י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

האם רונאל פישר זיהם חקירת שוחד רגישה?

לפי האישומים נגדם, עו"ד רונאל פישר ורפ"ק ערן מלכה מכרו לכאורה מידע משטרתי מודיעיני על חקירות • כעת מתברר כי אחת מהן היא חקירת השוחד בתאגיד המים של ת"א

רונאל פישר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
רונאל פישר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

ביום חמישי האחרון, כשנתיים אחרי שפרשת עו"ד רונאל פישר התפוצצה בקול גדול, הגיב לראשונה עו"ד פישר בפירוט לאישומים הרבים של המדינה נגדו, תוך שהוא תוקף בחריפות את המחלקה לחקירות שוטרים שחקרה את הפרשה ואת הפרקליטות שהגישה את כתב האישום.

הפרשה, הסובבת סביב אישומים של סחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה, טלטלה את מערכת המשפט והמשטרה, כאשר נודע כי עורך הדין המקושר פישר וקצין המשטרה לשעבר ערן מלכה יצרו לכאורה מערכת של מסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

משפטו של פישר עדיין תלוי ועומד (וכך גם עניינם של מרבית הנאשמים בפרשה), אך בחודש שעבר הסתיים בבית המשפט העליון הדיון בעניינו של מלכה, שהודה והורשע בשורה של עבירות שוחד ומירמה בפרשה ונשלח ל-7 שנות מאסר בפועל.

על-פי האישום שהוגש כנגד פישר, מלכה ואחרים (בהם פרקליטת המחוז לשעבר, עו"ד רות דוד), מלבד סחר במידע מתוך חדרי החקירות, בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי-שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות אשר כביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים בתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה.

כעת מתחילות לצוף אל פני השטח אותן חקירות שיש חשש שזוהמו, ובהן אחת מחקירות השוחד הגדולות שנחקרו בשנים האחרונות על-ידי המשטרה ורשות המסים - פרשת "מי אביבים".

פרקליטות מיסוי וכלכלה הצהירה לאחרונה בבית המשפט כי בכוונתה להגיש כתבי אישום, בכפוף לעריכת שימועים, לחשודים בפרשת השוחד ב"מי אביבים", וטיוטות כתבי האישום שנוסחו כנגדם אף הוצגו בפני בית המשפט.

רגע לפני שמוגשים כתבי האישום, חושף "גלובס" ראיות מתיק החקירה במח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) בעניינם של עו"ד רונאל פישר ורפ"ק ערן מלכה, המעלות חשש כי לשניים הייתה מעורבות מזהמת גם בפרשת "מי אביבים".

פרשת "מי אביבים" התפוצצה בדצמבר 2013 עם מעצרם של עובדים ב"מי אביבים", תאגיד המים והביוב של תל-אביב-יפו, בהם בכירים בחברה, וכן עובדים של חברות קבלניות המועסקות על-ידי התאגיד, בחשד לביצוע עבירות שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה, גניבה ממעביד, זיוף, הלבנת הון ועבירות מס.

לפי החשד, במשך כשנתיים חברו עובדים ב"מי אביבים" לחברות קבלניות המועסקות כזכייניות על-ידי התאגיד, ולקחו מהן שוחד בהיקף מיליוני שקלים בתמורה לניתוב קריאות מוקד לטיפולן ולאישור דרישות תשלום מנופחות. זאת, על בסיס דיווח כוזב על תיקון בהיקפים גדולים מהנדרש ומזה שבוצע בפועל, תוך שהחברות מנפיקות לתאגיד חשבוניות מנופחות ועושות שימוש בחשבוניות פיקטיביות.

במסגרת החקירה, שנמשכה מספר חודשים באופן סמוי, ונוהלה תוך שיתוף-פעולה בין יחידת להב 433 במשטרה, רשות המסים, חקירות מע"מ תל-אביב וחקירות מס הכנסה תל-אביב והמפקח על הנש"מ במשרד האוצר, ובליווי פרקליטות תל-אביב, נעצרו ועוכבו לחקירה למעלה מ-20 חשודים.

שנתיים וחצי חלפו מאז המעצרים המתוקשרים, ורק לאחרונה, במהלך דיוני בית משפט השלום בראשון-לציון בבקשת יחידת להב 433 להאריך את תוקפם של צווי ההחזקה של הרכוש התפוס של החשודים בפרשה, הוגשו על-ידי המשטרה ולעיני השופט בלבד טיוטות כתבי אישום שבכוונת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) להגיש בקרוב נגד המעורבים בפרשה.

הראיות בפרשת "מי אביבים" טרם נחשפו, ואולם מראיות שנחשפו בפרשת רונאל פישר עולה כי חלק מהחשודים בפרשת "מי אביבים" נקלעו אל המלכודת שטוו פישר ומלכה.

אחת החברות הקבלניות שהתקשרו עם תאגיד המים "מי אביבים" הייתה חברת "מ.בוצ'ן", בשליטתו ובניהולו של ששון חי. חודש וחצי לפני פתיחת החקירה הגלויה, ב-5 בנובמבר 2013, שלח חי מכתב לתאגיד "מי אביבים", בו הוא מודיע לתאגיד כי למרות קיומו של הסכם התקשרות בין חברת בוצ'ן לתאגיד המים, הוא מבקש להעביר את העבודה לקבלנים אחרים, באופן זמני, בשל בעיה רפואית שממנה סבל. הגם שהתברר לגורמים שונים כי חי אכן סובל מבעיה רפואית, היות ומדובר היה בחוזה של מיליונים, היו מי שהתפלאו על הפסקת ההתקשרות.

חודשים ספורים לאחר שליחת מכתב זה נודע כי חי קיבל מידע סודי מתוך חדרי החקירות של היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית, לה"ב 433, כי מתקיימת חקירה סמויה בעניין התנהלות מנהלי וספקי תאגיד המים.

במהלך יוני 2015 הפך חי לעד מדינה בפרשת עו"ד רונאל פישר, ומסר בפני חוקרי מח"ש עדות מפורטת, שמלמדת על הקשר המושחת בין עו"ד פישר לרפ"ק מלכה בפרשת "מי אביבים", ואיך הוא עצמו שילם לפישר שוחד בתמורה לעזרה בפרשה.

לפי עדותו של חי, הוא העביר לעו"ד פישר סכום השווה לכ-2 מיליון שקל, על-מנת שיעבירו לחוקרי יאל"כ בלהב 433, בין היתר בתמורה למידע אודות החקירה בפרשת "מי אביבים", בשלב הסמוי שלה, ולסיוע בסגירת החקירה נגדו.

בחקירתו במח"ש סיפר חי כי הוא הוזמן לחקירה ב"פרשת חדרה" (הפרשה במסגרתה נעצרו באמצע 2013 ראש עיריית חדרה לשעבר, חיים אביטן, ומספר קבלנים ומקורבים לו, בחשד לשוחד שיטתי לכאורה בתמורה לקידום פרויקטים של הקבלנים) - וכך הגיע למשרדו של רונאל פישר לייעוץ.

חי סיפר לחוקרים כי במהלך ההדרכה לקראת החקירה בפרשת חדרה, חשף בפניו עו"ד פישר כי הוא חשוד בפרשה נוספת, במסגרתה מתנהלת עדיין חקירה סמויה - פרשת "מי אביבים".

"באותה פגישה זאת, או בפגישה למחרת, רונאל אמר לי: 'תקשיב, יש סיפור אחר בתל-אביב, ואני אהיה חייב לדבר אתך, אבל קודם בוא נגמור את הסיפור הזה'. אני אמרתי לו: 'איזה תל-אביב, מה תל-אביב', הוא אמר לי: 'אתם עובדים במי אביבים, תדע שגם שם מתנהלת נגדכם חקירה'. הייתי מאוד נסער, מאוד מבולבל".

עוד סיפר חי בעדותו כי "כל הזמן אנחנו מקבלים מרונאל שהמצב קטסטרופה והמצב גרוע, ואז הוא בא עם הסיפור של 'מי אביבים' ואומר לי: 'מה שהיה בתיק חדרה זה כלום, ומה שהולך להיות בתל-אביב זה רעידת אדמה, ייקחו לכם את הכול, את הבית, את העסק, תיכנסו שם לכמה שנים לבית סוהר'. ואז הוא אומר לי: 'תקשיב, חבל על הזמן, אנחנו צריכים לסגור את זה כמה שיותר מהר, אבל תיתן לי את ההסכמה שלך'".

לשאלת החוקרים "הסכמה למה?", השיב חי: "הסכמה שלי לשלם כסף לרונאל על-מנת שיוציא אותנו מהחקירה בתל-אביב. אמרתי לו: 'כן, בסדר'. עברו כמה ימים... שוב פגישה אתו, נדמה לי במשרד או בבית שלו, והוא אמר לי: 'או.קיי, הצלחתי לסגור את הסיפור, מוציאים אתכם מהסיפור של תל-אביב'. אני רוצה לציין שבאחת הפגישות שלי אצל רונאל במשרד הוא קרא לעוזרתו ואמר לה: 'תביאי את המסמך של מי אביבים', אני כמעט בטוח שראיתי את השם 'מרבד קסמים' ואת השם שלי ועוד קבלנים מופיע שם, והוא אמר לי: 'הנה אתה רואה, זה אמיתי'. אמרתי לו: 'בסדר, רונאל, אני מאמין לך'. הוא אמר לי: 'אל תדאג, אני אוציא אותך מזה'".

החוקר שאל: "ברגע שרונאל הציג בפניך את הדף הזה, שאלת אותו מה זה, מאיפה יש לו את זה, קראת מה רשום?".

חי ענה: "לא שאלתי, אני מבין שיש לו מקורות במשטרה וזהו. מבחינתי זאת ההוכחה".

לשאלה האם בשיחה במשרד והצגת המסמך לעיונו, הועלתה לדיון השאלה כמה יידרש לשלם, השיב חי: "כן, רונאל אמר לי כמה מאות אלפים".

עוד הוא העיד כי "כל אותה תקופה רונאל מספר לי על כל מיני תרגילים שהמשטרה עושה לנחקרים של 'מי אביבים'", וכי "זה היה בשלב שהחקירה הייתה עוד סמויה".

עוד העיד חי בחקירתו במח"ש כי במסגרת חקירתו בפרשת "מי אביבים" הוא נחקר על-ידי חוקר שלכאורה לא קיבל שוחד מפישר, ואמר: "בחקירה השנייה שהייתה לי ב'מי אביבים', נכנס חוקר צעיר בגיל, קראו לו קובי, והוא התחיל לצעוק עליי... הם היו שתי חוקרות בחדר וגם קובי ועוד חוקר. קובי אמר לי: 'אני מפקד החקירה, אתה מכיר אותו', לשאלתך את לייבוביץ', הבחור שנחקרתי לגביו. קובי אמר לי 'אתה כן נתת לו, אתה כן היית בתוך הסיפור הזה, ויש לנו הוכחות', ואז הם הראו לי תמונה, צילום וידאו שמראים את אחד הנחקרים מדבר עליי יחד עם הבחור הזה, הלייבוביץ' הזה, ואז אמרתי לו: 'אתה שומע מה שהוא אומר, החוקר התעמר בי, צעק עליי והפחיד אותי, ואני זוכר שאחרי שחזרתי לרונאל, שאלתי אותו לגבי החוקר הצעיר שהתעמר בי, 'תגיד הקובי הזה לא קיבל חלק מהכסף?', אז רונאל אמר לי: 'לא, הוא עוד חוקר צעיר, יש לנו שם קבוצה של 4-5 חבר'ה, לשאלתך הכוונה ללהב, שאיתם אני מסודר'".

אותו לייבוביץ' אליו מתייחס חי הוא יוסף לייבוביץ', מנהל מחלקת שליטה ובקרה לשעבר ב"מי אביבים".

לטענת חי, הוא בקושי הספיק לעבוד עם "מי אביבים" טרם סיים את ההתקשרות עמם, ובוודאי שלא שילם שוחד לאף אחד בחברה.

עו"ד בני כץ, שייצג את חי בהסדר עד המדינה עליו חתם בפרשת רונאל פישר, אומר ל"גלובס" כי החקירה נגד חי הסתיימה עוד בטרם החלה. "מרשיי והחברה בבעלותם מעולם לא הייתה מעורבת במה שכונתה 'פרשת מי אביבים'. כבר עם התפוצצות הפרשה ועוד בטרם, הבינו החוקרים כי מרשיי אינם מעורבים בפרשה. מרשיי לא ביצעו את העבודה, וכף-רגלם לא דרכה במקום. המזימה לסחוט ממרשיי כספים, תוך הצגת מצג-שווא לפיו אלה חשודים בעבירות פליליות, נתגלתה במלואה בכתבי האישום נגד מלכה ופישר".

באשר למכתב הפסקת העבודות ששיגר ששון חי ל"מי אביבים" חודש בלבד לפני תחילת החקירה, עו"ד כץ אומר כי "כל קשר בין המכתב שהוצא על-ידי חברת בוצ'ן, לפיו היא מבקשת הפסקת עבודה בשל מצבו הרפואי של מנהלה, לבין הרמיזה הבוטה כי ידעו על החקירה - הוא מקרי ושקרי בהחלט. מרשי עבר בתקופה זו ניתוח מעקפים, ועל כך אין חולק".

בחקירותיו במשטרה התייחס רפ"ק ערן מלכה לנושא ואמר: "רונאל אמר שיש לו איזה חבר קבלן בשם בוצ'ן, ואז הוא מספר לי את הסיפור הבא: הוא אמר לי 'שמע, הבחור הזה זכה במכרז ממש עכשיו, לא מזמן, במכרז תאגידי המים, והוא לא מבצע באמת את המכרז אלא רק זכה בו. השתלטו שם שני קבלנים, והם עושים את העבודה... התיק שיושב אצלי על השולחן מדבר על עבירות של שנים של קבלנים אחרים, שבוצ'ן הוא לא חלק מהם', והוא אומר לי 'שמע, אתה צודק...', ואמר לי 'שמע, אלה לא עבריינים, הם עלו על זה לפני שאתה יודע בכלל, והם לא מתכננים להגיש את החשבון הזה לתאגיד...'".

השאלה שעולה כעת היא האם המעורבות הזאת בחקירת "מי אביבים" זיהמה את החקירה באופן המעלה טענות הגנה לטובת החשודים במסגרת השימועים שייערכו להם טרם הגשת כתב האישום.

עורכי דינם של חלק מהחשודים שנחקרו בפרשה בטוחים כי התשובה לכך חיובית. לדברי אחד הסנגורים, "ההתנהלות של ערן מלכה ורונאל פישר זיהמה לחלוטין את החקירה, וצריך להביא את זה בחשבון. יש פה פגיעה בחקירה השוויונית".

בכוונת עורכי הדין להעלות את הנושא במסגרת השימועים שיערכו ללקוחותיהם. עו"ד דרור מתתיהו, שותף במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', המייצג את יוסף לייבוביץ' - אותו חשוד שחי ששון נחקר לגביו - וכן חשודים נוספים בפרשה, אמר ל"גלובס" בהקשר זה כי "רפ"ק ערן מלכה הוא עבריין, שפעל כתמנון רב-זרועות וזיהם כל חקירה פלילית שבה נגע. בנסיבות שבהן קיימות ראיות למעורבותו הפסולה של מלכה גם בחקירת פרשת 'מי אביבים', יש לנקוט זהירות יתרה טרם ביסוס כתב אישום על ממצאיה".

עו"ד ציון סהראי, המייצג חשוד נוסף בפרשה, הוסיף כי "מערכת כה מושחתת, שנוהלה על-ידי קצין חקירות בכיר, לא יכולה שלא לזהם את החקירות עליהם הוא הופקד, ובשלב זה אין אנו יודעים את היקף ההשפעה שהייתה למערכת מושחתת זו על החקירה ותוצריה".

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה: "הפרקליטות תשקול את הטענות, ככל שיעלו, במסגרת כלל הליכי השימוע".

מקורביו של רונאל פישר מסרו בתגובה: "באחרונה נראה כי מח"ש מתכוונים לתקן את כתב האישום ולייחס לו גם את ניסיון ההפיכה בטורקיה".

את תגובתו של ערן מלכה לא ניתן היה להשיג.
רונאל פישר מי אביבים רפ''ק מלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד