י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בכיר טורקי לישראל: הסכם הפיוס לא ייפגע מניסיון ההפיכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הספיק להרגיע את הרוחות אמש בעקבות האירועים בטורקיה, ואמר כי לדעתו סוף השבוע המהפכני שעבר על המדינה לא ייפגע בהסכם - כעת הטורקים מאשרים • ההצבעה על החוק וההסכם: ביום רביעי

ארדואן, רויטרס
ארדואן, רויטרס

ניסיון ההפיכה בטורקיה: בכיר ישראל סיפר כי אמש (א') התקשרו בכירים בממשל הטורקי לבכירים בישראל, והרגיעו אותם כי הליך הפיוס שהחל לא ייקטע בעקבות האירועים הדרמטיים בשבת. על פי הדיווח הטורקים אף הודו לישראל על התמיכה בארדואן מיד עם תחילת המהפכה.

כבר ביום רביעי השבוע אמור הפרלמנט הטורקי, במדינה ההפוכה ומרוטת העצבים, לאשר את הסכם הפיוס הישראלי-טורקי ולהצביע על חוק המבטל את כל התביעות נגד חיילי צה"ל שעצרו את המשט לעזה. מיד עם העברת החוק ישראל תשלם לטורקיה 20 מיליון דולר עבור משפחות ההרוגים, ותהליך הנורמליזציה בין המדינות יקרום עור וגידים.

גם ראש הממשלה נתניהו לא נשמע אתמול מודאג לגבי עתידו של הסכם הפיוס, ואמר בפתח ישיבת הממשלה כי - "ישראל וטורקיה הסכימו לאחרונה על תהליך התפייסות ביניהן. אנו מניחים שתהליך זה יימשך ללא קשר לאירועים הדרמטיים בטורקיה בסוף השבוע".

בתוך כך, מבצע הטיהור של ארדואן נמשך. למעלה מ-6,000 אנשי צבא ובכירים ברשויות נוספות נעצרו עד כה בחשד להשתייכות למורדים, בהם 29 מ-300 הגנרלים של צבא טורקיה.

אמש דווח ב'בחדרי חרדים' כי שני מטוסי קרב רדפו אחר מטוסו של ארדואן אך לא חיסלו אותו. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס שציטטה בכיר צבא לשעבר המעורה בפרטי ניסיון ההפיכה הכושל.

לדברי הבכיר, ביום שישי בלילה רדפו לפחות שני מטוסי קרב של המורדים אחר מטוסו של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן שהיה באוויר בדרכו לאיסטנבול. מטוסי הקרב נעלו את הכוונות על מטוסו של ארדואן ועל שני מטוסי קרב נוספים שהגנו עליו, אך בסוף לא ביצעו את הירי. "למה הם לא הפילו אותו, זו תעלומה", צוטט הבכיר. לדברי בכיר נוסף, "המטוס הנשיאותי היה בבעיה באוויר", אך הוא סירב למסור פרטים נוספים על האירוע.

לדבריו, ההפיכה בוצעה מוקדם משתוכנן זאת ככל הנראה מאחר והמורדים הבינו כי הם נתונים תחת מעקב וכי זמנם קצר. על פי דיווחים אחרים, כ-25 חיילים השתלשלו בחבלים ממסוקים אל מלון במרמריס ופתחו באש, דקות אחרי שארדואן נמלט מהמקום, ככל הנראה בניסיון לחטוף אותו.
ארדואן טורקיה ניסיון הפיכה הסכם טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד