י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

דבר המומחה: 'טיפים' לריצוף הבית

מדוע אנחנו מתקשות כל-כך לשמור על ניקיון הרצפות? • לאיזה מחלקי הבית כדאי לבחור בריצוף כהה והיכן עדיף ריצוף בהיר? • ומה דעת המומחים על גרניט פורצלן? • כל התשובות

נגב קרמיקה נובו ג'יימסטון. צילום:  שחר תמיר
נגב קרמיקה נובו ג'יימסטון. צילום: שחר תמיר



אין בית בישראל שלא מכיר את התופעה הזו: ליל שבת, השולחן ערוך, נרות השבת דולקים,
ריח התבשילים עולה מהמטבח, והנה טיפה ועוד טיפה מכוסות השתייה של הילדים, קערת מרק שמתהפכת, ו-אופס, רצפת הסלון שמורקה בעמל וביזע, הופכת בין רגע לעיסה דביקה וחגיגית... אין כל זכר למסע הניקיון המתמשך.

למה זה קורה לנו? איך יתכן שמספיקה טיפה אחת כדי ללכלך בקלות משטח שלם? ואיך בעצם מונעים את זה?

מסתבר, כי התשובה טמונה בהתאמה חכמה של חומרי הריצוף לאזור היעד. לבחירת הריצוף לבית, העתיד לשמש אותנו לאורך שנים קיימת משמעות מכרעת ביותר.

• האם רצפת גרניט פורצלן מתאימה למטבח, או אולי דווקא ציפחה?

• לאלו חלקים כדאי לבחור בריצוף כהה ולאלו בריצוף בהיר?

• מה ההבדל בין הסוגים השונים של חומרי הריצוף הקיימים וכיצד מתאימים את הריצוף לחדר?

קניית ריצוף הפכה לא מכבר לתורה שלימה הדורשת התאמה מלאה של סוג הריצוף לעיצוב הרצוי בחלל. בכתבה זו ננסה לעשות מעט סדר עם מספר טיפים ועצות לבחירה נכונה ומקצועית של הריצוף לבית כולו.

מסתבר, כי עם מעט תשומת לב ועם תכנון חכם בבחירת הריצוף, נוכל ליהנות גם אנחנו, למרות ועם ה 'פנצ'רים' שבדרך, מאיכות חיים גבוהה יותר ומשלווה אמיתית.

אז, גם לאלו שלא תכננו שיפוץ בקרוב, קחו לכם מספר עצות כדי לשמור על הקיים.

אבן, צפחה, שיש ופרקטים

בשיחה עם יורם חדד, מנהל מחלקת אדריכלים ב'נגב', הרשת הבינלאומית המובילה בתחום פתרונות עיצוב לבית ולבנייה, הוא מעניק לכן מדריך מלא לבחירת הריצוף שלכן:

"בעבר", מסביר יורם, "רווחה הדעה כי בתחום עיצוב הבית הריצוף אמור להיות בלתי מורגש בחלל. אך עם השנים השתנתה הגישה וכיום כבר אין ספק כי הריצוף, המכסה את החלל כולו, הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב הבית ויקבע במידה ניכרת את החזות הכללית והאווירה בבית". "הדגש כיום הוא על התאמה מושלמת של אופי הריצוף לחלל שבו הוא מונח", מסביר חדד.

כשמרצפים צריך להתחשב בתנאי הסביבה ומזג האוויר – האם הריצוף יהיה חשוף לחום או לקור קיצוניים? בנוסף צריך לחשוב על האנשים שצפויים ללכת על הריצוף – האם מדובר בילדים קטנים או במבוגרים שיש להם צרכים אחרים? האם הריצוף מיועד לשטח ציבורי שעליו ידרכו עשרות אנשים ביום או לשטח פרטי? כל אלו הן שאלות ששואלים הרבה לפני שמגיעים לרזולוציות של צבע וטקסטורה.

השוק מציע כיום מאות סוגים של חומרי ריצוף שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. צריך להתחשב בהם כשבאים להתאים אותם לסגנון העיצובי הרצוי בחלל. בעוד שבעולם אריחי הקרמיקה והפורצלן מהווים כ-90% מסך הריצופים, בארץ הגיוון הוא רב יותר וחומרי הריצוף המקובלים כיום הם גם אבן, צפחה, שיש ופרקטים מסוגים שונים.

כמה כסף עומד לרשותי?

ריצוף שיש מתאפיין במראה עשיר היוצר אווירה רשמית ומהודרת. השיש הוא ריצוף הומוגני וחסרונו נעוץ באחוז הספיגה הגבוה שלו שעושה אותו רגיש לכתמים ונוטה לחלקלקות. בנוסף דורש השיש ליטוש ומירוק קבועים ויש לנקותו בחומרי ניקוי לא חומציים. אפשר לקבוע בהחלט כי ריצוף שיש אינו מתאים במיוחד למטבח משפחתי פעיל, ואפילו לא לסלון במקרה של משפחה ברוכת ילדים.

ריצוף הצפחה אהוב גם הוא בקרב ישראלים – מדובר באבן חזקה, קרה, עמידה וחלקה באחוז ספיגה נמוך. הצפחה מתאימה לריצופי חוץ ופנים ויוצרת מראה טבעי. היא מהווה חלופה חסכונית ולא נקבובית לשיש ולגרניט. הצפחה מחזיקה מעמד יפה גם בלי טיפול ואפשר לנקותה במטלית לחה. במבחן הפרקטי, יכולה הציפחה לשמש בהצלחה גם במטבח הביתי שלנו, ומאפשרת שילוב מרתק של יוקרה וחדשנות עם פרקטיקה ונוחות.

אריחי פורצלן נמצאים במגמת עלייה מתמדת והצריכה שלהם בארץ כיום דומה מאוד לשאר מדינות המערב ועומדת על 4 מ"ר לנפש.

ארחי פורצלן עמידים ואינם דורשים תחזוקה קשה במיוחד לעומת חומרים טבעיים כמו שיש ואבן שדורשים תחזוקה מיוחדת והם רגישים יותר. אך עדיין אריחים אלו נוטים להישבר במקרים של נפילת חפצים או כלים שונים, במטבח צפוף ופעיל, תהיה השחיקה גבוהה יחסית, כך גם ביתר חדרי הבית במיוחד בחדרי הילדים או בסלון. במקרה זה הבעיה הפרקטית מאפילה על היתרון החזותי הבולט של הפורצלן.

גרניט פורצלן הינו הדור הבא של הקרמיקה. הוא חזק יותר מאריחי הקרמיקה וזאת הודות לריכוז הקוורץ שקיים בו. אריחי הגרניט פורצלן הם בעלי דרגת שחיקה גבוהה יותר מאריחי הקרמיקה כלומר הם עמידים יותר לשחיקה, שריטות ופגיעות.

אריחי הפורצלן מתחלקים לשני סוגים: גרניט פורצלן מזוגג וגרניט פורצלן הומוגני:

האריחים המזוגגים - הם בעלי אחוז ספיגה 0, מה שאומר שפני השטח של המוצר דוחים נוזלים הודות לגלזורת הזכוכית שעליהם.

האריחים ההומוגניים אינם מזוגגים והם בעלי שכבה אחידה לכל חתך האריח בהתאם לטקסטורה ולמרקם. בזכות הטכנולוגיות המתקדמות ניתן לקבל כיום גם באריחים מזוגגים וגם באריחים ההומוגניים טקסטורות מיוחדות בעלות חוזק גבוה מאוד. אריחי הגרניט פורצלן מתאימים במיוחד למטבחים ולריצוף במקומות שימושיים כמו סלון או פרוזדורים. בשל חוזקו של הגרניט אורך החיים שלו ארוך במיוחד והופך אותו להעדפה משתלמת בעיצוב ובנוחות. רוב עקרות הבית בוחרות בגוון הבז' לריצוף , משום שהוא גוון נייטרלי, חמים שאינו משפיע במיוחד על בחירת הריהוט בבית. צבע הבז' היא מילה כללית לגווני חום (ברמות שונות של כהות) שיכולים להכיל גוונים נוספים בתוכם - ורוד, צהוב, חום, אפור, כמו כן גם הטקסטורות שונות - ממודרני ועד כפרי, מבריק לדמוי אבן.

בחירה בשחור מבריק בעייתית מבחינת השמירה על המראה הנקי, על שחור מבריק בולטים סימנים, כתמים, טביעות אצבע וסתם אבק, יותר מאשר על גבי כל גוון אחר. קל להחליף ספה , קשה להחליף ריצוף , קל להחליף שולחן יותר קשה ויקר להחליף מטבח - ולכן הבחירות צריכות להיות
מהסוג שתוכלו לחיות עמן לתקופת זמן של לפחות מספר שנים ושיתאימו לצרכי המשפחה, וייתנו מענה אמיתי מבחינת קלות הניקיון, וניראות נמוכה של כתמים אפשריים.

שני גורמים נוספים שכדאי להתחשב בהם הם כמובן אמינות הספק והתקציב הכולל – כמו בכל דבר יש אריחים יקרים יותר ויש יקרים פחות, וכיום ניתן למצוא אפילו אריחים ממותגים
כמו אריחי פורצלן של ורסאצ'ה, סטארק, בנטון וקנזו.


תקציב כולל: שאלה נוספת שיש לשאול היא כמה כסף עומד לרשותי, או כמה כסף החלטתי להשקיע? בריצופים יש לקחת בחשבון את עלות החומר עצמו (אריחים, רובה, דבקים , טיט, סילר, באבן ושיש) וכן עלות העבודה, נתונים שתמיד צריך להביא בחשבון עוד לפני בחירת הריצוף.



---
המידע ניתן לציבור באדיבות 'נגב קרמיקה', הרשת המובילה בתחום פתרונות עיצוב לבית ולבנייה.
אולמות תצוגה - 'נגב': הלח"י 28 (מול קניון איילון) בני ברק, הסדנא 4 י-ם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד