולם גרמניה, כאמור, הפתיע היום והייתה הראשונה שהנפיקה אג"ח בתשואה שלילית.

"זו הפעם הראשונה שבה אג"ח ל-10 שנים נסחרות בתשואה שלילית במהלך מכירה פומבית", אמר דובר משרד האג"ח הגרמני לרויטרס. "הנזילות בשוק האג"ח הייתה גבוהה מאוד לאחרונה, ומשקיעים נמשכו לאג"ח הגרמני בגלל דירוג האשראי המבטיח של המדינה", הוסיף.

רונן מנחם הכלכלן הראשי של בנק המזרחי - "ברגע שהבנק המרכזי האירופי הודיע שהוא ירכוש אגרות חוב "מכל הבא ליד", הוא למעשה הופך להיות קונה שאדיש למחיר האג"ח לכן הציבור מוכן לקנות אגרות חוב גם בתשואה שלילית, הוא יודע שבצד השני יהיה לו קונה (ECB) שיקנה ממנו את הסחורה "בכל מחיר" ויביא אותו לרווח הון. זו תוצאה של מצב שוק שמתנהג באופן לא נורמלי, כל עוד הציבור מאמין שהריבית השלילית תהיה גדולה יותר יווצרו לו רווחי הון.

"חשוב להדגיש שזה שהציבור עושה את זה זה רק מגדיל את הסיכון כי הרגישויות של התשואות לפדיון לטווח הארוך, לכל התפתחות שתעיד על העלאת ריבית או עלייה באינפלציה תהיה תגובה חדה - הציבור עושה מהלך מחושב היום אבל לוקח על עצמו סיכונים גדולים. זה לא סיכון שממשלת גרמניה לא תחזיר את החוב אלא הסיכון הוא בשוק המשני שהתשואות ירדו בתשואה חדה בטווח הקצר".
שוק ההון מניות גרמניה ניסוי כלכלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד