י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הבוקר שאחרי • צרפת בהלם: "נפגין כוח צבאי בפעילות בסוריה ועיראק"

בקהילה היהודית בניס החליטו שלא להיכנע לטרור, והם יערכו היום קניות לשבת ברוב עם ויגיעו בהמוניהם לבתי הכנסת, שיאובטחו על ידי המשטרה • בעולם מצטרפים לגינוי - אובמה: "זו מתקפת טרור מחרידה" - צפו בתיעוד

זירת הטבח בצרפת, צילום: רויטרס
זירת הטבח בצרפת, צילום: רויטרס

בבוקר שאחרי הפיגוע הקשה בו נטבחו לפחות 80 בני אדם ועשרות נפצעו, צרפת שרויה בהלם כבד - שוטרים ואנשי ביטחון מוצבים הבוקר (ו') בכל פינה, אנדרטאות מוקמות בחיפזון, והמדינה כולה באבל עמוק.



"שוב היינו עדים לאלימות קיצונית וברור שעלינו לעשות כל שניתן כדי להילחם בה", אמר נשיא צרפת בנאום שנשא בעקבות הפיגוע. "צרפת הוכתה ביום הלאומי שלה, הסמל שלה. זכויות אדם מותקפות על ידי פנאטים. אני עומד לצד האומה שנמצאת כרגע באבל. הוריתי לכל בתי החולים האזוריים להתכונן לכמות גדולה של נפגעים".

הולנד: "ראינו מתקפות דומות בשנה שעברה וכעת חווינו מתקפה נוספת. תחת הנסיבות הללו אנו חייבים לפעול בזהירות ולעבוד יחד. כוחות משטרה ייקראו מכל רחבי המדינה לאזור ניס על מנת לסייע, ונשמור בקפידה על הגבולות".

צרפת הודיעה כי היא תגביר את מתקפותיה במזרח התיכון - "בעקבות האירוע, נפגין כוח אמיתי בפעילות צבאית בסוריה ועיראק. משרד הביטחון יקיים פגישה בפריז מאוחר יותר הבוקר. לאחר הפגישה אסע עם ראש הממשלה לניס. צרפת הוכתה בטרגדיה פעם נוספת. מדובר במפלצתיות, הרג של אנשים שרק באו לחגוג. צרפת בדמעות, היא כואבת אך חזקה ותהיה חזקה אף יותר - תמיד יותר מהפנאטיים שרוצים לפגוע בנו".

חבר הפרלמנט הצרפתי היהודי מאיר חביב אמר הבוקר לקול ישראל כי צרפת אינה ערוכה לאיום הטרור. חביב גם מתח ביקורת על החלטת שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, להיפגש עם אנשי חיזבאללה ואמר כי "כך אי אפשר להילחם בטרור".

הרב יוסף פינסון, שליח חב״ד בניס לאמר לרשת רוטרניק - "הקהילה היהודית החליטה לא להיכנע לטרור ולהמשיך בחיים היהודיים. לערוך הקניות לשבת בחנויות הכשרות ולהגיע ברוב עם לבתי כנסיות".

העולם מגיב: "מתקפת טרור מחרידה"
נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיב מיד עם הפרסום - "בשם העם האמריקני, אני מוקיע בחריפות את מה שנראה כמו מתקפת טרור מחרידה בניס, צרפת, שהרגה ופתעה עשרות אזרחים חפים מפשע".

המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון הגיבה אף היא ואמרה כי "זו מתקפה מחרידה, שקרתה בזמן שאזרחי צרפת חגגו עם חבריהם ומשפחתם את המורשת והתרבות שלהם". בריאיון לרשת CNN אמרה קלינטון -"זה מדגיש את הצורך לעמוד לצד ידידינו ולא לנטוש אותם. עלינו לחזק את הבריתות שלנו, כולל עם נאט"ו, לא לחתור תחתיהן."

המועמד הרפובליקני המסתמן דונלד טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "עוד מתקפה נוראית, הפעם בניס, צרפת. הרבה הרוגים ופצועים. מתי נלמד? זה רק הולך ומחמיר".

כאמור, הבוקר עלה ל-80 מספר ההרוגים בפיגוע הדריסה הגדול ביותר מעולם, שאירע סמוך לחצות בעיר ניס בדרום צרפת. מחבל שנהג במשאית שעט לעבר ההמון החוגג, יצא מהמשאית כשנעצר והחל לירות לכל עבר. שוטרים חיסלו אותו במקום.

במשאית נמצאו נשק ותחמושת. על פי הדיווחים, בנס לא אירע פיצוץ במשאית שיכול היה לגרום לאפקט גרוע אף יותר מתוצאות הטראגיות של הפיגוע המחריד גם כך.

הרב יוסף פינסון שליח חב"ד בניס שבצרפת שוחח לפנות בוקר עם 'בחדרי חרדים' וסיפר כי בין הנפגעים ישנם פצועים יהודים, האחד במצב קשה וארבעה במצב קל. אין נעדרים ואין הרוגים. בני המשפחות הקרובים נמצאים בבתי החולים, לשם מתאפשרת כניסה רק של קרובי משפחה.

"בזירת הפיגוע היו ארבעה מדריכים יהודים צרפתים שפעילים אצלינו בקייטנה של ילדי הקהילה" מספר הרב פינסון ל'בחדרי', "הם היו בחגיגות העצמאות במרכז העיר. דקה לפני הפיגוע, כשהמשאית החלה לדרוס, הם זזו הצידה מהכביש עליו דהרה המשאית, והחלו ללכת לביתם", מגולל הרב את הדרמה שעברה על המדריכים אשר ניצלו מהפיגוע.

"לפתע הם שמעו צרחות, אנשים בוכים ורצים. אנדרלמוסיה של ממש. גם הם החלו במהרה לנוס. הם סיפרו לי על מחזות מזעזעים. הם ראו אנשים עפים באוויר מעוצמת פגיעת המשאית, ושהכביש היה מלא בדם ובאנשים שוכבים הזועקים לעזרה" מתאר הרב את רגעי האימה והפחד במקום.

"כעת לקחתי אותם לבית רפואה עם פסיכולוג. הם בטראומה והלם מוחלט". על אף הפיגוע, הרב אומר, "נמשיך מחר כרגיל את הקייטנה לילדי הקהילה, לא נרתע מפיגועים, נלך לבית הכנסת וברחובות בגאווה. ונמשיך לקדש שם שמיים".

כאמור הרב מדווח כי ידוע כעת על פצוע קשה וארבעה פצועים קל מבני הקהילה היהודית. לא ידוע על הרוגים יהודים. "אנו כעת עוזרים לפצועים, הרבה עברו טראומה וזקוקים לסיוע פסיכולוגי, ובאים לכאן לקבלת תמיכה".

ראובן וענונו, מפעילי חב"ד בעיר, סיפר גם הוא: "יש קייטנה של חב"ד בימים אלה בעיר, והמדריכות והבנות הלכו לראות את הזיקוקים. אבל כולם ב"ה בסדר. חלק מהבנות נמלטו והסתגרו במסעדה".
פיגוע צרפת פיגוע הבסטיליה טבח בצרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד