י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

42,466 יורדים חזרו הביתה • ושבו בנים לגבולם

ממוצע ההכנסה של תושב חוזר גבוה בכ-30% מממוצע ההכנסה הישראלי • לצד האופטימיות, מתברר: 20 אלף ישראלים מעוניינים לחזור לארץ, אך התנאים לא מספקים אותם

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



ושבו בנים לגבולם? 42,466 ישראלים שירדו מהמדינה חזרו לארץ בשש השנים האחרונות. כך מגלה מסמך של מרכז המחקר והמידע בכנסת, שחקר את פעולות הממשלה להחזרת ישראלים לארץ ונחשף היום (רביעי) בישיבת ועדת העלייה והקליטה.

בשנים האחרונות חלה עליה קבועה במספר התושבים החוזרים. מ-4,376 חוזרים בשנת 2004, בשנת 2009 שבו לארץ 11,136 ישראלים שהתגוררו בחו"ל. ואולם, מול היעד הממשלתי להגיע מדי שנה ל-15,000 בני אדם, נראה שהשנה, בה הגיעו רק קרוב ל-7,000 עד סוף חודש ספטמבר - היעד עדיין רחוק.

שמונה חודשים אחרי שהממשלה החליטה על "התוכנית הלאומית להשבת מוחות", אשר נועדה לעודד אקדמאים יורדים לשוב לארץ, ותוקצבה ב-1.3 מיליארד שקלים, הוצגו בוועדה נתוני התוכנית וכיצד נערכים להגשמתה באוניברסיטאות, במכללות, במרכזי המחקר ובתעשייה.

עוד עולה ממסמך מרכז המידע והמחקר כי כ-60% מהתושבים החוזרים הם בני 18-50; שיעור התעסוקה בפועל של התושבים החוזרים הוא גבוה ועומד כ-71%, ואילו שיעור התעסוקה בקרב התושבים החוזרים הצעירים (גילאי 20-34) גבוה עוד יותר והוא כ-77%.

ממוצע ההכנסה החודשית של תושב חוזר גבוה בכ-30% ממוצע ההכנסה הישראלי; משק בית של תושב חוזר מחזיר את עלות ההשקעה בו באמצעות מיסוי, לאחר שנה וחצי בממוצע, ולתושבים החוזרים נתוני השכלה גבוהים מאלו של הישראלים ועולים על הממוצע בישראל.

ההשקעה: 80 מיליון בשנה

במסגרת הרפורמה שיזם המשרד לקליטת העלייה, תושבים חוזרים שימשיכו להחזיק עסקים, נכסים או רווחים בחו"ל וישובו לארץ לאחר עשר שנות שהייה בחו"ל יהיו פטורים ממיסים על הכנסותיהם מפעילותם בחו"ל לתקופה של עשר שנים.

כמו כן נפתחו 14 בתים ישראלים בחו"ל, שישמשו מרכזי-מידע לתושבים חוזרים.

מנתוני המשרד עולה, כי רוב החוזרים מעדיפים להתגורר בערים הגדולות ורק מיעוטם בפריפריה.

לדבריו, המדינה השקיעה בעבר כ-80 מיליון שקלים בשנה בתושב חוזר ואילו רווחי המדינה מחזרתם ומהעסקים שפתחו ופיתחו החוזרים בארץ - כשני מיליארד שקלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד