י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כך זה יתנהל: נחיתה, מעצר, בדיקה רפואית, שופט וכתב אישום

לקראת הגעתו הצפויה לישראל של מנהיג קהילת 'שובו בנים', אחרי 4 שנות גלות ונדודים, משרטט 'בחדרי חרדים' את הלו"ז הצפוי מרגע נחיתתו בישראל • האם מצבו הרפואי מצדיק טיפול? • וכמה זמן יקח עד שיוגש כתב אישום נגדו?

כך זה יתנהל: נחיתה, מעצר, בדיקה רפואית, שופט וכתב אישום
פ

ארבע שנים עברו מאז הרב ברלנד, רבה של קהילת שובו בנים - ברסלב נמלט מישראל. לחלק מהחסידים שלא ראו אותו מאז, הלב דופק והמתח גואה לקראת נחיתתו הצפויה מחר (ג') בישראל.

למרות שהועבר פרוצדוריאלית לידי האינטרפול, במה שנראה כחלק אחרון בהנעת תהליך ההסגרה לישראל, ניסיון העבר מלמד ש"עד שזה לא קורה, זה לא קורה".

אפילו במחלקות התביעה בישראל, משטרה ופרקליטות, מסרבים להתייחס להסגרה, שעל פי חסידיו השוהים עמו תתרחש עוד היום. הם עדיין לא בטוחים שיוסגר, עד הגיעו ארצה, זאת בעיקר מכיוון שההליך הוא הסגרה מרצון, ותלוי בהסכמת הדרוש להסגרה עצמו.

יחד עם זאת, במידה וכאמור לא יהיו שינויים ברגע האחרון (והיו הרבה כאלה. א.ש.), הרב צפוי לנחות בנמל התעופה בן גוריון מחר לפנות בוקר. שערי הכלא נסגרים מידי יום בשעה 15:00 (שעון מקומי), במידה והרב לא יצא עד לשעה זו - התאריך ידחה.

בחדרי חרדים משרטט לראשונה תמונת מצב ולו"ז אפשרי, זאת משיחה עם מומחים וגורמים המכירים את התיק.

עם הנחיתה בישראל, ייעצר הרב ברלנד מיידית על ידי משטרת נתב"ג. הוא יילקח למשרדי תחנת המשטרה הממוקמת בשדה התעופה. ומשם יועבר לחקירה במשרדי להב 433 - שם, במשרדי היחידה הבכירה של המשטרה, מתנהלת החקירה בעניינו.

משם, יילקח למעצר ויובא בפני שופט, בתוך חלון זמן של 24 שעות. החלק הזה הוא הדרמטי בפרשה.

הרב ברלנד בבית המשפט בדרום אפריקה. צילום: jacanewsצילום: הרב ברלנד בבית המשפט בדרום אפריקה. צילום: jacanews
הרב ברלנד בבית המשפט בדרום אפריקה. צילום: jacanews

האם יוגש מיידית כתב אישום?
הליך הסגרה, ככלל, מחייב את המדינה המבקשת, במקרה זה ישראל, להגיש ראיות לכאורה המצביעות על עבירה פלילית הנחשבת ככזו, גם במדינה ממנה אמורה להתבצע הליך ההסגרה. בנוסף, החשדות צריך שיהיו ברף מספק - העונש בחוק על העבירה שבוצעה לכאורה, שנת מאסר לפחות.

לגבי הרב ברלנד, המחלקה הבינלאומית של משרד המשפטים הישראלי שהגישה את בקשת ההסגרה לדרום אפריקה, העבירה לידיהם ראיות או אפילו טיוטת כתב אישום נגד הרב ברלנד.

עם הגעתו ארצה, התיק יטופל על ידי יחידת להב 433 של המשטרה, כך שלכאורה זמן לא רב לאחר הגעתו לישראל, פרקליטות המדינה צפויה להגיש כתב אישום נגד הרב.

הרב ברלנד ביהונסבורגצילום: הרב ברלנד ביהונסבורג
הרב ברלנד ביהונסבורג

האם פה נגמרו תרגילי ההתחמקות?
חסידיו של הרב ברלנד, טוענים כי הרב זקוק לטיפול רפואי מיד עם חזרתו ארצה. האם יקבל את הטיפול, והאם יפונה לבית חולים.

ובכן, עם הנחיתה, המשטרה תבחן האם מדובר במצב רפואי הדורש טיפול דחוף - מה שצריך טיפול מיידי, ואז השאלה האם רופא בנתב"ג יספיק או שדרוש טיפול בבית חולים.

או בכלל, יתכן שיוחלט כי מצבו הרפואי אינו קריטי והטיפול יכול להמתין. או אז, יצטרך הרב להמתין להכרעת בית המשפט, עם בקשת הארכת המעצר הראשונה.

ארבע שנים סביב הגלובוס
כפי שסוקר נרחבות ב'בחדרי', לפני ארבע שנים בדיוק בתאריך 18/07/2012 יהודה שלזינגר פרסם כתבה ב'ישראל היום' ובה העלה חשד לפלילים מצד הרב. במרץ 2013 מספר נשים הגישו תלונה נגד הרב, ועם חשיפת הפרשה עזב הרב ברלנד את ישראל.

לאחר שנודע כי הוא מבוקש לחקירה נסע הרב ברלנד לארצות הברית ומשם לשוויץ, אך לאחר שחשש למעצרו טס למרוקו, שעמה אין לישראל הסכם הסגרה. בנובמבר 2013 עזב את מרוקו בעקבות הוראה של המלך מוחמד השישי ועבר לזימבבואה. באפריל 2014 לאחר שפורסם דבר החקירה בתקשורת המקומית, הוא נעצר באשמה ששהה במקום לאחר שפגה אשרת התייר שלו וצולם באופן משפיל וללא כיפה לראשו. לאחר מכן גורש הרב ועזב ליוהנסבורג שבדרום אפריקה, עם כארבעים משפחות של חסידיו.

בספטמבר 2014 עזב הרב ברלנד את יוהנסבורג לאחר שהמשטרה המקומית החלה בחיפוש אחריו. משם טס להולנד, ובשדה התעופה המקומי נעצר על ידי המשטרה ושוחרר למחרת על ידי בית המשפט בתנאים מגבילים. באוקטובר 2014 ישראל הגישה בקשה להסגרתו ובית המשפט בהולנד קבע שהוא בר הסגרה. לאחר שבית המשפט העליון בהולנד דחה את ערעורו, נעלם הרב ב-7 ביולי 2015, וגברו ההערכות שהוא נמלט מהמדינה.

בספטמבר התברר שהרב ברלנד שב לדרום אפריקה, באפריל 2016 נעצר הרב ברלנד בידי המשטרה ביוהנסבורג בשיתוף פעולה עם האינטרפול. בסוף מאי חתם הרב ברלנד על הסכמתו להסגרה לישראל אולם חזר בו בהמשך. כאמור, על פי חסידיו, הרב צפוי מחר (ג') לנחות בישראל.
הרב אליעזר ברלנד תהליך הסגרה פלילים כתב אישום מצב רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד