י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מסע ההצלה החל: סאטמר עם החינוך העצמאי

החסידות הקנאית תשתף פעולה עם החינוך העצמאי כדי "להציל" את יהודי צרפת • היום המסע יוצא לדרכו • ואיך מסבירים זאת בסאטמר? "כשמצילים יהודים אין שיקולי אידיאולוגיה"

הרבי מסאטמר ימריא היום לטורונטו
הרבי מסאטמר ימריא היום לטורונטו

מסע טורנטו ההסיטורי לדרכו: האדמו"ר מסאטמר יוצא היום (ב') לטורונטו יחד עם ראשי הישיבות וחברי מועצת גדולי התורה בארה"ב, כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' בשבוע שעבר.

חברי המשלחת יוצאים למסע משותף לטורנטו, לגייס מיליונים לחיזוק ילדי צרפת. מטרת הקרן היא לבנות בנינים חדשים במסגרת החינוך העצמאי, ולקבל לשורותיה אנשי חינוך שיבינו לצרכיהם של העולים החדשים מצרפת.

סאטמר הקיצונית היא למעשה המתנגדת הגדולה למוסדות החינוך העצמאי ולכל מה שריח של אגודת ישראל או ציונות נודפת ממנה, ובכל זאת ל'בחדרי חרדים' נודע כי בימים האחרונים נרשם שיתוף פעולה מלא והדוק בין מוסדות סאטמר ובין החינוך העצמאי, שבשיאו אף נכנס הרב אליעזר סורוצקין מנכ"ל החינוך העצמאי לביקור רשמי בבית האדמו"ר בויליאמסבורג.

רבים הרימו גבה בתמיהה על החסידות שמעניקה ומסבסדת במיליונים מידי שנה במסגרת 'השקל הטהור' מוסדות שאינם נוטלים תקציבים מהמדינה ודוגלת בהתבדלות, כשדרשותיו ונאומיו המפורסמים של האדמו"ר נגד המדינה ומוסדותיה ידועים - ולפתע יוצאת לשיתוף פעולה שכזה עם אחד מהמוסדות המאיימים ביותר על ההתבדלות.

"האמת היא שעליית יהודי צרפת היא לא העלייה הראשונה בתולדות המדינה של יהודים חרדים ממדינות שונות", אומר גורם בחסידות, "גם בימי הרבי ה'ויואל משה' זצ"ל הגיעו אלפי משפחות לארץ ממדינות זרים תחת פיקוחם של 'לב לאחים', הרבי זצוק"ל ייסד אז את המוסד 'רב טוב' לעולים מרוסיה ואירן, וגם אז סידרו את העולים החדשים במוסדות שאינם לרוחם השמרנית והקנאות של חסידי סאטמר. האדמו"ר זצ"ל אמר פעם לאלו ששאלו אותו על כך: 'אינני מגייס עכשיו חסידי סאטמר, אני רק מציל יהודים שיישארו לומר שמע ישראל'".

כששמע האדמו"ר מסאטמר את מצוקתם של יהודי צרפת העולים ארצה כשהסוכנות 'מסדרת' אותם במוסדות חילונים, ניהל האדמו"ר מו"מ עם הנהלת החינוך העצמאי שיקבלו את הילדים למוסדות שלהם. ההנהלה טענה שאין ברשותם את המקום והעובדים הנדרשים לציבורים חדשים, ובפרט לעולים הזקוקים לטיפול ויחס מיוחד.

לפני חודשים ספורים נערכה אסיפה היסטורית בבית האדמו"ר מקאלוב, העוסק שנים רבות בחיזוק יהודי צרפת, ואז הביע האדמו"ר מסאטמר נכונות להצטרף לעושי הקרן ולגייס את הסכומים שנדרשים עבור פתיחת שנת הלימודים.

בנוסף, דוגלים ב'קרן להצלת יהודי צרפת' גם לסייע ליהודים שנותרו בצרפת. האדמו"ר מסאטמר אף שלח מטעמו נציגים לקהילות היהודיות בצרפת לעמוד על טיב מוסדות החינוך ולנהל רישום למוסדות תורניים. בין היתר הקים האדמו"ר וועד נגידים המעניקים סכומים ניכרים להורים הרושמים את ילדיהם במוסדות חינוכיים ותורניים.
סאטמר טורנטו מסע ילדי צרפת אידיאולגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד