ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הרב ברלנד הועבר לטיפול האינטרפול; בנו נחמן: "אבא שלי פושע"

הליך ההסגרה יוצא לפועל - לאחר חודשים מאז נעצר בדרום אפריקה, הועבר מנהיג 'שובו בנים' לידי האינטרפול • הפולמוס בברסלב חוזר, ומגיע לשיאים חדשים: בנו נחמן ברלנד נשמע מגנה את אביו בחריפות בהקלטה ששוחררה - האזינו

הרב אליעזר ברלנד יחד עם בנו נחמן
הרב אליעזר ברלנד יחד עם בנו נחמן

הליך הסגרת הרב ברלנד יוצא לדרך: כפי שנחשף לראשונה בשבוע שעבר ב'בחדרי חרדים', זה קורה השבוע - על פי הדיווחים האחרונים הרב אליעזר ברלנד, הכלוא בדרום אפריקה מזה שלושה חודשים, הועבר לידי האינטרפול במה שנראה כהנעת תהליך ההסגרה לישראל, עליו דיווחנו לראשונה ב'בחדרי חרדים'.



מאז הפרסום ב'בחדרי' ולקראת חזרתו של הרב אליעזר ברלנד לארץ מאז נמלט עקב חקירה שנפתחה כנגדו ותלונות שהוגשו במשטרה, חזר הפולמוס סביב דמותו התורנית בקרב קהילות ברסלב בארץ - במלוא עוזו.

מזה עשרות שנים ניטש קרב פנימי החסידות, קרב שידע עליות ומורדות. בין היתר על השליטה בקבר רבי נחמן באומן, וגם גירוש אנשי הרב ברלנד מבית הכנסת המרכזי ה'שול' של ברסלב במא"ש. למרות האירועים בעבר, לפני שלוש שנים התקיימה פגישת פיוס בין הדמות הרבנית החשובה של ברסלב המשפיע הגאון רבי יעקב מאיר שכטר לרב ברלנד. בפגישה זו יושרו ההדורים.

לפני כחודשיים הרגיעה הפנימית החלה להיסדק בעת ששורה ארוכה של רבנים בברסלב חתמו - במכתב שנחשף ב"בחדרי", נגד ספר חתן הרב ברלנד בו הצדיק לכאורה את מעשיו. מאז הלך הקרע וגבר, עד להפצה של מכתב אחרון עליו חתומים שלושה מחשובי הרבנים - ה"ה שכטר, קרמר, ליברמנטש נגד הרב ברלנד עצמו.

הרבנים הנ"ל התנגדו בכל העשורים האחרונים לדרכו של הרב ברלנד, ובאופן מפתיע, למרות שנראה כי המכתב מקורי, אף אחד ממקורבי הרבנים הנ"ל אינו מוכן לאשר רשמית נכונותו. כך שבמהלך הלילה הופץ מכתב נוסף, כפי הנראה הוא עצמו מזויף, הנטען בשמו של הגרי"מ שכטר, ובו נטען כי המכתב שהופץ באנונימיות ביום שישי, מזויף.

בין השאר הגיעה לידי 'בחדרי חרדים' הקלטה נדירה, בה נשמע בנו של הרב אליעזר ברלנד, נחמן, כשהוא מדבר בדברים חריפים וחמורים נגד אביו. תאריך ההקלטה אינו ידוע ונראה כי היא בת כמה שנים, אך בשבוע האחרון במסגרת התלקחות המחלוקת גם הקלטה זו דלפה, והציתה שוב את המחלוקת בין הצדדים בקרב בני קהילת 'שובו בנים'.

נחמן ברלנד - "אם הבד"צ לא מחרים את אבא שלי זה נס, אם אני רק ילך לרבנים ויספר מה אבא שלי עושה, הוא מתחזה לצדיק הדור. הוא לא מתבייש אבא שלי, צביקה גיסי מפחד שהוא יקבל מכות אז הוא לא הולך לתבוע אותו בבד"צ, הוא מפחד שיהרגו אותו. כשידעו את הפשעים שאבא שלי עושה יפסיקו להתקרב אליו, אבא שלי כזה פושע, או שהוא רשע או שהוא חולה נפש, לא איכפת לי מה.

"אבא שלי רוצה להחזיק את האנשים לידו, הכל הוא עושה בשביל שיהיו קשורים אליו. יש אומרים שהוא צדיק ושהוא פיצול אישיות, ושהוא שבע נשמות, יש ויכוח עליו, זה קושיא גדולה עליו. גם אני חסיד שלו במובן מסוים, הוא מחזק אנשים ומחזיר אנשים בתשובה ואלפי אנשים חזרו בתשובה בזכותו, אבל מצד שני מה שהוא עושה,

הבן נחמן שהיה במשך שנים קרוב לאביו, ולטענת אחרים שלט על אביו ודאג לסגור אותו ולנהל את סדר יומו, מסביר לראשונה את הסיבות: "מה, סתם סגרנו אותו? אני משוגע? רק בחודשיים האחרונים מה שהוא עשה, עכשיו הוא עצמו לא יוצא החוצה, הוא כבר נבהל, בגלל שמישהו אמר לו שהוא הולך לבית דין. אומרים ברחוב שהבד"צ כמעט הולכים להוציא עליו מכתב, אני לא יודע אם זה נכון".

נחמן גם מספר על הסכסוך שפרץ בינו לבין אביו טרם התפוצצה הפרשה בגינה נמלט הרב - "אני דיברתי על אבא שלי בחדרי חדרים, זה יצא החוצה אליו, הוא כעס עלי וזרק אותי. אני שמח שהוא זרק אותי, אני לא נבהל, אני לא איש שקר, אני לא אשרת אותו בשקר. כשאני תפסתי את הפשעים שלו רציתי ללכת לרבי יעקב מאיר שכטר, ראיתי שבאמת כולם צודקים אז סגרתי אותו ושלום. יש כל מיני שקרים שאומרים ברחוב, מכאן עד אמריקה, שיגידו, אני מוכן לבוא עם עדות כל אחת ואחת. לי יש אלף קבלות יותר ממך".

הוא אף מתייחס להערצת התלמידים סביבו - "אז הם אומרים שאבא שלי אלוקים, אז הכל מותר לו, הוא אותו האיש, נצרות, אתם נוצרים אתם. הייתי צועק מה שאבא שלי עשה, הייתי אומר ברבים אם תופסים את הרב ברלנד על סעיף בשו"ע צריכים לדפוק על השולחן, וכאן זה חמורות שבחמורות. הם מתווכחים איתי. אליהו הנביא בהר הכרמל, הוראת שעה, היינו דנים שמה. אנחנו צריכים להוקיע את זה ברבים. להתפלפל על זה. אני במסירות נפש, יום יום דיברתי נגד אבא שלי, אמרתי שהוא שמש והוא שורף. וצריך להיות בצל. בכל חבורה הייתי אומר את זה לפני ארבעים אברכים. כשהוא תפס את זה - הוא זרק אותי. זהו, מה אני יכול לעשות".

הרב ברלנד צפוי לנחות לפנות בוקר יום שלישי. מאות חסידיו מתארגנים ללוות אותו, ביניהם מועברים מסרים חמים. הקבוצה הקרובה, המונה בסביבות 300-400 איש, ימתינו לרב בשדה התעופה.
הרב אליעזר ברלנד שובו בנים נחמן ברלנד פולמוס ברסלב הרב שכטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד