י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בית הספר הכפרני נסגר - ובמקומו הוקם ת"ת

במתחם ת"ת 'עץ חיים' החדש, ברחוב ישעיהו בי-ם, שכן בעבר בית ספר 'למל' המיתולוגי שהוקם במטרה להתחרות בת"ת "עץ חיים" ולהכניס תכנים 'חדשניים'. כעת, עשרות שנים לאחר מכן, "עץ חיים" נכנסו למתחם במקום בית הספר. ומדוע הורה הגר"ח לצבוע את כל בית הספר? • תיעוד ענק

בית הספר הכפרני נסגר - ובמקומו הוקם ת"ת

סגירת מעגל: בשבוע האחרון התכנסו למעלה מאלף בני אדם במתחם תלמוד תורה 'עץ חיים' החדש, ברחוב ישעיהו בירושלים, כדי לחגוג למאה חתני המקרא של מוסד החינוך הוותיק ביותר בארץ, את יומם הגדול, בו החלו ללמוד לראשונה חומש ויקרא.

זו גם הייתה ההזדמנות לחגוג את כניסתם של מאות ילדי ת"ת 'עץ חיים' בחודש אלול אשתקד, למבנה החדש - ישן, שהוא בעצם מתחם הקבע של המוסדות.

במתחם זה, אליו עברו מוסדות 'עץ חיים' בשנה האחרונה, שכן בית הספר 'למל' שהוקם בשנת תרי"ז, על ידי משפחת למל האמידה מאוסטריה, במטרה לתת לתושבי "היישוב הישן" בירושלים קורת גג חינוכית שתעניק תכנית לימודים בעלת תכנים 'חדשניים' שמבוססת ברובה על לימודי חול, שלא על פי הרוח החינוכית הצרופה והטהורה, שהייתה מקובלת עד אז.



בית הספר תוכנן לשמש כמעין בית מחסה לילדים יתומים ועניים המספק, בצד הלימודים, גם ארוחות חמות ובגדים. הוא הוקם בתחילה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, אך עבר למבנה קבע – המבנה הנוכחי - בשכונת זיכרון משה, עשרות שנים לאחר מכן בשנת תרס"ד.

מטרת 'למיל' הייתה בעצם, פשוטו כמשמעו, לקרוא תיגר לנוכח שיטת הלימודים השמרנית של מוסדות 'עץ חיים' הוותיקה – זו שנקבעה על ידי המייסד והמחולל הגאון רבי שמואל סלנט זצוק"ל רבה של ירושלים, עם הקמת מוסדות 'עץ חיים' על ידו, בשנת תר"א.

ואכן, הקמת בית הספר נתקלה בהתנגדות עזה בקרב אנשי היישוב הישן. הם חששו מרוח ההפקרות שבית הספר החדש יביא בכנפיו, בעקבות לימודי החול הנלמדים בו. ירושלים כבר הייתה עדה להשפעת ההשכלה הכללית באירופה, שממנה הגיעו המייסדים החדשים, והיא - עיר הקודש - שהייתה עד כה עיר מקלט מההשכלה האירופית, דרשה שזו לא תיכנס מבעד לשעריה וחלילה תחולל בה שמות.

ההתנגדות הניבה חרם רבנים חריף, שהחרים את כל מי שיתפתה וישלח את בניו ללמוד בבית הספר שעל פניו היה גם 'דתי'.

למעלה ממאה שנה חלפו מאז, בית הספר שבין שעריו חלפו רבים שסטו מדרך החינוך הטהורה, סגר את שעריו, לאחר שתלמידיו התמעטו בעקבות מיקומו בלב השכונות החרדיות בירושלים.

לפני כחמש שנים רכשה הנהלת 'עץ חיים', בראשות הגאון רבי ניסן טוקצינסקי זצ"ל, את המבנה הנוכחי, לאחר שגדולי ישראל הורו לרבני 'עץ חיים' לעקור מהמתחם המיתולוגי שלה ברחוב יפו, בין התחנה המרכזית ושוק 'מחנה יהודה', מחמת התנאים הרוחניים הרעועים והירודים שבסביבה, שלא אפשרו את המשך שהותם של התלמידים הרכים במקום זה.

אחד מגדולי ישראל, בהם נועצו רבני 'עץ חיים', בטרם רכישת המבנה, היה הגר"ח קנייבסקי שנשאל כיצד לנהוג והאם לרכוש את המקום שבין כתליו ספוגים אווירה שברבות הימים הייתה כפרנית, שמטרתה לנגח את החינוך היהודי הטהור.

הגר"ח השיב בחיוב ואף הורה לסייד ולצבוע את הכתלים מהמסד ועד הטפחות, בבחינת 'פנים חדשות באו לכאן'.

מיד עם היוודע הבשורה בקרב אנשי ירושלים על המעבר למבנה הקבע, נפתחו עוד מספר כיתות חדשות וכיום מונה הת"ת חמש מאות ילדים, מסלתה ומשמנה של העיר.

האורחים הרבים שהגיעו למסיבת חומש התבשרו, כי הנהלת עץ חיים נכנסת כעת לתנופת התפתחות אדירה ובעז"ה מתכוונת לשפץ את המבנה הקיים ולבנות בקרוב במתחם זה בנין מפואר ורחב ידיים שיאכלס את מאות תלמידי ישיבת 'עץ חיים', הלומדים בשלב זה במבנה חיצוני.



























עץ חיים בניין למל ירושלים מסיבת חומש מבנה מיתולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד